היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה תתנגד נחרצות להצעת החוק של ח"כ אביחי בוארון (ליכוד) המבקשת לבטל את הקשר המחייב בין היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה לבין היועץ המשפטי לממשלה.
החוק המכונה "עצמאות היועץ המשפטי לממשלה", שיעלה לדיון היום בוועדת השרים לחקיקה, שואף לנתק את כפיפות היועצים הממשלתיים של משרדי הממשלה ליועץ המשפטי הראשי ולפסיקות בג"ץ אשר תמכו מאז קום המדינה בכפיפות משפטית זו.
2 צפייה בגלריה
yk14430097
yk14430097
(בהרב מיארה | צילום: רפי קוץ)
למעשה, מטרת הצעת החוק היא שכל יועץ למשרד ימונה כ"משרת אמון" לשר. כמו כן, היועץ המשפטי של המשרד ייצג את המשרד בבג"צים ולא דרך מחלקת הבג"צים של פרקליטות המדינה.
בוארון מציין כי מטרת החוק היא "לחזק את מעמדם ועצמאותם של היועצים המשפטיים של המשרדים הממשלתיים. היועצים המשפטיים הם בעלי המומחיות המשפטית הגדולה ביותר בענייני המשרד בו הם מכהנים, ומשכך ראוי כי יהיו עצמאיים במילוי תפקידיהם, כך שיוכלו לייעץ ולפעול באופן בלתי תלוי בהתאם לשיקול דעתם המקצועי. חיזוק מעמדם יוביל להגברת הוודאות המשפטית בתוך המשרד ולשיפור איכות קבלת ההחלטות המשפטיות והמנהליות".
2 צפייה בגלריה
yk14430100
yk14430100
בוארון | צילום: תומר שונם הלוי
הח"כ מבקש שיועץ משפטי של משרד "לא יהיה כפוף ליועץ המשפטי לממשלה או לגורם מטעמו מבחינה מקצועית או משפטית". היועץ שכפוף עתה ליועמ"ש יהיה כפוף למנכ"ל של אותו משרד ממשלתי, הנבחר על ידי השר. עם זאת, מתיר בוארון שהיועץ המשפטי "יוכל להיוועץ ביועץ המשפטי לממשלה על פי שיקול דעתו. סעיף זה מבטיח כי היועץ המשפטי יוכל להפעיל שיקול דעת עצמאי, תוך אפשרות לקבלת עצה מקצועית ממערך הייעוץ המשפטי לממשלה במקרה הצורך".
אחד מסעיפי הצעת החוק קובע כי היועץ המשפטי של משרד ממשלתי יהיה הגורם הבלעדי המוסמך להנחות את מייצגי המדינה בערכאות המשפטיות בכל הנוגע לעמדת המשרד. היועץ המשפטי גם יפרסם תזכירי חקיקה או תקנות על פי הנחיות השר הממונה על אותו משרד ולא מחלקת החקיקה במשרד המשפטים כפי שהיה עד היום.
בעבר, נכשלו מספר יוזמות חקיקה דומות. הייעוץ המשפטי לממשלה קבע בהצעות החוק שיש בהן כדי לפגוע פגיעה קשה בתפיסת אופיו ומהותו של הייעוץ המשפטי לממשלה. מהלך זה עלול להוביל לשינוי ב"קוד ההפעלה" של מוסד היועץ המשפטי לממשלה וכן לשינוי ביחס כלפיו מצד עובדי המשרדים, ובהם עובדי הלשכה המשפטית, הדרג הנבחר והציבור בכללותו. מהלך זה עלול להוביל לנזקים שאת מידת פגיעתם קשה לאמוד.
לדעת הייעוץ המשפטי, מטרת ההצעות היא החלשת עצמאותו, אי-תלותו ואפקטיביות התפקוד של היועץ המשפטי למשרד הממשלתי כ"שומר סף". החלשה שכזו תביא בתורה לפגיעה במעמד של מוסד היועץ המשפטי לממשלה בכללותו, תחתור תחת עקרונותיו ותחת עקרונותיו היסודיים ביותר של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה, ועלולה לפגוע קשות בעצמאותו, באיכותו ובאמון הציבור בו.