בעוד שהמרחב האווירי בישראל סגור לטיסות לפחות עד יום חמישי, בעקבות מתקפות הטילים מאיראן, האפשרות לנצל את הים הפתוח ולהחזיר דרכו את הישראלים התקועים בחו"ל נותר עד אתמול בערב בגדר רעיון לא ממומש. אולם אתמול נמסר ממשרד התחבורה כי השרה מירי רגב סיכמה עם משה מנו, מבעלי מנו ספנות, על הפלגות חילוץ של אוניית השייכת לחברה, מקפריסין לחיפה. הכוונה היא בשלב ראשון לחלץ הורים לילדים קטנים שלא יכולים לחזור ארצה ובעלי מקצועות חיוניים.
ממנו ספנות אישרו ל"ממון" אתמול שאכן יש התקדמות במגעים מול משרד התחבורה וכי הם מוכנים להתקדם לביצוע החזרת ישראלים מלרנקה לחיפה, אבל הדבר תלוי קודם כל באישור של פיקוד העורף ורק לאחר שיתקבל תוכל החברה לשלוח את האניה לקפריסין. מדובר בכ-13 שעות שייט כשבמקביל יש צורך להסדיר את מעבר ביקורת גבולות מול הקפריסאים בנמל בלרנקה, מה שלא קורה בקרוזים הרגילים של החברה, שבשגרה לא מורידה את הנוסעים בנמל.
בכל מקרה כאשר יהיה אישור של פיקוד העורף החזרת הישראלים תעשה בשאטלים של בין 1,700 - 1,900 נוסעים על אניה, ובעקבות סירובו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לסבסד את החזרה - במימון מלא של הנוסעים - כמה מאות יורו לנוסע.
במקביל נבדקת האפשרות לפתיחת המרחב האווירי בשעות הבוקר בצורה מצומצמת בניסיו לפתור את משבר הישראלים בחו"ל. אולם מנכ״ל ארקיע עוז ברלוביץ, התריע אתמול כי המתווה המתגבש לפתיחת השמיים לפיו יותרו רק שתי נחיתות בשעה, ורק בשעות היום, לא נותן מענה לממדי המשבר. עשרות אלפי ישראלים עלולים להיתקע בחו"ל שבועות ארוכים. "ארקיע לצד חברות ישראליות נוספות ערוכות לחלוטין - מטוסים וצוותים ממתינים במדינות סמוכות ומוכנים להמריא מיד עם קבלת אישור. אך נכון לעכשיו, אין מדיניות שמאפשרת להתחיל בפועל בהחזרת האזרחים. המדינה חייבת להבין כי משבר התעופה הנוכחי הוא משבר לאומי. יש להיערך בהתאם", כתב.
וכשהמדינה לא מספקת פתרון, יש מי שמנצל זאת. סקיפרים עם יאכטות מציעים שיט מלרנקה או אתונה לישראל בעלות של אלפי יורו לנוסע. חלקם מפרסמים בקבוצות ווטסאפ כמו "מפליגים לישראל", אחרים מעלים פוסטים בפייסבוק. כך או כך, מדובר בכלי שיט קטנים יחסית, עם מקום מוגבל, הפלגות ארוכות (עד 30 שעות) ותנאים בסיסיים – שאינם מתאימים לפתרון רחב היקף. גם החשש הביטחוני, סוגיות ביטוח, רישוי מסחרי ואבטחת השיט מעמידים את היוזמות האלו בספק. יש גם ניסיונות של ישראלים לחזור דרך היבשה, דרך סיני או ירדן – אך גם כאן קיימות אזהרות ביטחוניות משמעותיות.