בפאתי זכרון יעקב, על קצה הרכס המשקיף לים מעל קיבוץ מעיין צבי, בזמן מלחמה ומשבר כלכלי, עומד להיחנך אחד ממלונות היוקרה הגדולים בישראל – "גורדוניה זכרון". מדובר בהשקעה של כ-200 מיליון שקל, כשהמלון נמצא כעת בשלבי סיום.
המלון צפוי להיפתח רשמית ב-1 בינואר 2026 – עוד כחמישה חודשים. הוא משתרע על שטח של 14 אלף מ"ר ויכלול 144 חדרים, כולם עם מרפסות הפונות לים ולנוף הירוק. בין החדרים ניתן למצוא 13 חדרי גן עם בריכות פרטיות, 12 סוויטות ו-5 חדרים בקומה העליונה עם ג'קוזי פרטי במרפסת.
לצד החדרים, מדובר למעשה במלון-ספא גדול: שתי קומות מוקדשות למרכז ספא שיכלול 10 חדרי טיפולים, חמאם, סאונות, חדר כושר, מקלחות זרמים, בריכה פנימית מחוממת ובריכה טיפולית. גולת הכותרת היא בריכת שחייה חיצונית באורך נדיר של 86 מטר וברוחב 7 מטר, אשר תחומם לפי הצורך כדי להבטיח לאורחים חוויה נעימה בכל עונה. לפי בעלי המלון מדובר בבריכה הכי גדולה שנמצאת במלון בישראל.
"גורדוניה זכרון" מצטרף לגל מלונות היוקרה שהוקמו מאז הקורונה – בהם "שחרות", "בראשית", "כרמים" ו"פרא". המגמה הזו משקפת את העלייה המתמשכת בציפיות הנופשים הישראלים, שמבקשים לעצמם חופשה אולטימטיבית ואסקפיזם מהמציאות המקומית.
את המלון תנהל חברת "גורדוניה", שהוקמה על ידי גדי פריבר – מלונאי ותיק שהחל את דרכו כבל-בוי בגיל 16, התקדם עד לתפקיד מנכ"ל רשת מלונות פתאל, ועם יציאתו לדרך עצמאית הקים יחד עם אפרים קרמר, בעלי חברת "אשת טורס", את החברה לניהול מלונות חמישה כוכבים. כיום מנהלת "גורדוניה" את ריזורט היוקרה "גורדוניה" בקיבוץ מעלה החמישה, שאין בו כניסה לילדים, ואת מלון "אלמא" בזכרון יעקב. המודל פשוט: יזמי נדל"ן בונים את הנכס, וגורדוניה חותמת מולם על הסכמי ניהול ל-25 שנה.
בקנה יש כבר 12 מלונות חדשים נוספים, שייפתחו בחמש השנים הקרובות ונמצאים בשלבי בנייה שונים: בחוף גולן בכנרת (צפוי להיפתח בעוד כשנה וחצי), בגבעת אולגה, בקיסריה, בנתניה (במקום קולנוע "השרון" המיתולוגי), שני מלונות באילת על שטחו של שדה התעופה הישן, בפארק ספיר בערבה ועוד.
12 מלונות חדשים? אנחנו במלחמה, העולם נגדנו, אין תיירים.
פריבר: "אני אופטימי לגבי העתיד. המלחמה תסתיים ואז ייווצרו התנאים להרחבת הסכמי אברהם. זאת הייתה תקופה קשה, אבל המציאות במזרח התיכון השתנתה. יש פה מזרח תיכון חדש בהמשך הדרך, אנחנו חייבים להיות אופטימיים. המדינה תזדקק לעוד אלפי חדרים לתיירים. בשיא שלנו כבר הגענו ל-4.5 מיליון תיירים. לזכרון יש ביקוש – קרוב לתל-אביב, על הרכס, עם תחושה של חו"ל. אבל בגדול, אני בונה על האורח הישראלי. אנחנו בונים מלונות רק באזורים של נופש, לא בערים שנשענות על תיירים מחו"ל. כך שתמיד יהיה לנו ביקוש מקומי.
"במודל העסקי שלנו, אנחנו מאוד מאמינים בנושא הפרימיום. לא סתם הלכנו רק למלונות גורדוניה ולא לקחנו שום דבר שהוא באמצע. אנחנו מאמינים שאורחים מוכנים לשלם עבור שהייה ברמה גבוהה. לראיה, המלונות עם התפוסה הכי גבוהה בארץ אלה מלונות הפרימיום: בראשית, כרמים וגם גורדוניה. אני בטוח שהמלון שאנחנו פותחים יהיה בתפוסות גבוהות מאוד. זה לא סוד שגורדוניה מעלה החמישה מושך אליו עשרות סלבריטאים במהלך השנה. הם אפילו חוזרים כמה פעמים. למשל, נועה קירל שבחרה לחגוג ברופטופ בסוויטה שלנו, יעל גולדמן ואורי פפר שחגג יום הולדת, שלי גפני, ועוד.
"הפסיקו לגנוב מגבות"
זה לא הימור גדול מדי להשקיע כל כך הרבה כסף עבור קהל יעד של תיירים ישראלים?
"אלמא וגורדוניה במעלה החמישה מלאים כעת. הישראלי הוא אורח נהדר – מוכן לשלם על יוקרה, אבל רוצה להרגיש תמורה גבוהה. אני תמיד אומר: אנחנו רוצים להתקבל למועדון שאנחנו לא שייכים אליו. המחיר אצלנו נגיש – החל מ-2,000 שקל ללילה לזוג. לשם השוואה, יש צימרים ישנים שלוקחים באוגוסט מחיר זהה למשפחה. הציבור הישראלי התבגר: פחות העמסות של צלחות בבופה, יותר העדפה לאוכל שמוכן מול העיניים. גם תופעת הגניבות – מגבות וכדומה – ירדה כמעט לאפס".
אני עדיין רואה סרטונים ברשתות החברתיות עם אורחים שזורקים אחד על השני כיסאות בבריכה.
"אצלנו זה לא יקרה. בזכרון נקבל ילדים מגיל 10 ומעלה בלבד. יכולנו להרוויח יותר אם היינו פותחים לכל המשפחות, אבל החלטנו על קהל יעד מסוים. המטרה היא אווירה של רוגע ונופש. גורדוניה לא מכוונת לאלפיון העליון. מי שיש לו וילה בסביון או בכפר שמריהו לא זקוק לחדר אצלנו, יפה ככל שיהיה. הפיצוח הוא שהקהל הישראלי רוצה לשדרג את עצמו – להשקיע בחופשה יוקרתית, לתעד אותה לאינסטגרם ולשתף. אנחנו משקיעים גם בקידום הנושא הזה".
אתה לא מסתכל על הקהל הישראלי במשקפיים ורודים מדי?
"לא, זה קהל שרוצה לחגוג את החיים, שרוצה להתפנק יום או יומיים בשנה במלון יוקרה, ליהנות מסוויטה פרטית, מהלאונג' שלנו, ליהנות מספא. בעבר יכולתי להגיד האלפיון העליון אבל זה ממש לא. אנשים, ברגע שהם יוצאים לחופשה, מוכנים לשלם דרגה או שתיים מעל למה שהכיס שלהם באמת מרשה כי בחופשה אתה ממקסם את ההנאה. אתה מוכן לשלם יותר כדי ליהנות. "מה שעוד מאפיין את הקהל הישראלי, זה להרגיש מטופל מכל הכיוונים. אנחנו רואים את הקהל הישראלי שבא לחוות חוויה מעבר לחופשה לשים את הראש ולהשתזף, אלא לצאת בתחושה של מיליון דולר. הוא משקיע בפעילויות וולנס ומנסה להתנתק מהכל. אנחנו רואים שהישראלים, בגלל כל האתגרים היום, רוצים להרגיש חו"ל בלי לצאת מהארץ. את זה הם מקבלים אצלנו, 40 עד 50 דקות מתל-אביב. באמצע השבוע אני בונה בזכרון גם על כנסים – ובניגוד לאילת, כאן אין פיתויים חיצוניים. מעבר לכך, רכשנו חברת ניהול בקפריסין שמנהלת שני מלונות בלרנקה תחת המותג 'רדיסון' – בבלעדיות שלנו באי. אנחנו במשא ומתן לפתיחת מלון סוויטות עם בריכות פרטיות גם ביוון".
"במודל העסקי שלנו, אנחנו מאוד מאמינים בפרימיום. אנחנו מאמינים שהישראלים מוכנים לשלם עבור שהייה ברמה גבוהה. לראייה, המלונות עם התפוסה הכי גבוהה בארץ אלה מלונות הפרימיום: בראשית, כרמים וגם גורדוניה"
מי מהרשתות בארץ עומדת בסטנדרט היוקרה?
"ישרוטל היא דוגמה מצוינת. היא הייתה החלוצה עם 'רויאל ביץ'' באילת, ושמרה על סטנדרטים גבוהים לאורך כל השנים. ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל – מצוין. במלון נופש חשוב גם המיקום. האחים זלקינד, למשל, הקימו את 'ג'ורג’' – מלון פאר בעיצוב ובמיתוג ברמה גבוהה – אבל בנו אותו באזור בעייתי, בין דרך מנחם בגין לרחוב המסגר, ליד התחנה המרכזית. אילו המיקום היה בשדרות רוטשילד או בנווה צדק – זה היה להיט. הציעו לי מלון באזור, וסירבתי".
לומד מדובאי
המחירים בגורדוניה זכרון יעקב בתקופת ההרצה יתחילו מכ-2,000 שקל ללילה לחדר ללא בריכה ועד סכומים גבוהים הרבה יותר לסוויטות. בסוף תקופת ההרצה המחיר ההתחלתי ינוע כבר לסדר גודל של 2,000-3,500. בגורדוניה מעלה החמישה המחירים הם 3,500 שקל ומעלה, ביולי-אוגוסט, עבור סוויטה עם בריכת שחייה פרטית.
בעל הנכס עליו מוקם מלון גורדוניה בזכרון הוא עודד תורג'מן, קבלן ויזם נדל"ן מהבולטים בישראל, הנוטה להתרחק מהתקשורת. בין היתר הוא הבעלים של מתחם הקניות הפתוח "מול החוף וילג'" בחדרה, וכן היה בעבר בעלי מלון "רמדה" בעיר. לפני שמונה שנים רכש תורג'מן את הקרקע מידי קיבוץ מעיין צבי, שהיה נתון במצוקה כלכלית, תמורת 21 מיליון שקל – סכום ששימש את הקיבוץ להחזר חובות. סמוך למלון בנה לעצמו וילת מגורים רחבת ידיים, ולצידה וילות לילדיו.
במלון גם בית כנסת עם מושבי קבע, ארבעה אולמות כנסים, לובי רחב המכונה "הסלון", ומסעדה ייחודית שבה רוב המנות מתבשלות לעיני האורחים. המסעדה מצוידת בשלושה תנורי טנדורי מסורתיים, והשף – ישראלי ממוצא הודי – משלב בתפריט גם מנות מהמטבח ההודי.
איפה אתה נופש בעצמך?
"לאחרונה הייתי בפורטו אלי, שעתיים מאתונה. שטנו לשם עם יאכטה של חברים. מפרצים ירוקים מדהימים. יש לנו כוונה לפתוח שם מלון בעתיד. הייתי גם בדובאי, במלון 'בורג' אל ערב' – אחד היקרים בעולם. מבחינתי זו הייתה חוויה לימודית. בישראל ההשקעה הממוצעת בחדר עומדת על כ-100 אלף שקל. שם – כ-700 אלף שקל לחדר. זה ניכר בכל פרט: סוג השיש, חיפויי הקירות, המזרנים, הגודל, כמות המסעדות. יש שם בריכות לזוגות, למשפחות ול-VIP – מחולקות לפי קהלים. המחיר: כ-8,000 שקל ללילה. הדבר המרשים ביותר היה ארוחת הבוקר – מסע קולינרי בין חמש מסעדות שונות: יפנית, הודית, אסייתית, ים-תיכונית ולבנונית. הן מחוברות במעברים ואתה עובר ביניהן ואוסף מנות. לא כדי לאכול הכל, אלא כדי להרגיש שאתה יכול. זו תחושת שפע אמיתית".
ענף המלונאות מתקשה לגייס עובדים. מה המסר שלך כמי שהתחיל מהכי למטה למי ששוקל להיכנס לתחום?
"להתמיד ולא להתייאש. זו עבודה קשה ומאומצת אבל בסוף היא משתלמת".












