שבוע חלף מאז שנכנס לתוקף ״חוק החניונים״, שנועד להוזיל את העלות בחניון, כך שנשלם בדיוק על פי מספר דקות החניה ולא מעבר. אלא שאין ספור עדויות מהימים האחרונים מוכיחות כי החוק דווקא ייקר את המחיר בצורה דרמטית, בעיקר במרכז הארץ. במקום לחלק את המחיר בשעה ל-60 דקות ולחשב על פי אותו יחס את המחיר החדש, בעלי חניונים ניצלו את החוק והעלו את המחיר פי שניים עד שלושה.
נהגים דיווחו בשבוע האחרון על מחירים מופקעים ששילמו בחניונים, עד כדי כך שהשתלם להם יותר לחנות מחוץ לחניון ולהסתכן בדוח של 100 שקל, כי הוא יהיה זול יותר מהמחיר שישלמו בעבור כמה שעות בודדות בתוכו.
כזכור, הצעת החוק, עליה חתומים חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, עברה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת לפני שנה ונכנסה לתוקף בתחילת דצמבר. לפי הנוסח, בעלי החניונים נדרשו לעבור מגבייה שעתית לגבייה לפי דקה, למעט חניונים עם מחיר גלובלי יומי או שבועי (שגובים סכום כולל לשירות ולא לפי שעה). הצעד נועד במקור להקל על הנהגים בישראל ולהכניס היגיון לתעריפי החניה, במטרה לתקן עיוות קיים שמאפשר גבייה על פרקי זמן לא מנוצלים ומקשה על תחלופת רכבים בחניונים.
אלא שבפועל המחירים בחניונים זינקו. המצב המכעיס בשטח הוביל לכך ששלל פניות והאשמות הגיעו אל לשכתה של ח״כ נעמה לזימי (הדמוקרטים), שחתומה על החוק יחד עם חברי כנסת נוספים שרובם מהקואליציה. כעת, היא מנסה לתקן את העיוות וקבעה יחד עם יו״ר ועדת הכלכלה ח״כ דוד ביטן (הליכוד) דיון בנושא.
לזימי גיבשה שתי הצעות חוק שהיא מתכוונת להגיש כפתרון לתיקון החוק. האחת מציעה מודל חיוב חדש, והשנייה מציעה לבטל את החוק.
בהצעה הראשונה ח״כ לזימי מציעה מודל חדש לפיו עשר הדקות הראשונות של החניה יהיו פטורות מתשלום, יתרת זמן החניה תחויב לפי יחידות של 15 דקות או חלק מהן, החל מן הרבע שעה הראשון ובנוסף, תישמר אפשרות התשלום במזומן, תוך עיגול דמי החניה כלפי מעלה לסכום הקרוב בשקלים חדשים, כדי להבטיח נגישות גם למי שאינם משתמשים באמצעי תשלום דיגיטליים.
בהצעה טענה כי ״בדרך זו, ההסדר המוצע מבקש לאזן בין ההגנה על הצרכן החונה לפרקי זמן קצרים, מניעת ניצול השינוי הרגולטורי להעלאות מחירים נרחבות, ושמירה על נגישות ושוויוניות באמצעי התשלום בחניונים״.
בהצעה השנייה, לביטול החוק, טענה ח״כ לזימי כי ״למרות כוונת המחוקק להגן על הצרכנים, השינוי נוצל על ידי חלק מבעלי החניונים להעלאות מחירים חדות, ואף להתייקרות בתעריפי החניה היומית שאינם קשורים כלל לחיוב לפי דקות. הצעת החוק מבקשת להחזיר את המצב לקדמותו עד לקידום הסדרה מקיפה שתטפל בכשלים התחרותיים בשוק החניונים ותמנע ניצול כוח ריכוזי על חשבון הציבור״.
במקביל פנתה לזימי לרשות התחרות בבקשה לבדוק האם בעלי החניונים הגדולים ביצעו תיאום מחירים- דבר שהוא בניגוד לחוק.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הפנה אתמול אצבע מאשימה כלפי ח״כ לזימי החתומה על החוק עם ח״כים נוספים, ואמר ״בזמן שאנחנו עובדים קשה כדי להוריד את יוקר המחיה, נעמה לזימי וחבריה בשמאל עובדים קשה כדי שיהיה יקר כאן״.
ח״כ לזימי הגיבה בפוסט בו כתבה: ״סמוטריץ', שר האוצר הכי ערל לב וכושל שידעה המדינה, ייקר לכל משק בית של הציבור העובד והמשרת את יוקר המחיה בכ-12,000 שקל לחודש, והסכום הנתון הזה רק יעמיק בתקציב הגזרות והקיצוצים הנוכחי״.
מי שכבר הספיק לזנק על ההזדמנות הוא ח״כ דן אילוז (הליכוד), שהגיש הצעת חוק חדשה שמציעה לבטל את החוק שרק נכנס לתוקף. אלא שכלל לא בטוח שביטול החוק ישיב את המחירים לקדמותם ונראה שאת הנעשה אין להשיב. בכנסת ינסו למזער נזקים.







