התגובה הישראלית לתקיפת איראן הובילה לסגירת המרחב האווירי עד להודעה חדשה ולפינוי מוחלט של נתב"ג ועשרות אלפי ישראלים מצאו עצמם תקועים בחו"ל, ללא ליווי, הכוונה או מידע אמין. אתמול אמר דובר שרת התחבורה דודו סאסי ל"ממון" שחזרת הישראלים עלולה לקחת זמן רב. לדבריו: "אנחנו מוכנים וערוכים להטסת עשרות אלפי הנוסעים ממרכזים כמו פאפוס, לרנקה ואתונה. יש מטוסים של הצי הישראלי בכל מיני מדינות אבל פיקוד העורף עדיין לא יודע לתת הערכת זמן מתי יפתחו השמיים. צריך להבין שגם כשנקבל אישור לפתיחת שמיים זה ייקח זמן רב, לא יום ולא יומיים". הדברים מצטרפים לדבריו של מנהל רשות התעופה האזרחית שמואל זכאי כי ייקח שבועות עד שכל הישראלים שבחו"ל יוכלו לחזור ארצה.
הנוסעים מצדם מדווחים על בלבול מוחלט: "לא קיבלנו שום הודעה מחברת התעופה", מספרת מירי שנתקעה עם קבוצת מטיילים בטביליסי. "אין לנו בגדים להחלפה, תרופות, וחלקנו שומרי שבת – אנחנו פשוט לא יודעים מה לעשות". גל צאיג (22) שנסעה לחופשה של שבוע באי היווני סיפרה: "אני בכרתים עם חברה. תיכננו את הנופש הזו חודשיים מראש והדבר האחרון שחשבנו זה שניתקע פה. הטיסה שלנו הייתה אמורה להיות בשמונה בבוקר, אבל התעוררנו לכל ההודעות על התקיפה וכבר לא הלכנו לשדה. כרגע אנחנו באי-ודאות. נשארנו עוד לילה במלון ואנחנו לא יודעות מה קורה. יש לי עבודה בארץ ומילואים, יש כלב ויש משפחה, אל על לא עונים, ואף אחד לא עוזר לנו. אנחנו נאלצות להוציא עוד כסף. לפחות שיפתחו את השמיים לטיסות חילוץ".
חברות התעופה הישראליות – אל על, ארקיע וישראייר – הודיעו כולן על עצירת טיסות מישראל ואליה כרגע עד להודעה חדשה ולפחות עד יום שלישי, ובנוסף עצרו הזמנות חדשות עד סוף החודש. הן הציעו ללקוחות שנפגעו זיכויים, החזרים או שינוי תאריכי טיסה – אך האחריות לדאגה לסידורי שהות בינתיים נופלת על הנוסעים עצמם.
בחברת אל על המליצו לנוסעים שתקועים בחו"ל להיערך עם סידורי לינה. מדיניות ההחזרים כוללת אפשרות לשובר עתידי או החזר כספי מלא – בהתאם למועד הרכישה. בכל מקרה ההמלצה למי שהגיע לחו"ל עם חברה זרה שביטלה את הטיסות לישראל היא להתקדם לאחד מהמרכזים מהם יחזירו את הישראלים לארץ - לרנקה, אתוהה או פאפוס.
כרגע רוב החברות הזרות הודיעו על ביטולים נרחבים. יונייטד איירליינס ביטלה את טיסותיה לישראל עד 1 ביולי, דלתא עד 31 באוגוסט, איזיג'ט וריינאייר עד סוף הקיץ. לופטהנזה השעתה את פעילותה עד סוף יולי, ובחברת סוויס אף עד אוקטובר. אייר פראנס-KLM, אייר אינדיה, אג'יאן, איבריה, אייר אירופה ואחרות מצטרפות לרשימה ההולכת ומתארכת.
האם מגיע פיצוי?
עו"ד אהוד פאי, מומחה לדיני תעופה, מדגיש כי "במקרה של ביטול עקב מצב ביטחוני חמור החברה מחויבת להציע טיסה חלופית או החזר כספי – ולספק שירותי לינה עד למועד המראה חלופי".
מה כדאי לעשות עכשיו?
לעקוב אחר הודעות רשמיות, להאריך את ביטוח הנסיעות ולהימנע מהזמנה חדשה עד שהשמיים יפתחו.
מה הכי חשוב לדעת?
- השמיים סגורים עד להודעה חדשה
- מי שנתקע בחו"ל – עליו לדאוג לסידורי לינה עצמאיים (שמרו את הקבלות) ולהתעדכן בהנחיות חברת התעופה
- ניתן לדרוש החזר כספי או שובר עתידי – אך לא בטוח שתהיו זכאים לפיצוי מלא
- לצמצם טווח ללרנקה, אתונה או פאפוס משם יתוגברו הטיסות ארצה







