בדצמבר 2022 רכבת ישראל השיקה מיזם של חניונים רובוטיים לאופניים, הנקראים "בייק בוקס" (bike box). החניונים הללו נבנו בחלקם כתת-קרקעיים ובחלקם כעיליים ומיועדים לאחסון מאובטח של אופניים וקורקינטים. על אף ההשקעה של עשרות מיליוני שקלים, נתוני השימוש הרשמיים שהתקבלו מרכבת ישראל, בעקבות בקשת התנועה לחופש המידע, מצביעים על תמונה לא מעודדת: שיעורי תפוסה נמוכים משמעותית מהמצופה, אשר ברובם אינם מתקרבים כלל לחצי מהקיבולת של המתקנים.
המיזם, שנמצא כרגע בשלב הפיילוט בארבע תחנות, נועד להקל על רוכבי אופניים המשתמשים ברכבת על ידי מתן פתרון חניה בטוח, מונע גניבות וונדליזם. עבודות ההקמה החלו ב-2019 בארבע התחנות, אך הן נפתחו בזמנים שונים, כאשר המתקן המרכזי והגדול בהן בסבידור מרכז, טרם נפתח לשימוש הציבור.
1 צפייה בגלריה
yk14500753
yk14500753
(חניון "בייק בוקס" בתחנת הרצליה | צילום: טל הפקות וידאו)
בתחנת באר-שבע ונתניה יש מתקנים עילאיים של 51 מקומות ובהרצליה וסבידור יש 207 מקומות, כאשר חלקם תת-קרקעיים.
בתחנת באר-שבע, שנפתחה בחודש דצמבר 2022, שיא השימוש היומי נכון לשנת 2024, מגיע ל-5.7% בלבד של ניצול התפוסה. בהרצליה נתוני השימוש גבוהים יותר, אך גם שם התפוסה המרבית שנוצלה ביום מגיעה ל-25.5%. בנתניה הנתונים הגבוהים ביותר- שיא של 35% תפוסה ביום. חניון רובוטי נוסף מסוג זה נמצא בעבודה כבר יותר מחמש שנים בתחנה הפופולרית סבידור מרכז, אך טרם נפתח לשימוש.
עו"ד הידי נגב, מנכ"ל התנועה לחופש המידע מסר כי "פרויקט החניה הרובוטית לאופניים מעלה שאלות ביחס למינהל תקין במשרד התחבורה ורכבת ישראל. חשיפת נתוני השימוש הנמוכים כל כך מעלים שאלות ביחס לנחיצותו של הפרויקט והעלויות הגבוהות שלו אל מול החלופות הפשוטות והזולות של מתקני קשירה הולנדיים".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "מדובר על פיילוט, שפריסתו עדיין לא הושלמה ולכן עוד מוקדם לבחון הצלחתו. אך כבר מנתוני שנת 2025, אנו רואים צמיחה בביקושים וזאת עוד בטרם נחנך המתקן הגדול ביותר בתחנת ת"א סבידור מרכז, בה עוברים כ-50 אלף נוסעים ביום בממוצע, הצפוי להיחנך עד סוף השנה. מיקום המתקנים נקבע בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות הרלוונטיות, אשר עודדו את הקמתם בשל ביקושים גבוהים לרכיבה בשטחן. במהלך הפיילוט, נרשמה במהלך שנת 2025 עלייה של עד כ-50 אחוז בתפוסת המתקנים, תוך שביעות רצון גבוהה מהמשתמשים. אנו צופים שנתונים אלה יגדלו עם סיום הקמתם של כל המתקנים, והיכרותו של ציבור הנוסעים בשימוש במתקנים. בנוסף, צפוי בתקופה הקרובה שדרוג של המתקן בתחנת הרצליה, אשר יביא לגידול בהיקפי השימוש בו".