שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סבור שמצבה הכלכלי של מדינת ישראל מצוין והוא אינו רואה שום סיבה להוריד את דירוג האשראי של ישראל. לעומת זאת הוא סבור שהבנקים עושקים את משקי הבית כאשר הם גובים 7 מיליארד שקלים מהם בעמלות ועליהם להחזיר את הכספים ללקוחותיהם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס הערב (ד') במשרד האוצר בירושלים, בשל הקפאת העברת כחצי מיליארד שקל למגזר הערבי - בעוד שמול הבניין התקיימה הפגנה ספונטנית תחת הסיסמה "נגד פאשיזם" - לא חזר בו השר מהחלטתו. הוא הודיע על הקמת צוות מיוחד שיבחן את מטרות הכספים והיעד שאליהם הם מגיעים. זאת, חרף הביקורת הקשה שהוטחה בו גם מתוך מפלגות הקוא
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
השר סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ליציה, כאשר אף יו"ר ועדת הכספים משה גפני והשר עמיחי שקלי פנו לשר שיעביר לאלתר את הכספים שהקפיא.
כאשר נשאל על ההרעה במצב הכלכלי לאחרונה, כאשר הגירעון בתקציב גדל וההכנסות ממיסים מצטמצמות, פתח שר האוצר בדברי ביקורת קשים נגד התקשורת וטען כי הכל תוקפים אותו כיוון שלעיתונאים יש אג'נדה ברורה נגד מדיניות השר.

כאשר נשאל מדוע כל בכירי משרד האוצר אינם מתייצבים יחד איתו במסיבת העיתונאים התבטא השר בנחרצות, כי הוא שר האוצר והוא זה שמוביל את מדיניות המשרד."אני שר האוצר. זו מדיניות שלי. אלה החלטות שלי ולכן אני עומד כאן", אמר. אני יודע שאתם קצת שכחתם מה זה דמוקרטיה, אבל אני נבחר ציבור, קיבלתי מנדט. אני שר האוצר. כפי שאמרתי זו המדיניות שלי ואני עומד בפני אזרחי מדינת ישראל ומסביר אותה".
בתגובה לשאלת ynet וידיעות אחרונות על ההרעה בגירעון, אמר שר האוצר: "אני כבר די התייאשתי לנסות להפוך אתכם לתקשורת כלכלית אמיתית. מצבנו הכלכלי מצוין. הוא תואם את התחזיות שלנו בחודשים האחרונים. אבל אתם ועובדות לא הולכים ביחד".
והשר הוסיף: "המצב שלנו מצוין. אנחנו סיימנו את שבעת החודשים הראשונים של השנה בעודף מצטבר של 6.2 מיליארד שקל. אנחנו בנינו הרי את התקציב על סמך הערכות גירעון של בערך 1.3 אחוזי תוצר וזה היה 0.8. עדכנו ל-1.3. זה חצי מיעד הגירעון שקבוע בחוק. אנחנו עומדים בכל התחזיות שקבענו וזה מה שמעניין אותי. הרי אני בניתי את התקציב על בסיס תחזיות קביעה שעל בסיסו קבעתי את יעד הגרעון. בתוך האוצר אנחנו עומדים בתחזיות האלה. עכשיו אתם העיתונאים כתבתם שיש גידול בהוצאות הממשלה. אני גאה בזה, נכון, התקציב הזה הוא 484 מיליארד ושנה שעברה היה 454 מיליארד נדמה לי. נכון אז הוצאות הממשלה גדלו ביותר מ-6% ולכן גם הוצאות הממשלה ביולי הנוכחי. כשאתה משווה ליולי אשתקד הן גדלו ואני גאה על זה שאנחנו נותנים יותר שירותים לאזרחי מדינת ישראל, משקיעים יותר.
"הכנסות המיסים ירדו מהחציון הראשון של 2022 לעכשיו וידוע ששנת 2022 היא שנה חריגה של תיקון הקורונה ועידן הכסף הזול והיא לא מדד לשום דבר. הכנסות המדינה לא ירדו ביותר ממה שציפינו. לכן אמרתי שאנחנו עומדים בתחזיות שלנו ואנחנו רחוקים מאוד מיעד הגירעון. אנחנו מתקדמים. העברנו תקציב מרוסן, שמרני, אחראי. הלכנו ליעד גירעון נמוך כדי לייצר כרית, כדי לייצר תפר גם אם פתאום יהיה משהו לא צפוי ואנחנו לא שם. התקציב, גם בהוצאות וגם בהכנסות, מתנהג בדיוק אבל בדיוק כפי שאנחנו תכננו".
שר האוצר תקף שוב את העיתונאים הכלכליים: "לכן כל הבהלה שאתם מנסים לייצר על קיצוצים ועל העלאות מיסים לא היה, לא נברא, לא משל היה וגם לא יהיה. הכלכלה הישראלית חזקה מאוד, הנתונים טובים מאוד. רואים את זה בצמיחה וגם אתם העיתונאים לא משתפים את זה לציבור כי זה לא משרת את האג'נדה או הנרטיב שאתם רוצים לייצר אבל בסופו של דבר הצמיחה שלנו מתעדכנת".