רכבת ישראל העבירה לפני כמה ימים למשרד האוצר ולמשרד התחבורה מכתב חריג שבו היא מודיעה על עיכובים מהותיים בשלושה מפרויקטי התשתית המרכזיים שלה: המסילה המזרחית, מסילת 431 ופרויקט האיתות הארצי. מכתב זה נחשף אמש ב-ynet, אחרי יומיים של עיכובים ועומסים ברכבת.
הפרויקטים נחשבים מרכזיים בתוכנית הפיתוח הלאומית ושיפור התחבורה הציבורית בישראל. המסילה המזרחית אמורה לאפשר הסטת רכבות משא מציר החוף ולפנות קיבולת לרכבות נוסעים. פרויקט האיתות נועד לאפשר גידול משמעותי במספר הרכבות בצוואר הבקבוק של ישראל. מסילת 431 אמורה לחבר בין דרום גוש דן למודיעין ולירושלים וליצור חלופה תחבורתית חדשה לעשרות אלפי נוסעים.
המכתב שהעבירה הרכבת נשלח על ידי המנכ"ל בפועל אבשלום אלמליח והופנה לרכזת התשתיות באגף התקציבים דנה דובר ולמנהל התשתיות במשרד התחבורה ולדי סימון. פרויקט המסילה המזרחית נועד ליצור עורק תחבורתי חדש במזרח גוש דן, להרחיב את קיבולת הובלת המטענים ולספק שירות רכבת לאזורי אוכלוסייה שלא קיבלו שירות מסילתי עד היום, בהם - לראשונה - שתי תחנות ביישובים ערביים.
בשבוע שעבר השלימה חברת נתיבי ישראל את תשתית המסילה והיא הייתה אמורה להיפתח לציבור במהלך 2026, אך כעת הודיעה כי אינה יכולה להתחייב על מועד פתיחה חדש. במכתב נכתב כי "רכבת ישראל רואה את מועד ההפעלה המדורגת באפריל 2026 כלא ישים".
ברכבת מפרטים כי נמצאו פגמים בשטח שלא תוקנו. לדבריהם, "קבלן החשמול נמצא במשבר המקשה על קידום העבודות וכי פעימת האיתות החיונית להפעלה נדחתה". עוד נכתב בין היתר כי "נוצרו עיכובים משמעותיים בביצוע, לו"ז החשמול בסכנה", ומסיבות אלו הרכבת מודיעה על דחייה עד הודעה חדשה ולא מציגה מועד חדש להפעלה. לפי הרכבת רק לאחר פתרון משבר החשמול ניתן יהיה לבנות לוח זמנים מחייב.
לצד העיכובים במסילה המזרחית, מתארת הרכבת קשיים גם בפרויקט האיתות הארצי המבוסס על טכנולוגיית ERTMS, פרויקט שתוכנן להעלות את רמת הבטיחות ולאפשר תדירות גבוהה יותר של רכבות, במיוחד בציר איילון העמוס. המערכת נדרשת לעמוד בדרישות סייבר מחמירות שהוגדרו אחרי תחילת הביצוע ולפי הרכבת הדבר יצר עיכובים משמעותיים. לפי הרכבת, הפתרונות צפויים להתממש רק בין 2026 ל-2027 בהתאם לכל רכיב במערכת.
מסילת 431, מהפרויקטים ההנדסיים הגדולים בישראל, מיועדת לחבר את ראשון לציון, רמלה, מודיעין וירושלים ולייצר קו חדש. מדובר בפרויקט מורכב הכולל כריית מנהרות והקמת הגשר הארוך בישראל. גם כאן הרכבת מדווחת על עיכובים. לפי המכתב שני חסמים מהותיים טרם הוסרו. רכבת ישראל כותבת כי "ייתכן שמועד ההפעלה יהיה במהלך 2027, כתלות בקבלת אישור ממשרד התחבורה", ומציינת כי השלמת הפרויקט המלא נדחית כיום לרבעון הראשון של 2028, אם כי נעשים ניסיונות לצמצם פערים.
במשרד האוצר הזדעקו מהעיכובים הצפויים בפרויקטים וטענו כי יש צורך בשינוי מהותי בניהול הרכבת. לטענת גורמים באוצר, המציאות שבה יש תקלות ושיבושים מדי שבוע מחייבת פתרון רחב לניהול הרכבת והפעלתה ומצפים משרת התחבורה מירי רגב להביא פתרון שכזה בהקדם.
באוצר אמרו כי הצגת העיכובים אינה תואמת את המצופה מחברה ממשלתית המקדמת פרויקטי תשתית לאומיים. בתשובתו כתב האוצר כי לא מקובלת עליהם דחייה של פרויקט המסילה המזרחית "עד הודעה חדשה", וכי היה מצופה לקבל "תוכנית עבודה מסודרת, מיפוי סיכונים וצעדים אופרטיביים להתכנסות למועדים הקרובים ככל האפשר למוסכמים".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: “רכבת ישראל מקדמת את הפרויקטים המדוברים, תוך עמידה בלוחות הזמנים ובשיתוף פעולה עם כלל גורמי הממשלה והתשתית. התכתובת המדוברת שנשלחה מטעם רכבת ישראל איננה מצביעה על עיכובים בפרויקטים, אלא על אתגרים הקיימים בסיום שלבי הביצוע. צר לנו כי שיח מקצועי המנוהל בפורומים אחראיים, יוצא ללא הקשר לדברים שנאמרו, ותוך הטעייה וסילוף הדברים”.








