בתי ספר בארה"ב פונים יותר ויותר לרובוטים כדי לעבות את מערכי השמירה והאבטחה שלהם וכדי להתמודד עם פורצים ואיומי ירי. בית הספר התיכון של סנטה פה בניו מקסיקו הפך למוסד החינוכי הראשון הבוחן שימוש ברובוט אוטונומי למשימות שמירה, בקרה, פיקוח וזיהוי איומים. הרובוט של חברת Team 1st מזכיר מאוד טרקטורון עם תורן שעליו מורכבים חלק מהאמצעים כגון מצלמות וחיישנים. הרובוט, שמשקלו כ-200 ק''ג, מסוגל לספק תמונת מצב דינמית ב-360 מעלות. בסך הכל הוא מצויד ב-7 מצלמות והסוללה שלו מספקת לו כ-20 שעות פעולה בטעינה אחת שנמשכת כארבע שעות.
1 צפייה בגלריה
רובוט אוטונומי של Team 1st שמשמש גם לפיקוח על קהל וגם לשמירה ומעקב
רובוט אוטונומי של Team 1st שמשמש גם לפיקוח על קהל וגם לשמירה ומעקב
רובוט אוטונומי של Team 1st שמשמש גם לפיקוח על קהל וגם לשמירה ומעקב
(צילום מסך: אתר Team 1st)

עוד בנושא:

בכיר בחברת הרובוטיקה מאלבוקרקי הסביר לוול סטריט ג'ורנל שאחת מהתכונות של הרובוט היא היכולת להזעיק את משמר הקמפוס או צוותי אבטחה במקרה של ירי בתוך בית הספר. זו ככל הנראה אחת המשימות העיקריות של הרובוטים האלה והסיבה העיקריות שהביאה את מערכת החינוך האמריקאית לשקול שימוש בהם. אירועי ירי המוניים הפכו לנפוצים מאוד בשנים האחרונות בעיקר בבתי ספר, בדרך כלל לכוחות הביטחון אין מעקב ישיר על המתרחש והרובוטים יוכלו לספק אמצעי להתרעה מוקדמת במקרה של חשד לאירוע כזה.
הרובוט עצמו אינו חמוש, אך הוא מאפשר להתמודד עם החשודים בסיוע מערכת כריזה ומערך מיקרופונים. הוא גם מסוגל לשלוח סרטוני אבטחה ופיד וידאו בשידור חי ישירות לרשויות במקרים כאלה. בבתי הספר של סנטה פה אומרים מנגד שהרובוט הוא רק אמצעי נוסף במסגרת שלל היכולות של מערך האבטחה שלהם. "לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו עם חוסר בכוח אדם", הסביר מריו סלבידרז, מנהל מערך האבטחה של מערכת החינוך של העיר, "מספיק ששומר יוצא להפסקת צהריים או להפסקה. זה השלב שבו הרובוטים מסייעים לנו להמשיך לשמור כרגיל".
גם באוקלהומה מתכננים לנסות ארבעה רובוטים כאלה, אך מתוצרת חברה אחרת - Stokes Robotics. אלה מגיעים לא רק בתצורה של רכב ארבע-גלגלי אלא גם תלת-גלגלי. בניגוד לסנטה פה, באוקלהומה בינתיים מייעדים את הרובוטים לשמירה על שערי הכניסה לבתי הספר ופחות לפטרולים ברחבי המוסדות. בשלב הנוכחי הם גם לא מיועדים להתמודד עם חשודים - אך אין מן הנמנע שגם שם ינסו את האפשרות הזו. לדברי מנכ"ל החברה, רוברט סטוקס, הוא נמצא בקשר עם מערכות חינוך נוספות בארה"ב שמתעניינות ברכישת רובוטים, אך שמירה לא תהיה המשימה העיקרית שלהם, הם מיועדים בעיקר להוראה בכיתות. עם זאת הם מצוידים באמצעים כגון קרני לייזר ופנסים בעוצמה גבוהה שיכולים לסנוור ולהתמודד עם חשודים.
הרובוטים של סטוקס מאפשרים כמו אלה בסנטה פה לנהל אירוע מרחוק על ידי מערכת תקשורת דו-כיוונית. בהדגמה שהציג לתקשורת, הראו אנשי החברה כיצד רובוט כזה מסוגל לבלבל ולהכניע תוקף שמנסה לפרוץ לכיתה. הרובוט מושך את תשומת ליבו ומעכב אותו עד להגעת הכוחות לשטח בין היתר על ידי כך שהוא מאיר את מרכז מסת הגוף שלו בקרן הלייזר ואף מנסה להתנגש בו. שימוש ברובוטים לשמירה אינו חדש. גם בישראל הופעלו כאלה לשמירה על הגבולות כגון מערכת הגרדיום של ג'ניוס הישראלית. עם זאת, הפעלה של רובוטים במרחב הציבורי ועוד בבית ספר מהווה תקדים מעניין שעשוי להביא לפתרון לפחות חלקי של בעיות האבטחה במוסדות החינוך האמריקאיים.