אזור התעשייה הוותיק יעבור מתיחת פנים – ללא יחידות דיור חדשות: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז אישרה השבוע להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית להתחדשות אזור התעשייה סגולה בפתח תקווה. התוכנית כוללת תוספת של כמיליון מ"ר עבור שימושי תעסוקה, תעשייה ומסחר, אולם בניגוד לתוכנית שהוגשה על ידי העירייה, התוכנית לא תשלב מגורים באזור התעשייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
אזור התעשייה סגולה ממוקם בחלק הצפון-מזרחי של פתח תקווה, והוא משתרע על שטח כולל כ-1,200 דונם, שמתחבר לכביש ארצי 40. התוכנית לחידושו קודמה ביוזמת העירייה, ומטרתה הייתה להעצים את הבינוי מסביב לתחנות רכבת ישראל והתחנות המתוכננות של המטרו.
1 צפייה בגלריה
הדמיה של התחדשות אזור התעשייה סגולה פתח תקווה
הדמיה של התחדשות אזור התעשייה סגולה פתח תקווה
הדמיה של התחדשות אזור התעשייה סגולה פתח תקווה
(הדמיה: בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים )
התוכנית, שנערכה על ידי משרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים, כוללת תוספת של 86 אלף מ"ר עבור מבני ציבור, שישמשו בין השאר עבור מבני תרבות, משרדי עירייה ומוסדות קהילתיים. בהיבט התחבורתי, התוכנית מתבססת, כאמור, על מרכז תחבורה משמעותי, שצפוי לחבר בין תחנת רכבת ישראל "סגולה" ותחנת מטרו M2.
התוכנית מציעה חלוקה חדשה של אזור התעשייה הוותיק למספר מתחמי תעסוקה, בעלי אופי שונה: לב המתחם ימשיך לשמש כאזור תעשייה ומלאכה מסורתי, ותתאפשר בו בנייה של עד 7 קומות; המתחם הצמוד לתחנת רכבת "סגולה" והמטרו ישמש עבור מסחר ותעסוקה ותתאפשר בו בנייה אינטנסיבית של עד 25 קומות; המתחם בחלק הדרומי ישמש עבור תעשייה ומשרדים ותתאפשר בו בנייה של עד 15 קומות; ולאורך רחוב בן ציון גליס מתוכננת תוספת של שטחי מסחר.
במקור כללה התוכנית הקמה של 800 דירות קטנות, כרבע מהן הוגדרו כיחידות דיור בהישג יד שיושכרו לתקופה ארוכת טווח. ואולם, הוועדה קבעה בהחלטתה כי הכנסת מגורים לאזור התעשייה עלולה לדחוק את המלאכה והתעשייה הקלה מהאזור.
כמו כן, סברה הוועדה כי פתח תקווה נמצאת בתנופת פיתוח והתחדשות עירונית עם אלפי יחידות דיור, בין היתר למשל במתחם מחנה סירקין שפונה. מדובר בחטיבת קרקע ענקית ממזרח למתחם סגולה, שצפויה לכלול כ-12 אלף יחידות דיור. לכן סברו בוועדה כי כמה מאות יחידות דיור במתחם סגולה לא יסייעו בהגדלת היצע יחידות הדיור בעיר.

"שמירה על שימושי התעשייה המסורתיים"

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, עו"ד מיכה גדרון, אמר כי "מדובר בפרויקט לחידוש אזור התעשייה סגולה, אשר יותאם לעקרונות תכנון עדכניים והתאמתו לשינויים במרחב סביבו, בהם מתחם סגולה ותחנת המטרו הסמוכה ממזרח. הפרויקט קובע אפיון של אזורים בעלי אופי תפקודי שונה, ונותן דגש לשמירה על שימושי התעשייה המסורתיים. בנוסף, התוכנית מציעה צירי תנועה חדשים לשיפור התנועה במרחב, כולל שיפור הגישה לכיוון תחנת המטרו ומגוון טיפוסי בנייה בגבהים שונים".
אדריכל ניצן ברכן, מנהל אגף רישוי בעיריית פתח תקווה, אמר ל-ynet כי "לפתח תקווה שלושה אזורי תעסוקה גדולים, כאשר כל אחד בעל מאפיינים שונים. בעוד מתחם קריית אריה מאופיין במגדלי משרדים והייטק חדשניים, ומתחם רמת סיב מאופיין כאזור בילוי עם פאבים, מסעדות ובתי קפה, אזור התעסוקה סגולה שמר על אופיו המקורי, הכולל מגרשים גדולים ומחירים סבירים שאפשרו את המשך שימושי התעשייה ותעסוקה".
לדבריו, "העירייה רואה חשיבות בהמשך פיתוח אזור תעסוקה זה, המהווה את הכניסה הצפון מזרחית לעיר, ולכן קידמה תוכנית שמטרתה לפתח ולהעצים את אזור התעסוקה, תוך מתן דגש על עירוב שימושים, התייחסות לצרכי ציבור ותשתיות תומכות, קישוריות לשטחים הפתוחים, לרבות חיבורים וקישורים לפארק הירקון, חיזוק הצירים המרכזיים וקישוריות למרכזי התחבורה (תחנת רכבת כבדה, המטרו). התכנון המוצע, בשילוב עבודות פיתוח משמעותיות שהעירייה יוזמת וכוללות פיתוח נחל שילה וקישור לפארק הירקון ופיתוח רשת תחבורה ענפה, יהפכו את אזור התעסוקה סגולה לאחד ממתחמי התעסוקה והתעשייה החכמה המבוקשים במרכז הארץ".
לגבי יחידות הדיור שהופיעו בתוכנית המקורית, ברכן הסביר כי התכנון ביקש "לחזק את הקשר אל העיר על ידי שילוב מגורים בתמהיל מגוון, לרבות יחידות דיור קטנות לזוגות צעירים, באזורים הסמוכים לצירי מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים). יחידות אלה אמורות להוות תמריץ לפיתוח המעטפת של אזור התעסוקה הגובל בכביש 40, וזאת עם יצירת רשת הליכתיות ומסלולי אופניים".