במקום להעלות את המחיר חברות החיתולים והמגבונים מצאו דרך אחרת לייקר את המוצר והן מצמצמות בשקט את הכמות באריזות – תרגיל ישן שהפך לאחרונה לנפוץ במיוחד. בקימברלי קלארק, יצרנית חיתולי האגיס, נרשמה שורת הקטנות בתתי-מותגים פרידום דריי, אקסטרה קר וטיטולים, וכן במגבונים ובחיתולים למבוגרים.
הנה רק חלק מהדוגמאות: מארז חיתולי האגיס פרידום דריי שלב 3 ירד מ-48 ל-46 חיתולים (4%), ובשלב 4+ – מ-38 ל-36 (5%). האקסטרה קר צומקו אף יותר: ירידה של 9% במידת שלב 3, ושל 6% בשלב 4+. בחיתולים שלב 5+ היתה הקטנה של 12.5% במארז חיתולי האגיס פרידום דריי, שהוקטן בארבעה חיתולים מ-32 ל-28. גם המותג טיטולים פרימיום עבר צמצום – ירידה של שני חיתולים בכל אחת מהמידות 4, 4+ ו-5.
גם בשלבים אחרים נרשמה הפחתה: שלב 5 ירד מ-34 ל-32 חיתולים בפרידום דריי, ושלב 6 ירד מ-29 ל-27 – הפחתה של 7%. באקסטרה קר ירדו שלב 4 מ-38 ל-36 ושלב 5 מ-32 ל-30. כמעט בכל שלב מדובר באובדן של שני חיתולים לפחות, מבלי להוריד את המחיר.

פחות גם במגבונים

גם במגבונים: פחות, באותו מחיר. מגבוני האגיס צומצמו שוב: מאריזות של 64 מגבונים ירדו ל-56 – הפחתה של 12.5%. מדובר במוצרים כמו האגיס סנסיטיב קר, האגיס נטורל קר עם בישום והאגיס דיילי קר. בנוסף אורך המגבון התקצר: במארז מגבוני האגיס אקסטרה קר calm ירד האורך מ-15.7 ס"מ ל-14.8 ס"מ. מדובר בקיצוץ של כמעט סנטימטר במוצר הנמכר לפי יחידה (כך שגם כאן מדובר בפועל במוצר יקר יותר).
החברה צמצמה גם את מארזי תחתוני הספיגה דיפנד לגברים ב-12.5% – לדוגמה, מארז מידה S-M ירד מ-18 ל-16 יחידות, ומארז מידה L-XL ירד מ-16 ל-14.
פמפרס לא נשארה מאחור גם פרוקטר אנד גמבל, יצרנית פמפרס, הקטינה את המארזים של תת-המותג פמפרס פרימיום קר. מידה 2 צומצמה מ-46 ל-43 חיתולים (7%) ומידה 6 מ-24 ל-22 (8%). גם בפמפרס בייבי דריי נרשמה ירידה דומה. החברה ציינה שהתווספו שיפורים לחיתולים, כמו "כיס אחורי", אך המחיר נותר זהה – מה שהופך את המהלך להתייקרות בפועל.

בדקנו את המחירים

ההתייקרות בפועל גבוהה בדיקה ברשתות כמו אושר עד, שופרסל דיל, סופרפארם וקרפור העלתה: המחירים למארז לא ירדו, למרות שהמארזים קטנו. המשמעות – התייקרות בגובה צמצום המוצרים (בין 5% ל-12.5%).
בכמה רשתות נרשמה הוזלה סמלית – 1%-2%, כמו ברמי לוי ויוחננוף – אך גם שם ההקטנה היתה גדולה יותר מההוזלה, כך שבפועל מדובר בהתייקרות. בסופרפארם אף נרשמה עליית מחיר של 3% למגבוני האגיס, בצמוד להקטנת האריזה.

לא התייקרו

בעוד שחלק מהמוצרים התייקרו במסווה, יש עדיין מותגים שלא הצטמקו: חיתולי בייביסיטר, מותגי שופרסל ורמי לוי, וכן חלק ממגבוני המותגים הזולים. כך למשל, חבילת שלב 3 במותג רמי לוי כוללת 52 חיתולים ב-30.50 שקל – 59 אג' ליחידה. בבייביסיטר באותו שלב, החיתול עולה 66 אג'. אך במבצע 4 ב-100 שקל – המחיר יורד ל-50 אג'. בשופרסל, חבילת לייף דריי פרוטקט עולה 25.90 שקל ל-38 חיתולים – 70 אג' ליחידה. ההבדלים ניכרים, במיוחד כשמשווים לפי יחידת מידה.

איך משווים באמת?

עקב כך הדרך היחידה להבין את המחיר האמיתי היא בדיקה של מחיר ליחידה, שהחוק מחייב את הרשתות לציין. גם בין רשתות, יש פערים באותו מוצר: לכן כדאי להשוות תמיד פר חיתול ולא להתפתות לאריזות גדולות בלי לבדוק. מקימברלי קלארק ופרוקטר אנד גמבל לא נמסרה תגובה.