1 צפייה בגלריה
כיסא כסא גלגלים נכה סיעודי אילוס אילוסטרציה
כיסא כסא גלגלים נכה סיעודי אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט המחוזי בלוד קיבל לאחרונה בקשה של ילדיו של גבר נכה לצמצום ייפוי הכוח שהעניק לאשתו החדשה, הצעירה ממנו ב-20 שנה, וקבע שיש להקטין את השליטה שלה בחייו. לפיכך היא מונתה כאפוטרופוס לגופו בלבד, ובמקביל ימונה אפוטרופוס חיצוני לרכושו.
בני הזוג נישאו בספטמבר 2017 אחרי כ-20 שנות זוגיות. כמה ימים לאחר מכן נחתם ייפוי כוח מתמשך שבו מינה הבעל את אשתו כמיופת כוח לכל ענייניו במקרה שלא יהיה כשיר. כשנתיים לאחר מכן הגישו שני בניו מנישואים קודמים תביעה לביטול ייפוי הכוח.
במסגרת ההליך בבית המשפט למשפחה מונה מומחה שחיווה דעתו כי קיימת סבירות גבוהה לכך שהבעל לא היה כשיר משפטית במועד החתימה על ייפוי הכוח. למרות זאת אימץ בית המשפט את שאר העדויות בתיק שמהן עלה אחרת. על רקע היחסים העכורים בין הבנים לבין האישה, בית המשפט קבע שייפוי הכוח יבוטל וחלף זאת האישה תמונה כאפוטרופא.
הבנים הגישו ערעור למחוזי וטענו שבית המשפט למשפחה טעה כשהתעלם בהכרעתו מכמה נורות אדומות. בין היתר הם הזכירו שמדובר באישה הצעירה מאביהם בכ-20 שנה והתחתנה עמו ימים ספורים לפני החתימה על ייפוי הכוח. לשיטתם, בנסיבות אלה יש לבטל את מינויה כאחראית על ענייניו.
גם האישה תקפה את החלטת בית המשפט לבטל את ייפוי הכוח המתמשך. היא טענה שההחלטה עומדת בניגוד לרצונו המפורש של בעלה וביקשה לראות את ייפוי הכוח כתקף.
עו"ד שגית פינקלשטייןעו"ד שגית פינקלשטיין
השופטות ורדה פלאוט, יעל מושקוביץ וצבייה גרדשטיין פפקין קבעו תחילה שהן לא מתערבות בהחלטה שלפיה הבעל היה כשיר בזמן החתימה על ייפוי הכוח. הן כתבו שהובאו מספר בלתי מבוטל של עדויות שעמדו כנגד חוות דעת המומחה ולכן הן לא רואות לנכון לשנות מהקביעה בסוגיה זו.
יחד עם זאת, הן קבעו שפסק הדין נשוא הערעור מקל מדי עם האישה ומעניק לה סמכויות יתר. כך, בתסקיר שהוגש לבית המשפט נרשם כי הטיפול שהיא מעניקה לבעלה הינו "סביר" בלבד, ולצד זאת נמתחה עליה ביקורת שהיא לא מיישמת המלצות מצד גורמי מקצוע להנגשת הבית עבור בעלה.
בין השאר צוין שהיא לא דאגה להתקנת רמפה שתקל עליו לצאת מביתו, ואף לא דאגה לחדר שינה מותאם בקומת הכניסה באופן שמאלץ אותו לישון בסלון. בנוסף התברר שהיא מאפשרת לבנה מיחסים קודמים להשתמש ברכושו של בעלה ולנהוג ברכבו.
השופטות הדגישו כי השיקול הבלעדי שמנחה אותן הוא טובתו של הבעל ועל כן – על רקע ההתנהלות הבעייתית מצד האישה – הן רואות לנכון לכרסם בסמכויותיה ולמנותה כאפוטרופא לגוף בלבד, תוך מינוי אפוטרופוס חיצוני לרכושו של בעלה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שגית פינקלשטיין עוסקת בייפוי כוח מתמשך • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין