ועדת הכספים של הכנסת דחתה אתמול את הצעת משרד האוצר להעלאת מס הקנייה לרכבים חשמליים ולשווי שימוש ברכב. אמנם המס אמור לעלות ב-2026 לעומת המס שנגבה ב-2025 אולם גורם בכיר ברשות המסים הסביר בשיחה ל"ממון" כי אם החוק לא יאושר - יושווה בעצם המס על רכב חשמלי למס שנגבה על כלל הרכבים האחרים ויהיה בגובה של 83%.
הוועדה בראשות ח"כ חנוך מילביצקי דנה בשורת שינויי מס שיחולו על הרכבים הפרטיים: שווי שימוש ברכב, מס יוקרה ומס קנייה על רכבים חשמליים. בוועדה סירבו לאשר את הצעת משרד האוצר לשינויים ודרשו ממשרדי הממשלה לשוב לדיון עם תכנית שתעודד את החדרת הרכבים הירוקים לשוק, ולא רק לכאלה שידם משגת.
יצוין שבה בשעה שבכל העולם מעודדים את השימוש ברכבים חשמליים דווקא בישראל מעלים את המס על רכב חשמלי כדי לצמצם את הגירעון בתקציב המדינה ובניגוד מוחלט להמלצות גורמי איכות הסביבה.
משרד האוצר הביא לוועדת הכספים הצעה להעלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-45% בשנה הנוכחית ל-52% עם תקרת הטבה של 30,000 שקל. לפי האוצר, ההכנסות ממיסוי רכבים ירוקים יעמדו בשנת 2026 על 90 מיליון שקל ובשנה שלאחר מכן על 80 מיליון שקל. המס אמור להיכנס לתוקף כבר ב-1 בינואר.
ח"כ מילביצקי אמר לנציגי משרדי הממשלה, כי "לא מדובר במגה סכומים. אם אתם מאמינים ברפורמה ירוקה ברכבים ושהדרך להמשיך את החדירה של אותם רכבים היא לא להעלות מס, לכו תסגרו את זה עכשיו בדיוני התקציב, כשהכל עדיין פתוח. בואו לא נשגע את היבואנים כל שנה עם מיסוי משתנה. אני מבקש מכם לחזור לדיון הבא בוועדה עם תכנית רב-שנתית בעלת מדדים ברורים שמראים איך חוזרים למסלול שמחדיר יותר רכבים לשוק, בלי מס גודש ובלי מס נסועה. במידה ולא – אמליץ לחברי הוועדה שלא לאשר את ההפחתה. אני מציע ששלושה המשרדים הרלוונטיים - האוצר, האנרגיה והתחבורה - יתכנסו בנפש חפצה ויחלקו ביניהם את העלויות בדרך כזאת או אחרת".
לעשירים בלבד
יו"ר הוועדה יצא נגד הצעת האוצר להעלאת את אחוזי המיסוי: "ממשיכים לשמור על רכבים חשמליים לעשירים בלבד, פוגעים בהכנסות המדינה, וגם לא מקדמים את החדירה שלהם לשוק".
הצעה נוספת שהביא האוצר נוגעת למס היוקרה שמוטל על רכבים שמחיר המחירון שלהם עולה על 300,000 שקל. יו"ר הוועדה התנגד לכך וטען שהרף גבוה מדי: "לדעתי צריך להטיל מס יוקרה על רכבים בעלות מעל 250,000 שקל".
סביב נושא שווי השימוש דרשו חברי הכנסת ממשרדי הממשלה לערוך שינוי משמעותי שיתקן עיוותים קיימים, כמו עלות זהה לרכב ישן וחדש, ההשוואה בין רכבי עבודה לרכב פרטי ועוד. נציג רשות המסים אמר שהם כבר בחנו את הנושא בשנה שעבר אבל מוכנים לבחון את זה שוב.







