חודש יולי האחרון היה חגיגה לקמעונאות הישראלית. על פי נתוני ריס, ממוצע המכירות הארצי בקניונים רשם עלייה של 8.5% לעומת יולי 2024, חודש שנחשב לשיא היסטורי בענף. העלייה בולטת במיוחד על רקע חודש יוני האחרון, שבו נפגעו המכירות בעקבות מבצע "עם כלביא", שבמהלכה נותרו הקניונים סגורים שמונה ימים. בפילוח הנתונים עולה כי הפאוור סנטרים רשמו את הזינוק המרשים ביותר – עלייה של 13.5% בפדיון, עם ממוצע יומי למ"ר של 47 שקל, לעומת 42 שקל ביולי אשתקד. הקניונים האזוריים עלו ב-6% והגיעו לממוצע של 77 שקל למ"ר ליום, לעומת 73 שקל בשנה שעברה. בענף מציינים כי העלייה במכירות בולטת במיוחד לנוכח העובדה שיולי שעבר נחשב לשנה יוצאת דופן בעוצמתה. עוד עולה מהנתונים כי מספר המבקרים בקניונים גדל ביולי בכ-15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - תוצאה של חופשות בארץ והחמסינים שהובילו רבים להעדיף מרחבים ממוזגים. עם זאת, גורמים בענף מדגישים כי העלייה בתנועת המבקרים אינה תמיד מתורגמת לעלייה מקבילה בפדיון. בקניונים מעריכים כי גם חודש אוגוסט צפוי להמשיך את מגמת הגידול. בראש דירוג הקניונים המצטיינים ביולי, עם ממוצע יומי למ"ר של מעל 77 שקל, ניצב ביג אילת, עיר הנופש המועדפת על ישראלים, עם מכירות של 112 שקל למ"ר, עלייה של 23% לעומת השנה שעברה. אחריו ברשימה: ביג פאשן נצרת עם 97 שקל למ"ר (עלייה של 15%), קניון עופר הגדול בפתח-תקווה עם 93 שקל למ"ר (עלייה של 10%), קניון עזריאלי ירושלים עם 90 שקל למ"ר (עלייה של 9%), גרנד קניון חיפה עם 83 שקל למ"ר (עלייה של 16%), קניון הזהב בראשון-לציון עם 83 שקל למ"ר (עלייה של 9%), קניון עופר רחובות עם 82 שקל למ"ר (עלייה של 10%) והקריון בקריות עם 80 שקל למ"ר (עלייה של 10%). מליסרון, שבשליטת ליאורה עופר, מחזיקה בארבעה מהקניונים ברשימת 10 הקניונים המובילים, והשקיעה בשנה החולפת מאות מיליוני שקלים בשיפוץ מרכזיה: קניון רחובות בשיפוץ של 50 מיליון שקל, גרנד קניון חיפה – 40 מיליון שקל, הקריון – 140 מיליון שקל, וקניון פתח-תקווה לפני שיפוץ מתוכנן של כ-100 מיליון שקל.
הקהל עלה לרגל
הזינוק בקניונים הוא ככל הנראה חלק מתופעה רחבה יותר. "אנחנו אומה לא נורמלית, שבין היתר מנסה לעשות נורמליזציה דרך השופינג והבילוי בקניונים", אמרה ל"ממון" ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מאוניברסיטת רייכמן. את ההוכחה לכך ניתן היה לראות בנהירה של 150 אלף איש ביום לקניון ביג גלילות החדש בשבתות הראשונות לפתיחתו. נכון להיום הוא הקניון הגדול ביותר בארץ, שהוקם בהשקעת עתק של 1.2 מיליארד שקל. הקהל עלה אליו לרגל מכל קצות הארץ, כאילו מדובר בבית המקדש החדש.
הישראלים אוהבים קניות וקניונים, שהולכים ומתרבים אפילו לפי נתוני הצפייה באתר ynet: כל ידיעה שנוגעת לקניונים זוכה לצפיות שיא. דוגמה טובה עד כמה אנחנו אוהבים שופינג ו"מולים" – כשמם בחו"ל – ניתן ללמוד מרעיון מצליח של חברת ישראייר, שהחלה לפני מספר חודשים להציע חבילות לוורשה ו/או בודפשט כשהאתר המרכזי והיחיד שכלול בחבילה הוא נסיעה לקניון הממוקם 20 דקות מהעיר, שיש בו גם סניף של רשת פריימרק המוזלת.







