41 עובדים איבדו את חייהם בתאונות עבודה במחצית הראשונה של שנת 2023, כמחצית (47%) בענף הבנייה: כך עולה מדוח תאונות העבודה של קו לעובד הסוקר את המחצית הראשונה של 2023 שפורסם הבוקר (ב'). לפי הנתונים, מספר הנפגעים בתאונות עבודה בחומרה בינונית וקשה הגבוה בחמש השנים האחרונות, ומספר ההרוגים הוא הגבוה בארבע השנים האחרונות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
"ענף הבנייה ממשיך להיות הענף המסוכן ביותר", אומרים בקו לעובד. "21 הרוגים בענף במחצית הראשונה של 2023, מדובר בגידול של 21% בשיעור ההרוגים ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה - בה נהרגו 34 עובדים בכלל הענפים - ובגידול של 40% בשיעור ההרוגים בענף הבנייה - בו נהרגו בתקופה המקבילה שנה שעברה 15 עובדים".
3 צפייה בגלריה
פיגום קרס ברמת גן
פיגום קרס ברמת גן
פיגום שקרס ברמת גן
כמו כן, מתחילת שנת 2023 היו 360 נפגעים בינוני וקשה בתאונות עבודה, מתוכם 169 בענף הבנייה. מדובר בגידול של 38% במספר הנפגעים בכלל הענפים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בה היו 261 נפגעים בינוני וקשה, מתוכם 160 בענף הבנייה. "חומרת נתונים אלו מקבלת משנה תוקף, לאור העובדה שרק 11% מכלל המועסקים במגזר העסקי, מועסקים בענף הבנייה", נכתב בדוח.
"למרות הגידול בנפגעים, ישנה ירידה במספר צווי הבטיחות, ובענף הבנייה ניתנו רק 1,019 צווי בטיחות בחציון הראשון - ירידה של 30% בהשוואה לשנה שעברה". טוענים בקו לעובד. "ההשוואה השנתית מלמדת על ירידה משמעותית במספר צווי הבטיחות שהוצאו למעסיקים בשנת 2023. שיעור הצווים שניתנו בשנת 2023 עד כה עומד על 73% בלבד מהתקופה המקבילה אשתקד: (1,352 לעומת 1,860 בחציון ראשון בשנת 2022), וזאת למרות הגידול המשמעותי במספר תאונות העבודה במספר הנפגעים ובמספר ההרוגים בשנת 2023".
מנתוני הדוח עולה כי שיאניות צווי הבטיחות במחצית הראשונה של שנת 2023 הן חברות איחוד יסודות בנייה בע"מ, וחברת דלויה שגיא יזמות בע"מ - שמונה צווי בטיחות לכל אחת. "שתיהן מוכרות לעבודה במכרזים ממשלתיים, ולא הוטלה עליהם כל סנקציה ברשם הקבלנים עד כה", נכתב.
מנתוני הדוח עולה כי כשליש מההרוגים בתאונות עבודה במחצית הראשונה של שנת 2023 בכלל הענפים היו פלסטינים (29%), וכחמישית מההרוגים היו יהודים (22%) וערבים אזרחי ישראל (20%). בענף הבנייה באופן ספציפי, תשעה מתוך 21 ההרוגים היו פלסטינים (43%) ושבעה מתוך 21 היו ערבים אזרחי ישראל (33%).
מרבית מהתאונות הקטלניות בכלל הענפים נגרמות בשל נפילה מגובה (22%), ואחריה נפילת חפץ (19%). קריסת מבנים ופגיעה ממכשיר עבודה (לרבות לכידה במכונה) הם גורם מרכזי נוסף לתאונות עבודה קטלניות בכלל הענפים (17% בכל סיבה). בענף הבנייה נפילה מגובה (חמישה מתוך 19 - 26%) וקריסה (ארבעה מתוך 19 - 21%) הם הגורמים העיקריים להרוגים בעבודה בענף.
עוד נטען כי, "מנגד, שום דבר לא השתנה ברגולציה בשנה שחלפה, בעוד שהתקנות המובטחות להטלת אחריות על יזמים ועל קבלנים ראשיים עדיין לא הוגשו לוועדת העבודה והרווחה, ההסתדרות החדשה והתאחדות הקבלנים בוני הארץ חתמו על הסכם קיבוצי חסר תקדים בענף שיאפשר למעסיקים להטיל קנסות על עובדי הכפיים – רובם ככולם פלסטינים ומהגרי עבודה. כדי להחיל את היישום של ההסכם הוא הוגש לשר העבודה לחתימה. ברור לכל שמעסיקים ישתמשו בסמכות זו שניתנה להם על ידי ההסתדרות לגלגל אל העובדים את האחריות ואת האשמה על הפקרת הבטיחות באתרי העבודה, במקום להטיל אחריות על האחראים באמת. וכך שלא זאת בלבד שעובדים בענף זה חשופים לפגיעות גוף וחיים, אלא שהסכם זה גם יטיל עליהם קנסות דרקוניים".
ממשרד העבודה נמסר בתגובה כי "בסוף שנת 2023 נפרסם את הדוח השנתי שיציג את מסד הנתונים המאומת של משרד העבודה בגיבוי משטרת ישראל, בדוח זה יוצגו נתוני הפיקוח והאכיפה המלאים. נזכיר כי הגברת הבטיחות היא תוצר של שיתוף פעולה בין כלל הגורמים הרלוונטיים, בראש ובראשונה של הקבלנים יחד עם גורמי ממשלה נוספים והשלטון המקומי".

ב-10 ביולי: ועידת הנדל"ן של ynet ו"ידיעות אחרונות"

מחירי הדירות מתחילים לרדת, הריבית לא מפסיקה לעלות, וענף הנדל"ן נמצא באחד מהצמתים המשמעותיים ביותר זה שנים ארוכות. באותו הזמן גם מצב הבטיחות בענף הבנייה דורש התייחסות מיידית. תאונות באתרי בנייה הפכו למכת מדינה, ואנחנו בקבוצת "ידיעות אחרונות" החלטנו להעלות את הנושא למודעות ולבחון את הדרכים לטיפול בבעיה בשיתוף כלל גורמי המקצוע. האם מדובר במציאות הניתנת לשינוי, ועד כמה סוגיית הכשרת העובדים בענף הבנייה קשורה לנושא. והכל – איך לא – קשור גם למחירי הדירות.
מה יהיה עם המחירים? האם הביקוש לדירות יירד או שהוא צפוי לשוב ולהתפרץ בקרוב? האם ישראל מוכנה לרעידת אדמה, וכיצד מקדמים עוד התחדשות עירונית? האם הגרלות לדירות מוזלות זה הפתרון הנכון? ובמקביל, מה יהיה עם שוק הדירות להשכרה, שנפגע אף הוא מהריבית הגואה, ומה עושים כדי להכשיר כוח אדם מקצועי שיאפשר את הגדלת ההיצע הדרושה? הוועידה הלאומית לנדל"ן ובטיחות בבנייה של "ידיעות אחרונות" ו-ynet תעסוק בכל הנושאים הללו. הוועידה תתקיים ב-10 ביולי באולם LAGO בראשון לציון ותעסוק בנושאים הבוערים של ענף הנדל"ן.
בוועידה ישתתפו אנשי מפתח מהממשלה, ממשרדי הממשלה וענף הנדל"ן, לצד אנשי מקצוע וקובעי מדיניות. בין המשתתפים בוועידה: שר העבודה יואב בן צור; מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן; מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט; מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר; מנכ"ל מינהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח; מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר; יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין; יו"ר הסתדרות עובדי בניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, יצחק מויאל; מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלובניק; מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, דוד יהלומי; סמנכ"לית ומנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, שבי שמר; מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות, דרור פלדמן; מנכ"לית אפריקה התחדשות עירונית, רונית אשד; ראש מטה הבטיחות של הקרן לעידוד הבנייה והתאחדות הקבלנים בוני הארץ, אייל בן ראובן; מנכ"ל צומת בטיחות, ד"ר יוסי שוב; סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובנייה בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין ; מנכ"ל אורון נדל"ן, מריו קופל; מנכ"ל ובעלים משותף קבוצת שפונדר&פדלון, רועי פדלון, ועוד רבים אחרים.