על רקע הקפאת התקציבים עבור קידום השכלה גבוהה לערביי מזרח ירושלים, עליה הודיע אתמול שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ועדכן הבוקר (יום ג') שהוא מתואם בנושא עם ראש הממשלה, דיברנו ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet עם רני רוזנהיים, ראש מינהל אסטרטגיה וחדשנות בעיריית ירושלים, שהסביר איך נראות ההשלכות של ההחלטה הזאת בקרב מי שעוסק בשילוב וקידום ערביי מזרח ירושלים ביום-יום.
"לא דובר על ביטול אלא הקפאה לטובת בחינת הנושא", אמר רוזנהיים כשהתייחס לדבריו של סמוטריץ'. "אנחנו מעריכים שעד תחילת השנה האקדמית יהיה על זה שיח וימצאו פתרונות כי אני לא חושב שיש אפשרות אחרת. הרכבת של החיבור יצאה מהתחנה. לא אנחנו נוהגים בה, מדינת ישראל והאזרחים נוהגים בה, והתושבים האזרחים אזרחי מזרח ירושלים אומרים את שלהם".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

1 צפייה בגלריה
חינוך בית ספר בחינות בגרות פלסטינים מזרח ירושלים
חינוך בית ספר בחינות בגרות פלסטינים מזרח ירושלים
בית ספר במזרח ירושלים
(צילום: Altosvic / Shutterstock)

עוד אמר רוזנהיים: "מזרח י-ם מכילה מעל 350 אלף תושבים. יש פה מגוון רחב של תושבים, שרובים רוצים ללמוד, להצליח, להיות חלק מהאקוסיסטם הישראלי. אני בכוונה אומר את זה ככה כי אני חושב שרוב תושבי מזרח י-ם שמים בצד את הסוגיות הפוליטיות, כי הם מבינים שהן לא על השולחן".
רוצים לשמוע עוד? האזינו לסימנייה הראשונה בנגן שבראש הכתבה או חפשו "כסף חדש" באפליקציות הפודקאסטים.

הירידה החדה במספר הסטודנטים שלומדים סיעוד

המוסדות להשכלה גבוהה בשלבים מתקדמים של ההרשמה לשנה הבאה, והביקוש למקצועות הסיעוד בירידה כבר תקופה ארוכה, כאשר בשנה האחרונה הייתה ירידה של 12% לעומת השנה הקודמת. ד”ר דורית וייל לוטן, דיקנית בית הספר למדעי הסיעוד במכללה האקדמית תל אביב יפו, הסבירה ב"כסף חדש" שלמרות שאין מחסור "רשמי" כרגע באחים ואחיות משום שהתקנים מאויישים - מספר התקנים קטן מהנדרש כיוון שהוא לא התעדכן כבר שנים רבות, ובנוסף מדוע לדעתה יש ירידה בנרשמים ללימודים.
"אנשים מפחדים שיסיימו את הלימודים ולא יוכלו למצוא מקומות עבודה בבתי החולים", אומרת ד"ר לוטן. "הם מאוד רוצים לקפוץ לעבוד בבתי החולים ואז הם שומעים מחברים וקוראים בפייסבוק שאין בעצם מקומות תעסוקה".
אנחנו שומעים על הרבה רופאים שעוזבים את הארץ לעבוד בחו"ל, זה ככה גם בסיעוד? יש ביקוש גדול אבל עדיין רוב האנשים פה באים ללמוד סיעוד בארץ כדי לטפל באוכלוסייה שלנו ויש פה מבחר גדול, ורמה של סיעוד מאוד גבוהה. חזרתי מכנס בקנדה מוטריאול לפני חודש ושם פגשתי אנשים שאומרים שהבוגרות סיעוד בארץ הן הבוגרות הכי מבוקשות כי התוכניות הכשרה שלנו הן בין הגברות והמקצועיות בעולם.
הריאיון המלא בסימנייה השנייה בנגן.

הבורקס שעמד במרכז התביעה להכרה בתאונת עבודה

מאז הקורונה, אנשים רבים החלו לעבוד מהבית, מה שממשיך לייצר עד היום סוגיות חדשות בנושאי דיני עבודה בזמן שעובדים מהבית, וכן בענייני תאונות עבודה. כך קרה שבודק תוכנה מהמרכז נפצע בעת שרצה לחמם לעצמו בורקס לארוחת צהריים בבית, בזמן העבודה, והוא הוכר לאחרונה כנפגע תאונות עבודה.
ב"כסף חדש" דיברנו עם עו"ד ענת קאופמן, חברת מועצה בלשכת עורכי הדין ומומחית לדיני נזיקין וביטוח, שייצגה את בודק התוכנה שנפצע מסכין בעת שניסה להפריד בורקסים קפואים, והסבירה מה בדיוק קרה שם, למה זה הוכר כתאונות עבודה, אילו מקרים עשויים להיחשב כתאונת עבודה - גם אם הם לא קורים במקום העבודה הרשמי, מתי כדאי לבדוק האם אתם זכאים להכרה כנפגעי תאונת עבודה וגם לאיזה סכומי פיצוי זה יכול להגיע? הריאיון המלא בסימנייה השלישית בנגן.
אם פספסתם: אתמול מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות התייחס בפודקאסט הכלכלי של ynet לשינוי הקרוב במסלולי ההשקעה: "עניין טכני". על הקריאה של סמנכ"ל הבורסה לגבות מס גבוה יותר ממשקיעים ב-S&P 500: "עדיף לתמרץ השקעה בישראליות". וגם: האם מספר הדירות המושכרות ימשיך לעלות? רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה אתמול>>