שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן יחתום בקרוב על תקנות חדשות שיחייבו את החברות המפעילות עמדות טעינה ציבוריות ללקוחות מזדמנים או מנויים, לשדר באופן שוטף מידע על זמינות העמדות, תקינותן, מיקומן ועלות הטעינה בהן.
מטרת תקנות מקורות אנרגיה (עמדות טעינה לרכב חשמלי) היא ריכוז מידע על עמדות טעינה חשמליות (שמנוהלות על ידי חברות הטענה כמו חברות דלק ואנרגיה) ויצירת ממשק למידע בזמן אמת. השר מתקין אותן באישור ועדת הכלכלה של הכנסת והתייעץ לשם התקנתן עם השרה להגנת הסביבה.
לפי התקנות, ספקי הטעינה יחויבו בהעברה רציפה של נתונים לאותו מאגר מרכזי, ו/או בממשק API שיהיה זמין לכל דורש, לשם יצירת פלטפורמת מידע זמינה לציבור המשתמשים, לשימוש יעיל בעמדות הטעינה. כך, בדומה למאגר המחירים בענף המזון, הנתונים של עמדות הטעינה (הציבוריות בלבד) ישודרו באופן פומבי, בתקווה שבדיוק כמו בענף המזון, יפותחו אפליקציות שיוכלו לנתב לנהגים את המידע על המחירים בכל עמדה. בנוסף למחירים, פלטפורמת המידע תכלול פרטים בסיסיים כמו מיקום, הספק, זמינות ותקינות. כלומר, האפליקציות גם יציגו בזמן אמת ובכל רגע נתון היכן עמדות הטעינה הקרובות. המידע יהיה רציף ופתוח בחינם לכלל הציבור לעשות בו שימוש, כך שבעל רכב חשמלי יוכל לנווט ולבחור עמדת טעינה לפי מאפייניה הקבועים, המשתנים והרגעיים.
להטעין במהירות
שר האנרגיה אלי כהן מסר כי לנוכח העלייה המשמעותית במספר כלי הרכב החשמליים בישראל, "התקנות שאנו מקדמים יגבירו את התחרות ואת השקיפות, יובילו להפחתת זיהום האוויר ולחיסכון באנרגיה ויקלו על בעלי הרכבים החשמליים להטעין את הרכב במהירות, ובמחיר הטוב ביותר בעזרת אפליקציות בטלפון הנייד".
עמדות טעינה מוקמות כיום על ידי מספר שחקנים בתחום. העיריות מקצות כמה חניות לעמדות טעינה ופותחות מכרז, החברות ניגשות למכרז והזוכה מקימה בחניות האלה עמדות טעינה. בדרך כלל כל מתחם כזה מאכלס שתיים-שלוש עמדות טעינה של אותה חברה. ישנם כיום כבר אתרים שמספקים מפות עם עמדות טעינה לרכב חשמלי, אבל הן לא מציגות מחיר והאם העמדה פעילה. כדי לברר מחירים, בעל הרכב צריך להיכנס לאפליקציה של החברה כדי לחפש מה המחירים שהיא מציעה ולבדוק גם באתרים או באפליקציות של ספקי טעינה אחרים האם יש להם עמדות בסביבה ומה המחירים שהם מציעים.
התקנות יחייבו את חברות הטעינה לספק מידע בזמן אמת, כולל אם העמדה תפוסה כרגע. לפי התקנות, משרד האנרגיה ידרוש דיווח תקופתי מהשחקנים בתחום, עד סוף מארס ועד סוף ספטמבר כל שנה: "הדיווח יכלול פרטים מזהים של העמדה, לרבות כתובת, מפרט העמדה ובכלל זה מהירות הטעינה, הספק וגודל חיבור, האם השקע זמין לציבור ובאילו תנאים, תעריפי התשלום ואופן התשלום בה".







