1 צפייה בגלריה
תמונה של איש מול חלון
תמונה של איש מול חלון
(צילום: Shutterstock)
פרש סבוכה ויוצאת דופן הוכרעה לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב: גבר בן 73 שרק בעשור האחרון גילה שהאישה שלאורך שנים חשב שהיא אחותו היא בעצם אימו – יוכל לרשת חלק מהרכוש שלה.
ארבע שנים אחרי שנולד, נישאה אימו והביאה לעולם שלושה ילדים נוספים. בינתיים הוא גדל אצל סבתו, והיה משוכנע כי היא אימו ושבתה היא בעצם אחותו. האם הלכה לעולמה ב-2010 מבלי להשאיר צוואה, ובעלה הוציא צו ירושה שלפיו הוא היורש הבלעדי.
ב-2015 טען הבן שלאורך שנים חשד שאחותו היא בעצם אימו, ובעקבות תביעת אימהות שהגיש נערכה בדיקה גנטית שהעלתה כי הוא בנה של המנוחה בהסתברות של 98.61%. לפיכך הקשר הביולוגי בינו לבין המנוחה הוכר רשמית.
בהמשך הוא הגיש תביעה לתיקון צו הירושה. לטענתו, מתוקף היותו בנה הביולוגי של המנוחה, הוא זכאי לרשת אותה על פי דין, בנוסף לבעלה. הוא הוסיף שתיקון צו הירושה יהווה עבורו נחמה מסוימת לסבל ולהתמודדות הנפשית שעברו עליו נוכח נסיבות חייו המורכבות. לעומתו טען האלמן שאין מקום לשינוי צו הירושה. בין היתר הוא האשים את הבן בשיהוי ניכר בהגשת הבקשה.
השופטת סגלית אופק כתבה שמהראיות עולה כי המבקש ידע שהמנוחה היא אימו עוד מגיל קטן, ובמצב זה טענת האלמן לשיהוי בהגשת הבקשה אינה מבוטלת. כך, בעדותו סיפר הבן כי בגיל 10 סיפרה לו שכנתו כי המנוחה, הידועה לו כאחותו, היא למעשה אימו הביולוגית.
ואולם, כתבה השופטת, "חרף ניסיונותיו לברר את העניין, המבקש לא זכה לתשובות משך השנים ולא זכה לאישור לדבר ממי מבני משפחתו, שכן היה למעשה קשר שתיקה סביב פרשה זו, כך שהוא נותר עם שאלות וספקות".
בנוסף, אשתו של הבן סיפרה בעדותה כי כאשר ילדה את בתם לפני כ-30 שנה, הגיעה המנוחה לבקר אותה בבית החולים והתוודתה בפניה כי היא איננה גיסתה אלא למעשה חמותה.
מסקנת השופטת הייתה כי ידיעתו המוקדמות של הבן לא מסכלת את בקשתו לתיקון צו הירושה. בתוך כך היא קיבלה את טענתו שלפיה מצבו הבריאותי והנפשי המעורער בתקופה שלאחר מות אימו מנעו ממנו להתעסק בענייני ירושתה, באופן המסביר את העיכוב המשמעותי בהגשת הבקשה.
השופטת כתבה שהעובדה כי הבן הוא בנה הביולוגי של המנוחה היא מהותית, כבדת משקל, ומקימה לו זכות, בהיעדר צוואה, להיות יורש שלה על פי דין. היא ציינה שאין מחלוקת כי בן נוסף של המנוחה חי ונפטר בעיראק ולכן גם לבני משפחתו ישנה זכות עקרונית לחלוק בעיזבונה. לפיכך היא קבעה שצו הירושה יתוקן באופן ש-80% מהעיזבון שייכים לאלמן, 10% לבן ו-10% לאפוטרופוס לנכסי נפקדים – זאת מאחר שהאח בעיראק נחשב "נפקד".
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקש: עו"ד בעז קראוס • ב"כ המשיב: עו"ד יגל פדידה • ב"כ האפוטרופוס הכללי: עו"ד בת אל צידון • עו"ד זוהר כורש עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין