משרד האוצר מתכנן מהפכת מסים במסגרת תקציב שנת 2026, שבמרכזה הפחתה משמעותית בשיעורי מס ההכנסה בישראל. הבעיה העיקרית היא שהתוכנית נשענת על העלאת מסים משמעותית בתחום אחר, המס על הקרקעות, שעלולה לחדש את התייקרות הדירות וספק אם חברי הכנסת יהיו נכונים לאשר זאת בשנת בחירות. כמו כן יוטל מס זיהום על מטוסים, מה שייקר בוודאות את מחירי הטיסות. גם הטבות בשווי גבוה לאנשי הקבע בצה"ל יבוטלו, דווקא אחרי שתי שנות מלחמה קשות.
עיקרה של התוכנית שיוזם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' היא לסייע למעמד הביניים, ולאו דווקא לעניים ביותר, שכמעט ואינם משלמים מסים. על פי התוכנית החדשה העובדים בשכר של 16 עד 19 אלף שקל ישלמו פחות מסים בסכום כולל של כחמישה מיליארד שקלים. המס למשתכרים בשנה למעלה מ-16 אלף שקל, שהם כ-194 אלף שקל בשנה, יופחת במדרגה הזאת דרמטית מ-31% ל-20%.
כיום עובד משלם 10% מס הכנסה עד 7,010 שקל (רוב העובדים, ובעיקר נשים, פטורים בשל נקודות זיכוי כליל מתשלום מס הכנסה עד כ-7,000 שקל), 14% מס הכנסה משולמים בין 7,011 ל-10,060 שקל, 20% משולמים מ-10,061 עד 16,150 שקל ומס הכנסה של 31% משולם עד הכנסה של 19,000 שקל.
כעת מציע האוצר שעובד שמשתכר בין 10,061 ל-19,000 שקל ישלם שיעור אחיד של 20% מס הכנסה על כמעט 9,000 השקלים הללו. מעל 19,000 שקל יעלה שיעור מס הכנסה בבת אחת ל-31%. עוד הנחת מס צפויה במדרגה הבאה. כיום משלמים 35% מהכנסה של 22,441 שקל, אולם בשנת 2026 ישלמו את השיעור הגבוה של 35% רק מי שישתכרו 25,101 שקל. כל הקלות המס יינתנו רק למי שמשתכרים עד 46,690 שקל ברוטו לחודש.
לצד התוכנית להקלה על מעמד הביניים יבואו גם גזירות חדשות, כדי לממן את הנחות המס. כך יוטל כבר ב-1 בינואר הקרוב מס רכוש על קרקע פנויה שאיננה קרקע חקלאית בשיעור של 1.5%. מהלך כזה צפוי לייקר את מחירי הדירות שהוזלו לאחרונה. ניסיונות קודמים לחזור ולהטיל מס רכוש על הקרקעות, אחרי שזה בוטל לפני 25 שנים – כשלו. על פי החוק החדש יהיה על בעל קרקע לדווח הן למנהל מקרקעי ישראל והן לרשות המסים כדי לשלם את המס החדש.
לצד זה יוטל מס זיהום אוויר גבוה על מטוסים. המס צפוי להגדיל את הכנסות המדינה בכ-2 מיליארד שקלים בשנה בממוצע. הסיבה לפי האוצר היא שהמטוסים גורמים לזיהום אוויר בפליטת פחמן דו-חמצני ולכן יש לתמחר את הפגיעה. המס החדש יהיה בטווח שבין 1,200 שקל לטיסות קצרות במטוסים קלים ועד לקרוב למאה אלף שקל למטוסים גדולים בטיסות ארוכות. אין כלל ספק שהמס הזה יושת על ידי חברות התעופה על הנוסעים, ומחירי הטיסות מנתב"ג צפויים לעלות.
עוד הצעה של האוצר שנפלה שוב ושוב בשנים האחרונות היא להטיל מס ערך מוסף על שירותי תיירות לזרים. כיום הם פטורים ממע"מ. הסיכויים לאישור הגזירה הזאת נמוכים בעיקר בעת הזאת, כאשר התיירות לישראל נפגעה כה קשות בגין המלחמה הממושכת.
הצעה נוספת של האוצר היא להפחית מעט את יוקר המחיה באמצעות ביטול הטסט לרכב חדש, במקום עד שלוש שנים מעלייתו על הכביש לארבע שנים. גם מהשנה החמישית יהיה צורך לבצע טסט רק בשנים השביעית והתשיעית. מהשנה העשירית יבוצע שוב טסט כל שנה, בשל התיישנות הרכב. גם המבחן הפנימי בעת לימודי הנהיגה יבוטל, וכך ייחסכו לתלמיד הנהיגה עד 250 שקל.
אחרי שנתיים של מלחמה, באוצר מציעים לצמצם את חודשי ההסתגלות בחופשת השחרור של משרתי הקבע בצה"ל, במשטרה, בשב"כ, במוסד ובשב"ס. החופשה תקוצר בהדרגה עד לביטולה המוחלט בעוד חמש שנים, ב-2030. האוצר מציע גם לבטל את תוספת השכר שמקבלים כוחות הביטחון בשווי גילום המס על השימוש ברכב פרטי צמוד בליסינג כבר מינואר 2026. גם הטבות הנופש שלהם זכאים אנשי כוחות הביטחון יבוטלו מ-1 בינואר הקרוב, חוץ מאשר למערך הלוחמים בצה"ל ובזרועות הביטחון.
עוד יוטל מס קצוב של שקל אחד למיליליטר נוזל אידוי בסיגריות האלקטרוניות, וכמו כן יוטל מס קצוב על מכשיר אידוי שהוא סיגריה אלקטרונית בסכום של 30 שקל.
יצוין שמאחר שתקציב המדינה לא יאושר עד ל-1 בינואר הקרוב, יצטרך כנראה משרד האוצר להפריד את כל פרק המסים מהתקציב ולנסות לאשרו עוד לפני תחילת 2026 כדי שניתן יהיה להפעיל את התוכנית במלואה, ככל שתאושר, כבר ב-1 בינואר 2026.
פחות מס הכנסה למעמד הביניים
1.5% מס רכוש על קרקע פנויה
מס זיהום על מטוסים: עלייה במחירי הטיסות
מס זיהום על מטוסים: עלייה במחירי הטיסות
מס על סיגריות אלקטרוניות
הפסקת הטבות לשירותי ביטחון (החל מ-2026)
10,061–19,000 שקל: מס אחיד של 20% בלבד (במקום עד 31%)
מ-25,101 שקל - מס של 35% (במקום מ-22 אלף ש' כיום)
הקלה ביוקר המחיה
ביטול טסט לרכב חדש עד 4 שנים (במקום 3)
טסטים נוספים רק בשנה ה-7 וה-9
ביטול מבחן פנימי בלימודי נהיגה







