בשבוע הבא יחלו בירושלים עבודות התשתית להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה, השלישי במספרו בבירה. הוא צפוי לכלול מסילה באורך של 31 קילומטרים, 53 תחנות, וצפוי להסיע כ-250 אלף נוסעים מדי יום.
העבודות, שצפויות להסתיים בשנת 2029, לא החלו בקלות, אלא אחרי מאבק מול תושבי רחוב עמק רפאים בבירה. עם פרסום התוכניות להעברת תוואי הרכבת ברחוב, שנחשב לאחד מאתרי הבילוי המוכרים והססגוניים בירושלים, נפתח מאבק, תושבים התנגדו וטענו שהמסילות יפגעו במרקם העדין של המושבה הגרמנית ובפארק המסילה, ודרשו חלופה, הם ביקשו שהקו יעבור במנהרה תת-קרקעית, והסיפור אפילו הגיע עד לעתירה לבית המשפט. במהלך המאבק, הושמעו טיעונים רבים על פגיעה בתושבים ובעסקים, בדגש על המצב הכלכלי שעלול להיפגע בעקבות העבודות, וכן על הפגיעה בסביבה העירונית ההיסטורית. בסופו של דבר, בית המשפט קבע כי יש לבחון מחדש את התוכניות ולהתחשב בצורכי התושבים, תוך כדי בחינת חלופות ראויות.
1 צפייה בגלריה
yk14423465
yk14423465
(דוכן פודטראק בפארק המסילה בירושלים | צילום: אלכס קולומויסקי)
כדי למתן את הפגיעה בעסקים הפועלים לאורך הרחוב, הציבה עיריית ירושלים, בשיתוף חברת עדן, עשרה דוכני פודטראק לאורך פארק המסילה המקביל לרחוב. מדובר ביוזמה שנועדה לסייע לעסקים המקומיים לצלוח את תקופת השיפוצים הממושכת ‑ ולהציע חוויית בילוי קולינרית בלב הטבע העירוני של הפארק.
רחוב עמק רפאים מאכלס מוסדות מוכרים כמו הסניף הראשון של רשת קפית שנפתח ב-1987, ובית הקפה הוותיק טחנת הקפה. כחלק מהעבודות, הרחוב יהפוך לשדרה מודרנית שבמרכזה תוקם תחנת רכבת קלה. עד להשלמתן, הרחוב צפוי להפוך לחד-סטרי במקטעים שונים ולהיות נתון לעבודות שיפוץ נרחבות ואבק. הפודטראקים שהוצבו בפארק המסילה יופעלו לאורך כל תקופת העבודות, ויציעו את תוצרתם של עסקים ירושלמיים מוכרים, שימשיכו לפעול גם בסניפיהם המקוריים ברחוב.
ראש עיריית ירושלים משה ליאון סיפר כי "העירייה ממשיכה לפעול ללא לאות לחיזוק העסקים הירושלמיים, לקדם יוזמות, לתת פתרונות תעסוקה ולהפיח חיים חדשים ותוססים במרחב הציבורי. הפודטראקים בפארק המסילה הם חוויה קולינרית תחת צל העצים הרבים במקום".