יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, מאיים שלא לפתוח את שנת הלימודים בתיכונים ב-1 בספטמבר, והמערכת החבוטה גם ככה משנים של קורונה ובעיות מבניות אחרות, בכוננות.
הגורם שיושפע יותר מכל מהשביתה בתיכונים, מלבד אולי ההורים, הם התלמידים. על רקע אי הוודאות לקראת פתיחת שנת הלימודים, ערכה היום מועצת התלמידים והנוער הארצית כנס תחת הכותרת "מתמודדים עם המשבר". ספיר מוספי, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, ותלמידת י"ב מפתח תקווה, שוחחה איתנו ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, והסבירה כיצד בני הנוער נערכים לשבועות הקרובים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
4 צפייה בגלריה
יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ספיר מוספי, בכנס מועצות התלמידים
יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ספיר מוספי, בכנס מועצות התלמידים
יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ספיר מוספי, בכנס מועצות התלמידים
(באדיבות מועצת התלמידים והנוער הארצית)
"בתור אלה שהכי נפגעים מהסיטואציה הזאת, אנחנו הולכים לקבוע תוכנית פעולה ארצית. לא ניתן יד שוב לקיים על גבנו את העיצומים האלה", אמרה מוספי. לדבריה, "יש פה באמת תלמידים שנפגעים בלימודים, הם נפגעים מזה רגשית וחברתית ואנחנו לא מוכנים לזה. אנחנו קודם כל כלי משחק, ככה זה מרגיש, בתוך כל הסיטואציה הזאת. בעוד כ-11 יום אמורים להתחיל את שנת הלימודים בראשון לספטמבר וכרגע אין פתרון באופק".
באשר לדרישות של יו"ר ארגון המורים אמרה מוספי: "רן ארז מאוד צודק במאבק שהוא מנהל כרגע. אני, וכל שאר 350 אלף התלמידים שנמצאים בבתי הספר העל יסודיים, חווים את המחסור הקשה במורים שיש היום. אם נסתכל על עוד כמה שנים, על האחים הקטנים שלנו שהולכים ללמוד במערכת החינוך, אני מאוד מאוד חוששת. אני לא רואה מאיפה הולכים להביא מורים".
4 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
רן ארז
(צילום: נדב אבס)
מוספי התריעה מפני השלכות השביתה, אם תפרוץ: "אם השנה תפתח אחרי החגים, היא תגרום לנוער לאבד את האמון שלו בבית ספר, וכחלק מזה אחוזי הנשירה רק ימשיכו לעלות - אחרי שרק עלו במשבר הקורונה. כמו כן תחזור ההתעסקות בהתנסויות ומתיחת גבולות במערכת החינוך".
במקרה שתפרוץ שביתה, ציינה מוספי כי "יש המון דרכים להפעיל את התלמידים במסגרות אחרות, זה נכון, אבל אין כמו בית ספר בהיבט הזה של מסגרת מ-8 עד הצהריים כל יום. בשביל זה התכנסנו עכשיו בכנס, להבין מה מועצות התלמידים והנוער בכל הארץ מתכוונות לעשות במידה ותהיה שביתה, אבל אני לא רוצה להיערך לסיטואציה הזאת.
"אני מאוד מגבה את המאבק של רן ארז, אבל אני עוד פעם אומרת - הפגיעה בתלמידים אם השנה לא תפתח תהיה חמורה ביותר ואני מרגישה שלא מבינים שזה המצב. כי נכון, אנחנו לא תלמידי יסודי ואנחנו לא צריכים את ההורים שישמרו עלינו בבית, אבל אנחנו נחווה פה משברים הרבה יותר עמוקים מהבייביסיטר שלכאורה צריכים לעשות עלינו".


בנוגע לצעדים שבהם מתכוונים לנקוט התלמידים במקרה של שביתה אמרה מוספי: "אם המצב לא ישתפר אני מתריעה כאן ועכשיו, התלמידים והנוער יצאו לרחובות וידרשו את מה שמגיע להם - שזו שיגרה יציבה מאוד.
"אבל אני רוצה שממש ממש השבוע הדברים האלה ייסגרו. הדברים האלה יכולים להיסגר מאוד מהר, ואני קוראת לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב במשבר ולסיים אותו עבור היציבות של בני ובנות הנוער בישראל. אנחנו דור ההווה אבל אנחנו גם דור העתיד. שוכחים שאנחנו העתיד של המדינה".
במהלך הכנס שהתקיים היום אמרה מוספי: "כששואלים את משרד החינוך מי אחראי - הם מאשימים את האוצר ואת ארגון המורים. כששואלים את ארגון המורים מי אחראי - הם מאשימים את משרד החינוך והאוצר. כששואלים את משרד האוצר מי אחראי - הם מאשימים את ארגון המורים ומשרד החינוך. וכששואלים אותנו? כולם. לכולם יש יד בדבר, כולם יכולים לפתור את המשבר אבל עושים הכל חוץ מלשבת סביב שולחן המשא ומתן ולפתור אותו". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה.

"יש תקלות ברכבת הקלה, אבל ציפינו שזה יקרה"

בהמשך הפרק קיבלנו מרועי רובינשטיין, כתב התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות" תמונת מצב של הימים הראשונים להפעלת הרכבת הקלה בגוש דן. "הסתובבנו במהלך הבוקר ברכבת הקלה, ויש פחות נוסעים מאשר ביום שישי", סיפר רובינשטיין, "לפי ההערכות של כל מיני גורמים לא רשמיים, מדובר על כמה עשרות אלפים, אני מניח, שכבר נסעו עד עכשיו ברכבת הקלה".
4 צפייה בגלריה
נוסעים ברכבת הקלה בנסיעת הבכורה
נוסעים ברכבת הקלה בנסיעת הבכורה
נוסעים ברכבת הקלה בנסיעת הבכורה
(צילום: מוטי קמחי)
מהי הסיבה לדלילות הנוסעים?
"קודם כל באמת אנחנו בסוף אוגוסט. יש גם הרבה אנשים שאומרים - נחכה שבוע-שבועיים, נראה שהכל עובד, ואז נתחיל לנסוע ברכבת הקלה. אנחנו נמצאים במעין שלב ביניים. אני מניח שבספטמבר נתחיל להרגיש באמת כמה אנשים ישתמשו ברכבת הקלה, וכמו שמקווים במשרד התחבורה, אנחנו מקווים שיבואו יותר ויותר אנשים ויעזבו את הרכב הפרטי".
רובינשטיין פירט את שורת התקלות שנרשמו בימים הראשונים: "יש בעיה עם הרמזורים באזור בת ים, ובמשרד אומרים שזה יטופל בימים הקרובים. היתה בעיה של כרטוס אתמול - אנשים הגיעו לרכבת הקלה, והשערים לא הצליחו לקרוא את הקוד של האפליקציות, ובסופו של דבר הם היו צריכים להראות את הקודים האלה לשומר ביציאה ובכניסה - וכך הם בעצם נכנסו בלי לתקף.
"היה מקרה שאנחנו תחקרנו אתמול ב-ynet על מישהי בת 79 שביום הראשון - הרכבת התחילה לנסוע, היא לא החזיקה, נפלה וקיבלה מכה בראש. היא פונתה לבית חולים איכילוב עם זעזוע מוח קל. אז בהחלט יש אירועים כאלה שקורים, אבל ציפינו שזה יקרה. זה דבר חדש, אין מה לעשות, אנחנו בישראל".
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: Gonzalo Fuentes / Reuters)
בסיום הפרק אלדד רודריג, סמנכ״ל מוצר ב-Bits of Gold, הסביר לנו את הרקע לנפילות בשער הביטקוין בימים האחרונים - לאחר שחברת ספייס איקס של אילון מאסק מכרה ביטקוין במאות מיליונים. לדבריו "אולי אילון מאסק השפיע בקצה - אבל יש הרבה מאוד דברים בכלכלה העולמית. קשה לפענח את אילון מאסק ואת התזוזתיות שלו, אבל מבחינת השוק (המהלך של מאסק, ר.כ) זה לא אירוע מאוד גדול". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה.
אם פספסתם: ביום רביעי דיברנו ב"כסף חדש" עם עם דב מורן, יזם, ממציא הדיסק-און-קי, משקיע הון סיכון ולשעבר יו"ר חברת טאואר, על ביטול עסקת הענק של אינטל לרכישת טאואר הישראלית לפי שווי של 5.4 מיליארד דולר. לדבריו, "אני חושב שההחלטה של אינטל (לרכוש את טאואר) הייתה רעה. אני חושב שזה לא היה מצליח ובסוף, בטווח הארוך, היה פוגע גם באינטל וגם בטאואר" רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא >>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות.