משרד התקשורת מתכנן להורות על הוזלה של עשרות אחוזים בתעריפי "השוק הסיטונאי" שגובה בזק בתחום הסיבים האופטיים, מהלך שצפוי, בין השאר, להוביל להפחתה משמעותית במחירי האינטרנט למשקי בית ולעסקים. לפי שר התקשורת, שלמה קרעי, "זוהי אחת הרפורמות החשובות ביותר בישראל, שאנחנו מוציאים סוף סוף מהכוח אל הפועל".
3 צפייה בגלריה
yk14456406
yk14456406
(צילום: שאטרסטוק)
מדובר בהפחתה של התעריף שמשלמות לבזק חברות התקשורת המספקות שירותי אינטרנט, תמורת שימוש בתשתיות הסיבים שלה - סכום המהווה מרכיב משמעותי במחיר המנוי הסופי שהן גובות מהלקוחות. על-פי הערכות, אם מחיר מנוי אינטרנט חודשי ממוצע כיום מגיע לכ-100-110 שקל למהירות 1 גיגה-ביט לשנייה, אחרי ההפחתה הוא עשוי להגיע לכ-80 שקל בלבד.
בזק, שלאורך עשרות שנים הייתה חברה ממשלתית ללא מתחרים, מחזיקה עד היום בישראל בתשתיות התקשורת המקיפות ביותר; מדובר בצנרת התעלות, ה"קנים", ה"גובים" והעמודים, שבתוכה ועל גביה מושחלים כבלי התקשורת. חלק ניכר מחברות התקשורת בישראל המתחרות בבזק עושות שימוש בתשתית הזו, חלקן גם בסיבים של בזק עצמם תמורת תשלום המפוקח על-ידי משרד התקשורת.
הרפורמה שמציע המשרד תאפשר לחברות הללו למכור מעתה לצרכנים חבילות אינטרנט המבוססות על תשתית הסיבים האופטיים של בזק במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מן המחיר הנוכחי, בוודאי של בזק עצמה. חברות קטנות כמו גילת, טריפל C ו-019 יוכלו להנות מההוזלה ללא הגבלת זמן, אבל לחברות האינטרנט הגדולות, כמו סלקום ופרטנר, היא תוגבל בהדרגה מתחילת 2027, כשהמטרה היא לעודד אותן, לאורך זמן, לפרוס תשתיות סיבים משלהן ולא להסתמך על בזק.
המהלך גובש לאחר תהליך מקצועי, שבוצע בשיתוף החברה הספרדית Axon המתמחה בתחום וד"ר יאיר אלעד, בעבר הכלכלן הראשי של רשות התחרות, ונמשך כשלוש שנים. כתוצאה מהבדיקה יצר המשרד מודל תמחור חדש, שכתוצאה ממנו יופחת התעריף המפוקח שמשלמות חברות התקשורת לחברת בזק על שימוש בסיבים שלה בשיעור של יותר מ-30%: מ-72 שקל בחודש למהירות של 1 גיגה-ביט לכל משק בית, ל-49 שקל בלבד.

"שוברים את המונופול"

במקביל יופחת בכ-40% התשלום החודשי שמשלמות חברות אינטרנט לבזק תמורת פרישת סיבים עצמאית שלהן על גבי התשתיות שלה ("התשתיות הפאסיביות" במינוח המקצועי). הסכום יופחת מ-250 שקל לק"מ ל-152 שקל לק"מ. אגב, גם התעריף הנוכחי הוא תוצאה של הפחתה גדולה שבוצעה באפריל 2024, שלפניה התשלום עמד על 446 שקל לק"מ. לפי משרד התקשורת, הכוונה היא לעודד את החברות לפתח תשתיות עצמאיות ו"תחרות על האיכות".
לפי השר קרעי, המהלך צפוי להביא לא רק לירידת מחירים דרמטית בשירותי האינטרנט, אלא גם להרחבת פריסת הסיבים האופטיים בכל רחבי הארץ, לכניסה של חברות נוספות לתחום ולפתיחת השוק לתחרות אמיתית: "עוד לפני החיסכון לצרכן, זה יאפשר לישראל לצעוד בקדמת הבמה הטכנולוגית העולמית, יתרום ליעילות המשקית, לתוצר המקומי ולצמצום הפערים החברתיים".
הפחתת התעריף צפויה לתמרץ הרחבה נוספת של פרישת הסיבים, שמגיעה כבר כיום לכ-2.8 מיליון משקי בית, כאשר היעד של משרד התקשורת הוא להגיע עוד השנה לנגישות לסיבים בקרב למעלה מ- 95% ממשקי הבית במדינה, ולמצב שבו לכל בית יגיעו יותר משתי חברות סיבים בממוצע, שיתחרו ביניהן.
3 צפייה בגלריה
שלמה קרעי בועידת השלטון המקומי
שלמה קרעי בועידת השלטון המקומי
שלמה קרעי
(צילום: יאיר שגיא)
קרעי: "אנחנו עושים כאן שני דברים: גם מאפשרים לחברות קטנות לרכב על התשתיות האיכותיות של בזק עם אותה רמת שירות ולמעשה בחצי מחיר, וגם מאפשרים לחברות הגדולות, להקים עוד תשתיות איכותיות במחירים נמוכים ביחס לעבר. אנחנו שוברים את המונופולים ומכניסים תחרות. שוק חופשי, כזה שישרת את הציבור ולא את בעלי ההון".
לפי מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, ההפחתה תתרום גם להאצת הסגירה של רשתות הנחושת הישנות: "היום רק כ-50% עברו לסיבים, ואנחנו רוצים להגיע במהירות ל-100%".

לא קיבלנו את הפרטים

מי שתיפגע קשות מן המהלך היא, כמובן, חברת בזק, שהכנסותיה עלולות לצנוח הן בשל אובדן הכנסות עצום בגבייה על השימוש בתשתיות שלה, והן כיוון שגם היא תיאלץ להוריד את מחירי המנוי שלה בשל התחרות שתתפתח. עם זאת, בזק חתמה על הסכם מול פרטנר כבר ב-2022, שבו התחייבה פרטנר לשלם סכום מוגדר עבור תשתית ל-120 אלף קווים למשך 15 שנה במחיר מופחת; הסכם דומה נחתם גם עם חברות אחרות. ההסכמים אולי לא ייפתחו מחדש אבל כשהחברות הקטנות יורידו מחירים — כולם יילכו בעקבותיהן.
זו לא פגיעה מוגזמת בבזק? קרעי: "בזק תשרוד".
מחברת בזק נמסר: "טרם קיבלנו את פרטי השימוע ולכן תגובתנו מתבססת על הפרטים שפורסמו בלבד; בזק תבחן לעומק את השימוע. חשוב לציין כי מחירי הרוב המוחלט של הקווים הסיטונאים בשוק קבועים בהסכמים ארוכי טווח בין החברות".
3 צפייה בגלריה
ניר דוד, מנכ"ל בזק
ניר דוד, מנכ"ל בזק
ניר דוד, מנכ"ל בזק
(צילום: אלעד גוטמן)
המודל החדש, שאושר כבר על ידי השר קרעי ומנכ"ל משרד התקשורת אלעד מקדסי, כפוף לשימוע שבו יתאפשר לכל הנוגעים בנושא להביע את דעתם, וייכנס לתוקף רק לאחר השלמתו בחודשים הקרובים.
סוגיית פרסום תעריפי המחירים הסיטונאיים המעודכנים מעוררת כבר תקופה ארוכה אי-שקט בקרב חברות התקשורת המתחרות בבזק, שאף פנו בנושא לבג"ץ בטענה כי אי הוודאות מחבלת בעסקיהן. רק בשבוע שעבר אישרה שופטת ביהמ"ש העליון דפנה ברק-ארז למשרד התקשורת דחייה נוספת בפרסום. כעת הדחייה התייתרה.