שר הפנים, משה ארבל, חתם היום (ראשון) על העברת 5,467 דונם מהמועצות האזוריות שפיר ולכיש לתחומה השיפוטי של עיריית קריית גת. השר קיבל את המלצת מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, להרחיב את שטחה של העיר, בטענה שמדובר בעתודות פיתוח חשובות לעיר המתפתחת, וכן לאור אישור תוכניות רחבות היקף של כ-25,000 יחידות דיור בשטחים הללו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
קריית גת
קריית גת
קריית גת
(צילום: בראל אפרים)
עם החלטת השר, יועברו, כאמור, ארבעה מתחמים בהיקף של 5,467 דונם לעיריית קרית גת לטובת מימוש שלוש תוכניות בינוי משמעותיות – תמ"ל 1011, תמ"ל 1011/א ותוכניות 'רובע דרום', הכוללות בין היתר תכנון מאושר לכ-25,000 יחידות דיור לצורך הקמת השכונה המתוכננת בו "כרמי גת צפון". לצד זאת, החליט השר על הותרת שטח המיועד להקמת מתקן פוטו-וולטאי בתחומי המועצה האיזורית שפיר.
"בשורה אדירה לתושבי קריית גת, וצעד משמעותי בהתמודדות עם משבר הדיור של האוכלוסייה החרדית בישראל", אמר השר ארבל. "הרחבת תחום השיפוט של העיר יאפשר בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור חדשות, הקמת איזורי מסחר ראויים ומקומות תעסוקה רבים, בהתחשב בגידול האוכלוסייה העתידי הצפוי. ההחלטה החשובה שמה דגש על דוח מבקר המדינה החמור שיצא השנה, וקבע כי מדינת ישראל נכשלה במתן מענה לצורכי הדיור של הציבור החרדי". יש לציין כי ההרחבה לא נועדה לציבור כזה או אחר.
מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ: "המלצתי לשר ניתנה מאחר שמדובר בעתודות פיתוח חשובות לעיר קריית גת המתפתחת ומימושן יכול לסייע במתן מענה לצרכי הדיור הלאומיים".
2 צפייה בגלריה
השר משה ארבל
השר משה ארבל
השר משה ארבל
(צילום: יואב דודקביץ)
כאמור, דוח מבקר המדינה שפורסם לפני כחודש קבע כי האוכלוסייה החרדית מופלית לרעה בכל מה שקשור לתכנון ובנייה. מהממצאים עלה כי היקף תוכניות הדיור לאוכלוסייה החרדית שאושרו בין השנים 2021-2017 עמד על כ-4% מתוך כ-623 אלף יחידות דיור שאושרו לכלל האוכלוסייה, שהם בסך הכל כ-25 אלף יחידות דיור.
אחד החסמים שעלו מהדוח המסבירים את המחסור בתוכניות הוא אפשרות ההרחבה בשטח השיפוט של יישובים חרדיים קיימים, שעד אוקטובר 2022 לא הניבה תוספת ניכרת של קרקעות לבנייה. לכן, כתב אנגלמן כי "יש לקדם תכנון ושיווק קרקעות לאוכלוסייה החרדית בהיקף שייתן מענה לצורכי הדיור שלה", והמליץ שמשרד הבינוי והשיכון ורמ"י, בשיתוף מינהל התכנון, יקדמו תכנון ושיווק קרקעות לאוכלוסייה החרדית בהיקף שייתן מענה על צורכי הדיור שלה, זאת בהתאם ליעדים שייקבעו ובהתחשב בפתרונות הדיור שאפשר ודרוש לקדם עבור כלל האוכלוסייה.
כמו כן, הציע המבקר שהרשות להתחדשות עירונית תקדם את תהליכי ההתחדשות העירונית בקרב האוכלוסייה החרדית, בשיתוף הרשויות המקומיות הרלוונטיות, תוך שימת לב לחסמים הייחודיים לקידומה בקרב אוכלוסייה זו.