"הארי פוטר", "מטריקס", "שר הטבעות", "חולית", "ברבי", "הדב פדינגטון", "וונדר וומן", "סופרמן" ו"באטמן" - אלו הם רק חלק משוברי קופות עצומים שלהם אחראי אולפן "האחים וורנר", שבמשך 102 שנות קיומו יצר גם אין-ספור קלאסיקות קולנועיות ובהן "קזבלנקה", "2001 אודיסאה בחלל", "התפוז המכני" ועוד. כל אלה עשויים להפוך להערת שוליים בהיסטוריה של אולפן קולנוע, שייבלע לתוך שירות שמזוהה בעיקר עם הטלוויזיה - נטפליקס.
הוליווד ועולם הבידור בהלם החל מיום שישי בעקבות בשורה שנתפסת כקו פרשת המים בתולדות הקולנוע: ענקית הסטרימינג נטפליקס הודיעה כי בכוונתה לרכוש את אולפני הקולנוע והטלוויזיה ואת חטיבת הסטרימינג של תאגיד וורנר ברדרס תמורת 83 מיליארד דולר.
מפלצת תוכן ומנויים
המשמעות היא לא רק כי אולפני הקולנוע השניים בגודלם בעיר הסרטים (אחרי דיסני) יירכשו, אלא ששירות הסטרימינג המהווה מתחרה ישיר לנטלפיקס - HBOMax, שלו ספרייה ובה אין-ספור סרטים וסדרות השייכים לוורנר, יתמזג לתוך נטפליקס. כזכור, בעשורים האחרונים הפכה וורנר גם למעצמת טלוויזיה, שתחתיה הופקו ומשודרות הסדרות הגדולות של ערוצי וורנר בטלוויזיה בכבלים ובעיקר HBO - "משחקי הכס", "יורשים", "הסופרנוס", "ויפ"', "בלש אמיתי", "אופוריה", "בטיפול", "הפמליה", "סקס והעיר הגדולה", "הלוטוס הלבן" ועוד. מיזוג HBOMax לתוך נטפליקס ייצור מפלצת תוכן, ומפלצת מנויים: כ-125 מיליון מנויי HBOMax יתווספו ל-300 מיליון המנויים של נטפליקס, שירות הסטרימינג הגדול בעולם, ובפער. המיזוג הזה ישאיר הרחק מאחור את המתחרים הגדולים של שני השירותים, אמאזון פריים (205 מיליון מנויים), דיסני פלוס (מספר דומה) ופראמאונט פלוס (80 מיליון מנויים), שרואים כעת כיצד מתגבש מולם שירות עם ספריית סרטים וסדרות שהם יתקשו מאוד להתחרות בו.
ומה קורה בישראל? שירות HBOMax היה אמור להיות מושק כאן בחודש הבא, במה שהיווה מכה לשחקניות המרכזיות בשוק - Yes ו-Hot - שנאלצו או ייאלצו להיפרד בקרוב מהתכנים ש-HBO הפיצה דרכם. כעת, אם העסקה תצא לפועל, ייתכן שכל התוכן יגיע לנטפליקס.
ברמה העסקית, ההצהרה התקבלה בהוליווד בהפתעה יחסית, מכיוון שבחודשיים האחרונים וורנר ניהלה מו"מ אינטנסיבי למכירה לאולפני פרמאונט, עליהם השתלט איש העסקים דיוויד אליסון, המקורב לטראמפ. השיחות הגיעו למבוי סתום כשמנכ"ל אולפני וורנר, דיוויד זאסלאב, סירב להצעות פרמאונט (כולל זו שכללה כספים מקרנות מסעודיה, קטאר ואבו-דאבי). כעת מתברר שייתכן שהשיחות האלו היו הסחה מצד וורנר כדי למשוך את הקונה שבאמת עניין אותם: נטפליקס.
הצגת הקולנוע האחרונה?
ברמה התרבותית, הסיפור כאן גדול בהרבה ממיזוג אפשרי בין שני שירותי סטרימינג, או שני אולפנים (לו פראמאונט היו רוכשים את וורנר), אפשרות שתמיד קיימת באוויר בהוליווד לאור הפסדי העתק של חלק מענקיות התוכן והאולפנים זה שנים. אוהבי קולנוע ובעלי אולמות ברחבי העולם חוששים שייתכן שתם עידן בכל הקשור להפצה סדירה של סרטים בקולנוע, שנטפליקס נמנעת ממנה בדרך כלל.
נטפליקס, שמעלה בשירות שלה כ-150 סרטים חדשים בשנה, מפיצה רק סרטים בודדים להקרנה בקולנוע - ורק בערים גדולות במערב, וגם זאת רק למשך שבועיים, ואז הם מגיעים ישירות לשירות (למשל השנה, "פרנקנשטיין" ו"ג'יי קלי" עם ג'ורג' קלוני הספיקו לעלות ולרדת מהקולנוע כמעט לגמרי בתוך שבועיים). היא עושה זאת מסיבה אחת: כדי שהסרטים האלו יעמדו בתקנון של מועמדות אפשרית לאוסקר, וגם כדי להדוף טענות של חובבי קולנוע ובמאים בכירים - בהם קוונטין טרנטינו וכריסטופר נולן - ש"נטפליקס הורסת את הקולנוע".
נולאן, המשמש כיו”ר איגוד הבמאים, פנה בסופ”ש בבהילות למנכ”ל נטפליקס, וכבר בשבוע שעבר נשלח לקונגרס מכתב משותף של יוצרי קולנוע בהוליווד שחתמו בעילום שם ובו הם מבקשים לעצור את העסקה מתוך הנחה כי “היא תשים חבל על צווארו של שוק ההפצה בקולנוע”.
כעת שאלה עצומה עומדת בפתח: אם נטפליקס תרכוש את וורנר, האולפן השני בגודלו בהוליווד שאחראי לחלק ניכר משוברי הקופות באולמות כל שנה - האם תמשיך לדבוק באותה אסטרטגיה עסקית שלמעשה תצמצם משמעותית את נוכחות הסרטים באולמות? השנה, למשל, וורנר אחראים לסרטים שהגיעו למקום הראשון והשלישי בטבלאות שוברי הקופות בארה"ב: "מיינקראפט" שהכניס מיליארד דולר בעולם ו"סופרמן" שהכניס 600 מיליון דולר. האם גם סרטים כאלה ייעלמו בקרוב מהאולמות, או ליתר דיוק יוקרנו רק למשך שבועיים ואז יעברו לנטפליקס? מי ילך לקולנוע כשהוא יודע ש"הסרט הגדול של הקיץ" יגיע אליו הביתה בעוד שבועיים? מצב שכזה יותיר אולפן אחד בלבד - דיסני - שישלוט בנוף שוברי הקופות באולמות.
על התהייה הזו ענה מנכ"ל נטפליקס, טד סרנדוס, תשובה מעורבת בסופ"ש: נקרין את הסרטים גם בקולנוע, אבל ייתכן שלזמן קצר בהרבה מבעבר. "אין לנו התנגדות להקרנת הסרטים באולמות. אבל היינו כבר במאבק מול רשתות הקולנוע לגבי הדרישה שלהם ל'חלון בלעדיות' אצלם - שאיני חושב שהם ידידותיים לצרכן…. אנחנו כן מסכימים שסרט של וורנר יצטרך להתחיל את מחזור חייו בקולנוע ונתמוך בכך… אבל עם הזמן, 'חלונות הבלעדיות' יצטרכו להפוך ליותר ידידותיים לצרכן, כדי להגיע לקהל היכן שהוא נמצא". במילים אחרות: סרנדוס לכאורה מנסה להרגיע שנטפליקס תשתנה לאולפן קולנוע של ממש המפיץ סרטים לאולמות, בטח כאלה המוגדרים כ"תוצרי וורנר" - בהם סרטי גיבורי-על, שנטפליקס לא הפיקה עד כה. ומצד שני, סרנדוס מכוון ל"חלון הקרנה" בקולנוע של חודש עד חודש וחצי בלבד, לפני שהסרט יעבור לשירות הסטרימינג המאוחד.
המהלך הזו אינו מעודד במאים וחובבי קולנוע רבים החוששים שהקהל יתרגל לצרוך סרטים בבית, וזאת בשעה שעסקי הקולנוע נמצאים במשבר, וגם לאחר הקורונה כמות הצופים באולמות לא השתקמה (כ-800 מיליון כרטיסים נמכרים בממוצע בשנה בארה"ב, לעומת כ-1.3 מיליארד לפני הקורונה).
הקשר לבית הלבן
ויש גם דרמה פוליטית-כלכלית סביב העסקה, שעוד יכולה להשתבש, קודם כל בגלל האולפן המתחרה. פרמאונט לא אמרו נואש מלרכוש את וורנר, ולפי "פוקס ניוז" הם שוקלים לנסות להניע השתלטות עוינת עליו לפני שהעסקה עם נטפליקס תצא לפועל. היתרון הגדול של פרמאונט הוא בעיקר הקשר הישיר לבית הלבן - המנכ"ל דיוויד אליסון, בנו של המיליארדר לארי אליסון המקורב לטראמפ, נמצא בשיח ישיר עם אנשיו, ובחודשים האחרונים ביצע שינויים תוכניים בפרמאונט ובאולפני החדשות CBS שרכש, במטרה לאותת שהוא מוכן להזיז את התוכן שלהם לכיוון שנוח לנשיא (למשל, מינוי עורכת ראשית לחדשות CBS עם קו ידידותי יותר לטראמפ).
הרגולטורים בארה"ב שאמורים לאשר את העסקה נחשבים לעושי דברו של טראמפ. ברצותם, הם יכולים לתקוע גלגלים במיזוג של נטפליקס עם וורנר ולנווט את וורנר להירכש על ידי קונה אחד - פרמאונט, החביב על הנשיא. טראמפ טרם התבטא בנושא, אך גורם בממשל כבר אמר שהוא חש "סקפטיות רבה" לגבי העסקה המתרקמת בין נטפליקס לוורנר. הדרמה עוד בעיצומה, והשאלות שעומדות מעליה כבדות משקל וטרם נענו.








