אחרי עיכוב של שנים ארוכות, ולמרות הקושי באיתור קרקעות עם כדאיות כלכלית ביישובי הפריפריה, פרויקט התחדשות עירונית ראשון שקיבל היתר בנייה יוצא לדרך בקריית מלאכי. ל-ynet ו"ממון" נודע כי קבוצת הנדל"ן MyTown, בבעלות היזם יוסי חסון, נכנסת כשותפה לפרויקט פינוי בינוי בעיר, בעלות מוערכת של כ-300 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מהקבוצה נמסר כי במסגרת השותפות, היא תקבל אחריות מלאה על הפרויקט ותחלוק ברווחים עם היזם המקורי, נפתלי סיאני, אשר רכש את הקרקע עם המבנים הקיימים בה לאחר שזכה במכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לפני 24 שנה. ההריסה מיועדת לעוד כחצי שנה, ועל פי הערכות ההכנסות יסתכמו בכחצי מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
הדמיה של פרויקט ההתחדשות העירונית בקריית מלאכי
הדמיה של פרויקט ההתחדשות העירונית בקריית מלאכי
הדמיה של פרויקט ההתחדשות העירונית בקריית מלאכי
(הדמיה: זיו ישראל)
מדובר בקרקע שנרכשה, כאמור, על ידי סיאני מהמדינה בשנת 1999. תוכנית הבנייה הראשונה על הקרקע אושרה על ידי מוסדות התכנון בשנת 2004 וכללה 150 יחידות דיור ללא קומות מרתף ועד 18 קומות. במצב הזה, לא הייתה היתכנות כלכלית לצאת לדרך ולכן לאורך השנים היזם פיתח והשביח את הקרקע לצורך כך. התב"ע (תוכנית בניין עיר) החדשה שאושרה ב-2019 כללה שינויים כגון תוספת 5 קומות מרתף לטובת חניות ומחסנים, תוספת 5 קומות למגדלים עצמם ותוספת 45 דירות.
בשלב הזה קיבל הפרויקט היתר חפירה ודיפון מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה וב-2020 התקבלה החלטת ועדה לאשר היתר בנייה מלא. מאחר שמדובר בפרויקט מחוץ לאזורי הביקוש, חיפש היזם שותף עם יכולות פיננסיות, ניהוליות וביצועיות שכבר מסר מיזמי התחדשות עירונית, ובשלב הזה נכנסה קבוצת MyTown לתמונה.
המתחם ממוקם בסמוך לעיריית קריית מלאכי, על מגרש בשטח של כ-7 דונם במרכז העיר, בצומת הרחובות ז'בוטינסקי ובן גוריון. במסגרת הפרויקט, שעל תכנונו הופקד אדריכל שימי יעקובוביץ, תתבצע הריסה של 3 מבנים ישנים הכוללים 4 קומות עם 5 כניסות ו-40 דירות, ובמקומם צפויים להיבנות שני מגדלי מגורים בעירוב שימושים, שיכללו 23 קומות ו-195 דירות חדשות, לצד כ-24 אלף מ"ר של משרדים, מסחר וחניות. התמורה לדיירים הוותיקים בפרויקט תכלול דירה חדשה הגדולה בכ-15 מ"ר בממוצע מהקיימת, מרפסת בשטח 12 מ"ר וחניה תת קרקעית.
מנכ"ל ומייסד קבוצת מיי טאון, יוסי חסוןיוסי חסוןצילום: יחצ
מעיריית קריית מלאכי נמסר כי כיום מקודמים ברחבי העיר 4 מתחמי התחדשות עירונית באזורים קיבוץ גלויות, משה שרת, בן גוריון-חב"ד והרצל בהיקף של כ-4,000 יחידות דיור, שמצויים בשלבים שונים של תכנון בוועדה המקומית.
לדברי יוסי חסון, מנכ"ל קבוצת MyTown, "מדובר בשלב נוסף בהתפתחות האסטרטגית של החברה, עם מתן דגש למיזמי התחדשות עירונית גדולים הכוללים עירוב שימושים. זהו פרויקט פינוי בינוי הראשון בקריית מלאכי, ובין הבודדים במעגלי הפריפריה, שיוצא לפועל ואנחנו גאים לעמוד בראשו. הקבוצה ממשיכה להוביל במקביל מספר מיזמי התחדשות עירונית משמעותיים גם באזורי הביקוש".