בשיתוף בנק הפועלים
כתבת ווידיאו: עומר חמאוי, בימוי: אדם רובסון, עריכה: גיא פוקס, צילום: ירון שרון
פרויקט משפחה בצמיחה 7 של "ידיעות אחרונות", ynet ובנק הפועלים הגיע לשלב שבו נפגשות המשפחות עם המומחים הכלכליים, פורסות את הרגליהן הפיננסיים, ומקבלות עצות להתנהלות נכונה לנוכח האתגרים והקשיים.
הראשונה, בשלב הזה, מבין חמש המשפחות בפרויקט היא משפחת רבינוביץ' מתל־אביב. בני הזוג מירב (49) וישראל (44) רבינוביץ' הם הוריהם של יהלי (16), איתן (14), ואורי (9). ישראל עבד במשך שנים במשרד הביטחון ועקב תסמונת רפואית נדירה נאלץ לפרוש מוקדם; עם הזמן פיתח תחביב מיוחד לצילום קירות גרפיטי ופרסומם בעמוד אינסטגרם פופולארי בשם graffitlv. מירב עובדת כמזכירת חברה ממשלתית מזה 21 שנה, לפני ארבע שנים החליטה ללמוד עיצוב חלונות ראווה בשנקר וכן עיצוב ואדריכלות־פנים בסטודיו 6B. כיום היא עומדת לקראת יציאה לעצמאות כלכלית בתור מעצבת פנים.
בני הזוג ביקשו לקבל כלים להתנהלות כלכלית נכונה "עקב כל השינויים, האישיים והמקצועיים. חשוב לנו גם להעביר למתבגרים שלנו חשיבה פיננסית נכונה".
2 צפייה בגלריה
בני הזוג רבינוביץ' עם המומחית מ"משפחה פלוס"
בני הזוג רבינוביץ' עם המומחית מ"משפחה פלוס"
בני הזוג רבינוביץ' עם המומחית מ"משפחה פלוס"
(צילום: יריב כץ)
צוות המומחיות המלוות את המשפחה הן עינת זיו גורודיסקי, מאמנת ויועצת לכלכלת משפחה בתוכנית "משפחה פלוס", המוגשת בשיתוף עם המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים, ושלי אגם־היזמי, סגנית מנהל סניף ראש־העין בבנק הפועלים.
מירב וישראל סיפרו כי עד היום התנהלו אינטואיטיבית עם הכסף, כלומר לא חשבו לפני כל הוצאה ולא באמת חסכו עבור מטרות עתידיות. הם התעניינו כיצד יש להתנהל מעתה, כאשר מירב פותחת עסק עצמאי, וביקשו טיפים יעילים בכל הנוגע לדמי כיס לילדים.

תוכנית מקיפה

המומחיות בנו עבור המשפחה תוכנית כלכלית מקיפה. עינת מתוכנית "משפחה פלוס" מסבירה: "בני הזוג הבינו שעליהם לעשות שינוי בהתנהלות הכלכלית שלהם. המלצתי להם לבצע תחילה שיקוף של מצבם, כלומר - כמה כסף הם מכניסים לעומת כמה הם מוציאים מדי חודש, ולנסות להעריך כמה העסק החדש של מירב יכניס בתחילת הדרך. היה לי חשוב להדגיש ששינוי בהתנהלות הכלכלית שלנו הוא לא תמיד קל, ולכן הסוד הוא להציב מטרות משמעותיות, להתחיל בצעדים קטנים, להתמיד באותן פעולות ובכך לייצר הרגלים שיצמיחו אותנו".

ההתנהלות עם הילדים

עוד נקודה חשובה שבה נוגעת התוכנית קשורה לחינוך הכלכלי של הילדים. "שמחתי שהם העלו את נושא החינוך הפיננסי והסברתי להם ששינוי השיח סביב כסף ישמש דוגמה אישית וישפיע על ההתנהלות העתידית של ילדיהם. הסברתי להם, למשל, שדמי הכיס שהם נותנים מדי חודש יוכלו לשמש ככלי נהדר להעברת מיומנויות של התנהלות כלכלית נכונה ועצמאית".
הטיפ הראשון והחשוב שנתנה שלי מבנק הפועלים למשפחת רבינוביץ' היה להפריד בין החשבונות. "מומלץ להפריד בין הפעילות העסקית - לפרטית של משק הבית, ולכן כדאי לפתוח חשבון עסקי חדש. בהמשך יש לבצע העברה חודשית, כהכנסה מהחשבון העסקי לחשבון הפרטי, להמשך התנהלות מאוזנת".
2 צפייה בגלריה
משפחת רבינוביץ' נפגשת עם המומחית מבנק הפועלים
משפחת רבינוביץ' נפגשת עם המומחית מבנק הפועלים
משפחת רבינוביץ' נפגשת עם המומחית מבנק הפועלים
(צילום: יריב כץ)
הטיפ השני נגע לקבלת ייעוץ פנסיוני מקצועי. "חשוב לבחון את התיק הפנסיוני של כל אחד מבני הזוג ולעשות זאת בתדירות שנתית, או בזמן שינוי תעסוקתי, וזאת על מנת לתכנן נכון את ההגעה לגיל הפרישה. לייעוץ יש חשיבות רבה והוא יכול לחסוך אלפי שקלים בשנה. הייעוץ כולל תחזית קצבה עתידית, בחינת דמי ניהול, כיסויים ביטוחיים, התאמת מסלולי השקעה, ניצול הטבות מס ועוד. הצעתי גם לבחון את הרכב תיק המשכנתה לאור השינויים בריבית במשק".
טיפ נוסף נוגע לפיקוח על דמי הכיס של הילדים. "הסברתי להורים כי ניתן לנהל עבור ילדיהם את התקציב באמצעות כרטיס נטען, שמחד להורים יש שליטה ובקרה עליו, ומאידך גם הילדים מתחברים לרעיון שיש ברשותם כרטיס ומרגישים בוגרים".

פתחו חשבון עסקי

כמה ימים לאחר המפגש חזרנו למשפחת רבינוביץ' כדי לברר האם הטיפים אכן מיושמים בשטח.
מירב: "פתחתי חשבון בנק עסקי בנפרד מהחשבון המשפחתי. אנחנו מתקדמים גם בעניין שיקוף המצב הכלכלי, ובסיועה של עינת נבחן את כל ההוצאות שלנו למול ההכנסות ונראה איפה ואיך ניתן להצטמצם. בעניין זה אני חייבת לומר שיש אנשים שחושבים שאם יבצעו את השיקוף הזה ויתחילו להצטמצם, זה אומר שהם מפסיקים לחיות. אבל זה ממש לא ככה וזה סוג של מחסום פסיכולוגי שהיינו צריכים לעבור, וכעת אנו מחכים להמשך. עד כה אנחנו מרוצים מהליווי שאנו מקבלים. הן מקצועיות ואנו מרגישים שיש כאן צוות שבא לעזור לנו להתייעל כלכלית".
ישראל: "בדקנו את הרכב המשכנתה שלנו וגילינו שאין צורך לעשות שינויים, כי התנאים שלנו יחסית טובים. גם בעניין דמי הכיס החלטנו לתת לשני הילדים כרטיס נטען, בדיוק כמו שיש לאח הגדול".
בשיתוף בנק הפועלים