1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין הרבני הגדול בירושלים קבע לאחרונה שאישה שבמהלך נישואיה בחרה להיעדר מטקס קידום של בעלה בעבודה פגעה בכך בכבודו, ולכן היא לא תזכה לקבל את דמי כתובה בסך יותר מחצי מיליון שקל.
בני הזוג נפרדו ב-2016 כשהבעל עזב את הבית. פחות משבועיים לאחר מכן פתחה אשתו, עורכת דין במקצועה, תיק לפירוק השיתוף בבית המשפט. במקביל היא הגישה נגדו תביעה בבית הדין הרבני האזורי לקבל את כתובתה בסך כמיליון שקל. בפסק הדין הכריעה דעת הרוב שהיא תקבל כ-554 אלף שקל.
בערעור שהגיש לבית הדין הגדול טען הבעל שאשתו לשעבר אינה זכאית לכתובה עקב בגידתה בו ולנוכח התנהגות מבישה מצידה, בין היתר כשלא הגיעה לטקס קידום חשוב בעבודתו. לדבריו, היא זו שפתחה את תיק חלוקת הרכוש בבית המשפט כך שלמעשה היא רצתה להתגרש והפסידה את הזכאות לכתובה.
עו"ד אברהם (בומה) ברחדעו"ד אברהם (בומה) ברחד
הבעל הוסיף שאשתו לשעבר פנתה לתקשורת בטענות שהלבינו את פניו ברבים, שפכו את דמו ופגעו בקידומו בעבודה. אישה שעושה מעשים כאלו, סיכם, לא זכאית לכתובה.
תחילה התייחסו הדיינים דוד ברוך לאו (נשיא), אליעזר איגרא ומיכאל עמוס להתנהלות האישה בימים שלאחר הפרידה. הם כתבו שהגשת התביעה לפירוק השיתוף במועד כה סמוך לעזיבת הבעל את הבית מעידה בבירור על רצונה להתגרש. לפיכך, יוצא שפניה היו בבירור לגירושים וכל רצונה היה "בית שלם" ולא שלום בית. הם התייחסו לתכתובות שהציג הבעל שבהן היא שוחחה בפייסבוק עם גבר זר במהלך נישואיהם, וחיוו דעתם שעולה מהן ניחוח בוגדני.
בפסק הדין צוינו שני אירועים נוספים ששוללים מהאישה את זכאותה לכתובה: הראשון הוא סירובה להופיע לטקס בעבודתו, שהביך אותו מול הקולגות שלו. "היעדרות זו אינה רק זלזול, אלא מפגן של פגיעה ובושה לבעלה שאשתו לא מגיעה להשתתף איתו ביום הגדול", נכתב. "אין ספק שזו פגיעה חמורה מאין כמוה, 'יריקה בפרצוף' בפני עם ועולם ולמעשה זו הכרזה – איני רוצה להמשיך לחיות איתך".
האירוע השני הוא יציאתה של האישה לתקשורת במתקפה על הבעל בנוגע לקריירה שלו. לדברי הדיינים, ניסיונה לבזות את בעלה קבל עם ועולם הוא חמור ביותר ובעל פוטנציאל נזק אדיר לפרנסתו. הם כתבו שלכל הפחות יש להחשיב את בני הזוג כ"מורדים זה בזה", באופן השולל מהאישה את כתובתה על פי ההלכה. הם הוסיפו שגם פסיקת פיצויי הגירושים לטובתה בבית הדין האזורי הייתה טעות, מאחר שלדבריהם אישה שיוזמת הליכי גירושים אינה זכאית לפיצויים. לפיכך הם קיבלו את הערעור וקבעו שהבעל פטור מלשלם כתובה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד קטי ברדה • ב"כ המשיבה: עו"ד גבי שחר • עו"ד אברהם (בומה) ברחד עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין