2025 מסתמנת כבר כיום כשנה הקטלנית ביותר בכבישים בשני העשורים האחרונים. 404 הרוגים, כשהשנה אפילו עוד לא הסתיימה - נתון היסטורי ומדאיג. אלא שאת הממשלה, נראה שזה לא מדאיג: למרות ההבטחות של שרת התחבורה, תוכנית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) להפחתת ההרוגים בתאונות לא אושרה בממשלה ותידחה לדיוני התקציב.
על אף שהרשות ביקשה 350 מיליון שקל לתקצוב התוכנית להפחתת ההרוגים בתאונות, הממשלה אישרה 50 מיליון שקל בלבד - שכבר הוקצו לשנה הנוכחית.
2 צפייה בגלריה
yk14582774
yk14582774
תאונת דרכים בכביש 90 | צילום: אביהו שפירא
בישיבת הממשלה, בתיאום עם השרים בצלאל סמוטריץ', יריב לוין ואיתמר בן גביר, עלתה אמנם התוכנית לדיון - אך הוחלט לדון בתקצוב שלה כחלק מדיוני תקציב 2026 - למרות ההבטחה של השרה רגב לאשר אותה בישיבה. 50 מיליון השקלים שאושרו יוקצו עבור תגבור אכיפה והסברה בלבד - ולא לתוכנית הכוללת שגיבש הרלב"ד. תוכנית חשובה זו כוללת יעד להפחית את מספר ההרוגים בתאונות ב-25 אחוז בתוך חמש שנים.
ההחלטה עלולה להביא שוב למצב שחזר על עצמו כבר כמה פעמים בשנים האחרונות - שברלב"ד עובדים על תוכנית משמעותית למאבק בתאונות, ולבסוף הממשלה לא מתקצבת אותה. אף על פי שההצעה כלל לא הועלתה לדיון, במשרד התחבורה הבטיחו לעשות את מרב המאמצים כדי שהתקציב שהובטח - יושג בשנת 2026.
2 צפייה בגלריה
yk14582425
yk14582425
(הבטחות לחוד, מציאות לחוד. מירי רגב | צילום: קובי קואנקס)
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב: "זו בדיחה עצובה על חשבון הציבור. אנחנו השנה המדממת והקטלנית ב-20 השנים האחרונות והממשלה מקציבה סכום זעום של 50 מיליון שקלים בלבד להצלת חיי אדם".
לדבריו, "אנחנו זקוקים למלוא הכסף היום כדי לעצור את כדור השלג והסחרור שאנו נמצאים בו. במצב הזה נמשיך להיות המדינה הגרועה באירופה, נמשיך לשלם עשרות מיליארדי שקלים ונמשיך לקבור עוד מאות בני אדם בשל מחדל תאונות הדרכים. לדאבון ליבי אנחנו לבד בכביש, לממשלה הזאת אין כל עניין להציל חיי אדם ואת ההוכחה קיבלנו הבוקר".
בכנס חירום של הרלב"ד שנערך בשבוע שעבר, אמר יושב הראש היוצא יורם הלוי כי בהיעדר סמכויות ותקציבים הרשות לא יכולה לבצע את תפקידה: "אני מסיים ניסיון לממש תפקיד חשוב ואחראי. אני אומר את זה בצער - נכשלתי בתפקידי. שנה וחצי אנו עובדים על התוכנית הלאומית - השרה אישרה אותה אבל הביצוע עוד רחוק".
ואכן, שנת 2025 מסתמנת כשנה הקשה ביותר בכבישים מזה כשני עשורים. נתון ההרוגים המדאיג מציג עלייה חדה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וההערכות הן כי אם המגמה הנוכחית תימשך, השנה תסתיים עם מספר הרוגים גבוה אף יותר מזה שנרשם ב-2024, אז נהרגו 439 בני אדם - כך ש-2025 תהיה השנה הקטלנית ביותר בדרכים מאז 2005 - שבמהלכה נהרגו 465 בני אדם. בשבוע הבא ייערך כנס חירום של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ובו תוצג התוכנית הלאומית למיגור התופעה - שהממשלה עוד לא תיקצבה.
שלוש תוכניות לאומיות גובשו בשנים האחרונות כדי להיאבק בקטל בכבישים, אך אף אחת מהן לא תוקצבה וקודמה. לפני שנה הוקמה ועדת השרים לבטיחות בדרכים, שהתכנסה פעמיים בלבד - גם היא ללא תוצאות.