החל מינואר 2026 המסים על רכבים חדשים יעלו באלפי שקלים: מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה ל-52% וגם הטבת המס הירוק על כל סוגי המכוניות תצומצם ב-750 שקל. עם זאת, שווי השימוש למי שמחזיקים רכב צמוד ירוק לא ישונה. כך עולה מצו שפירסמה אתמול רשות המסים להערות הציבור.
כאמור, שיעור מס הקנייה על רכב חשמלי יעמוד בשנת 2026 על 52% עד לתקרת הטבה של 30 אלף שקל, וזאת לעומת 45% עד לתקרת הטבה של 35 אלף שקל ב-2025. המשמעות צפויה להיות התייקרות של כמה אלפי שקלים, בעיקר לחשמליות הזולות יחסית שמחירן נמוך מ-200 אלף שקל.
על מנת להאריך את הטבות מס הקנייה לרכבים חשמליים, אם כי בהיקף מצומצם יותר, מוצע על ידי משרד האוצר כי יוארך תוקפו של המתווה שעמד בתוקף בשנת 2025, לפיו הפחתות מס בגין הציון הירוק של רכבים שאינם חשמליים יצומצמו בסכום קבוע של 750 שקל, ותוספות מס בגין הציון הירוק של רכבים שאינם חשמליים יורחבו בסכום קבוע של 750 שקל.
החלטה מפתיעה
למרות הערכות מוקדמות על הקטנה בהטבת שווי השימוש לנהגים המקבלים רכב ממקום העבודה, רשות המסים הודיעה כי בכוונתה להשאיר את ההטבות הקיימות ללא שינוי. וזו החלטה שאין דרך אחרת אלא לכנות מפתיעה.
המהלך, שצפוי לעלות למדינה כ-260 מיליון שקל בשנה, עומד בניגוד גמור למגמה העולמית לפיה גורמי ממשל ומומחי איכות סביבה מבקשים לבחון מחדש את הטבות המס הניתנות למכוניות היברידיות-נטענות (פלאג-אין). הסיבה ברורה. מחקרים עדכניים מציגים תמונה חד-משמעית לפיה נהגי מכוניות היברידיות-נטענות נמנעים מסיבות שונות לטעון אותן באופן קבוע, ובכך מזהמים עד פי חמישה(!) ויותר מהמוצהר על ידי היצרניות. בזמן שבגרמניה שוקלים אפילו להגביל את ביצועי המנוע לנהגים שלא יקפידו על טעינת הסוללות, בישראל ימשיכו להעניק הטבת שווי שימוש נכבדת בגובה 1,130 שקל מדי חודש. במכוניות ההיברידיות-נטענות אפשר גם לתדלק וגם להטעין, והמציאות היא שנהגים רבים מעדיפים לתדלק ו"תורמים" לזיהום האוויר. במקביל, גם הטבת שווי השימוש למכוניות היברידיות (בגובה 560 שקל בחודש) ולמכוניות חשמליות (בגובה 1,350 שקל בחודש) צפויות להישאר ללא שינוי.







