אחרי הבלגן ואלפי נוסעים עצבניים שנתקעו בחו"ל מגיעה התובענה הייצוגית. בחמישי הוגשה לביהמ"ש המחוזי מרכז בלוד בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת אל על, על ידי נוסע שטיסתו בוטלה במסגרת מבצע "עם כלביא". המבצע, שהחל ב-13 ביוני בעקבות הסלמה ביטחונית, הביא לסגירת המרחב האווירי ולביטול נרחב של טיסות, לרבות טיסות אל על מארה"ב לישראל.
המבקש, עורך דין בהכשרתו, טוען כי רכש מראש כרטיס טיסה באל על מבוסטון לתל-אביב ליום 26 ביוני 2025, וכי ב-21 ביוני נמסר לו כי טיסתו בוטלה. בהתאם להנחיות שפורסמו באתר החברה, נרשם לשיבוץ בטיסת חילוץ. לדבריו, אל על התחייבה – "שוב ושוב" – כי כל לקוחותיה שטיסתם בוטלה יקבלו שיבוץ לטיסות חילוץ לפי מועד הטיסה המקורי, וכי רק לאחר שכלל הנוסעים שובצו – תיפתח מכירת כרטיסים לציבור הרחב.
1 צפייה בגלריה
yk14422373
yk14422373
(צילום: ערן גרנות)
אלא שלדבריו, אל על הפרה את התחייבותה: "כאשר נקרתה בפניה ההזדמנות למכור כרטיסים במחירים מופקעים – פתחה את המכירה לציבור בטרם שובצו הלקוחות הקיימים", נטען בבקשה. עוד נטען כי עשרות אלפי נוסעים נותרו ללא מענה ונאלצו לרכוש כרטיסים באופן עצמאי – במחירים שהאמירו באופן קיצוני.
המבקש מתאר כי ביום 25 ביוני, חמישה ימים לפני מועד הפינוי הצפוי של דירתו, גילה להפתעתו כי אל על הודיעה בעמוד הפייסבוק שלה על פתיחת מכירת כרטיסים לציבור הרחב – וכל זאת, בעודו ממתין לשיבוץ שהובטח לו. בניסיון להבין מדוע לא קיבל שיבוץ, ניסה ליצור קשר עם מוקד השירות – אך לדבריו המתין למעלה משעתיים ללא מענה.
בלית ברירה, החליט לרכוש בעצמו כרטיסים. תחילה איתר באתר החברה כרטיסים ליום 29 ביוני במחיר סביר של 650 דולר – אך בשלב ביצוע ההזמנה קרס האתר, ככל הנראה בשל עומס כבד. כששב האתר לפעולה, כבר לא נותרו כרטיסים רגילים – אלא רק כרטיסים במחלקת פרימיום, במחיר של 2,411 דולר לכיוון אחד. המבקש נאלץ לשלם עבורו ועבור בני משפחתו סכום כולל של 5,048.5 דולר. לטענתו, כל זאת התרחש בזמן שאל על ממשיכה להבטיח כי לקוחות שטרם שובצו יקבלו מענה.
הבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אהרן טופר וגל רוזנפלד ממשרד טופר–רוזנפלד, מבקשת להכיר בהתנהלות אל על כהפרת התחייבות חוזית ופגיעה באמון הצרכנים – ולפצות את כל לקוחותיה של אל על שטיסותיהם בוטלו ולא שובצו לטיסות חילוץ כפי שהובטח להם.
בתגובה לפניית "ידיעות אחרונות", נמסר מאל על: "החברה תלמד את הבקשה עם קבלתה ותגיש את התייחסותה לבית המשפט כנדרש".
"עשרות אלפים נותרו מאחור: המבקש נאלץ לשלם עבורו ועבור בני משפחתו 5,048.5 דולר בזמן שאל על ממשיכה להבטיח כי לקוחות שטרם שובצו יקבלו מענה"