במשך עשורים הסיסמה של "סופרמן" הייתה שהוא נלחם עבור "אמת, צדק והדרך האמריקאית". היום הוליווד נסמכת בקופות הרבה יותר על השוק העולמי, ולכן בלוקבאסטר שחוגג רק את ארצות-הברית הוא בעייתי. ובכלל, למה להרגיז מישהו מהצופים עם פוליטיקה עכשווית? יוצרי "סופרמן" אכן ניסו לא להרגיז, אבל נידונו לכישלון.
ב"סופרמן" החדש, שכבר מסתמן כלהיט ענק, הגיבור צולל לפתור סכסוך בין שתי מדינות מומצאות: הראשונה היא "בוראביה", מדינה מזרח אירופית/סובייטית למראה, שבראשה עומד מנהיג מושחת שנתמך על ידי ארצות-הברית ועל ידי מיליארדר שמזכיר את אילון מאסק; השנייה היא שכנתה "ג'רהנפור", מדינה מדברית עם תושבים כהי עור לבושי סחבות. ברגע השיא של הסרט, טנקים וחיילים חמושים וממוגנים של המדינה "הלבנה והרעה" מסתערים לעבר אזרחי המדינה "החומה והטובה", שכולה מורכבת מפליטים ומילדים מסכנים. אלה מניפים דגל "S" כדי לקרוא לסופרמן שיצילם.
1 צפייה בגלריה
yk14438074
yk14438074
("סופרמן" החדש. היוצרים ניסו לא להרגיז אף אחד ונידונו לכישלון | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)
ברשת X ובפורומים ברשתות רעש מהומה: צייצנים ערבים ופרו-פלסטינים התמוגגו ותיארו את "סופרמן" כ"בלוקבאסטר הכי פרו-פלסטיני אי פעם". אז מה אם הבמאי ג'יימס גאן הכחיש ששאב השראה מהסכסוך במזרח התיכון, או שהמדינה המזרח-אירופית מזכירה דווקא את רוסיה של פוטין? הסיפור הזה הוא הוכחה לכך שבעולם המסומן והמקודד של היום יכול כל צופה להשליך את הדימויים שהוא מביא מהבית על כל סרט. ב"סופרמן", למשל, יש כמה רגעים שבהם רואים אנשים שנחטפו לתאים צפופים, כולל תינוק מסכן. האם הבמאי גאן עשה סרט ציוני על החטופים ומשפחת ביבס? נראה שלא.
הסיפור הזה הוא במידה רבה עדות לשטחיות של הוליווד, ויותר מכך, לשטחיות שלנו, הצופים, בכל העולם. מבחינת הוליווד, היא לא מסוגלת להמציא קונפליקט בין מדינות בלי שיהיה ברור בכל שנייה מי הטוב ומי הרע. והעובדה שצופים בעולם נענים לדיכוטומיה הזו כתיאור העולם הממשי היא במידה רבה עדות לרדידות המחשבתית שלהם. מבחינתם, יש טובים ורעים מוחלטים בסרט, אבל חשוב מכך, בעולם: הפלסטינים הם קדושים מסכנים, והציונים שטנים נכלוליים, או להפך. מתחשק לנענע את הצופים האלה ולומר, עזבו את הוליווד, צאו מהסרט שבו אתם חיים במציאות.