פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות וארגון ל.ה.ב הגיש הבוקר (יום שני) עתירה לבג"ץ נגד משרד התחבורה ונת"ע, בבקשה למתן צו על תנאי לגיבוש מתווה פיצויים לכלל בעלי העסקים ברחוב אלנבי בתל אביב, אשר נסגר לתנועה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
למעשה, מבקשים העותרים מבית המשפט לתת צו על תנאי המורה למשיבים (משרד התחבורה ונת"ע - ל"ד) להתייצב ולנמק מדוע לא יפעלו לשם גיבוש מתווה פיצויים על בסיס מחזור ההכנסות של כל עסק ועסק לשנת 2022, לכל בעלי העסקים ברחוב אלנבי. יש לציין כי העותרים אינם טוענים כנגד ההחלטה על ביצוע העבודות, אלא כנגד העובדה כי הפגיעה העקיפה מההחלטה לסגור את הרחוב לתנועת רכב, כלל לא אוזנה באמצעות מתווה פיצויים אשר יצמצם את הפגיעה הצפויה בבעלי העסקים ברחוב.
1 צפייה בגלריה
חסימות ברחוב אלנבי בתל אביב בעקבות תחילת העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה
חסימות ברחוב אלנבי בתל אביב בעקבות תחילת העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה
חסימות ברחוב אלנבי בתל אביב בעקבות תחילת העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה
(צילום: עידו ארז)
הפורום הגיש את העתירה כנגד משרד התחבורה ונת"ע לאחר שאלו החליטו, לטענתם, על סגירת רחוב אלנבי לתנועת רכבים החל מיום 5.8.2023 ו"נמנעים מגיבוש מתווה פיצויים ראוי והוגן" לפיצוי בעלי העסקים ברחוב שנאלצים לספוג נזקים בשל ביצוע עבודות להקמת הרכבת הקלה. בכך, נטען, נאלצים כ-1,000 בעלי עסקים המצויים ברחוב לקפח את מקור פרנסתם בכך שתנועת הקונים ברחוב תופסק כמעט לחלוטין, וכל זאת למשך זמן העבודות המתוכנן ל-4.5 שנים.
הארגוניםמדגישים בעתירה כי העסקים הממוקמים לאורך רחוב אלנבי יפגעו באופן קשה ובלתי הפיך כתוצאה מירידה כמעט מוחלטת של תנועת קונים ברחוב והיעדר יכולת נגישות לחנויות המופעלות על ידם ברחוב: "היעדרו של מנגנון פיצוי הלוקח בחשבון את מחזור ההכנסה בשנה האחרונה (2022) כבסיס לחישוב הפיצוי המגיע לבעלי העסקים ברחוב הינו פגם בסיסי הפוגע בזכויות יסוד של בעלי העסקים בהם חופש העיסוק וזכויות קניין", נטען.

"תגבור קווי תחב"צ ברחובות סמוכים? לעג לרש"

במסגרת העתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד יורם אברהמי, נטען כי ביום 5 באוגוסט נסגר רחוב אלנבי לתנועת כלי רכב "והחל מאותו היום אין ברחוב תנועת כלי רכב כלל ועיקר, עובדה הגורמת להיעלמות כמעט מוחלטת של קונים המהווים את סיבת קיומם של עסקים אלה ברחוב. בנוסף, מוסתרות החנויות ברחב על ידי בדים רחבים ולמעשה מבודדים ממגע עם עוברים ושבים באופן אשר ברור לכל מונע תנועת לקוחות ופוגע באופן קשה ואנוש בבעלי העסקים ברחוב.
"כפי שצוין, מדובר בלמעלה מ-1,000 בעלי עסקים ברחוב אשר מקור פרנסתם קופח, מטה לחמם נשבר ואין מושיע. אלה מביניהם אשר בבעלותם נכסים ברחוב אינם יכולים מסיבות מובנות לממשם שכן הללו אינם יכולים להניב דבר לבעליהם בתקופה של חמש שנים לפחות. בנוסף לכך, הרי שהחובות המוטלים עליהם נותרו בעינם החל מתשלום ארנונה וכלה בתשלום מיסים הוצאות ואגרות שונות".
עוד נטען בעתירה, כי "הפתרון אותו מציעים המשיבים הינו תגבור קווי תחבורה ציבורית ברחובות סמוכים מהווה לעג לרש ואין בו כדי לשפר ולו במעט את מצבם הקשה של בעלי העסקים ברחוב... קיפוח פרנסתם של בעלי העסקים ברחוב אלנבי היה ידוע למשיבים טרם קבלת ההחלטה על סגירת רחוב אלנבי לתקופה כה ארוכה וחרף זאת הם נמנעים מגיבוש מתווה פיצויים ראוי והוגן אשר יש בו כדי לשמור את יכולתם של בעלי העסקים לשמור על עסקיהם ומקור פרנסתם עד יעבור זעם".
רמי בז'ה , יו"ר הפורום, מסר כי " היעדרה של תנועת כלי רכב ברחוב והפיכתו לאתר סלילה ובניה יגרום להיעלמותם של קונים פוטנציאלים ולשבירת מטה לחמם של בעל העסקים ברחוב".
רועי כהן, יו"ר ארגון ל.ה.ב, אמר בתגובה כי "ממשלת ישראל מסרבת לקחת אחריות. בשנים האחרונות ריסקה הממשלה עסקים רבים לאורך עבודות תשתית הרכבת הקלה, וכמעט ולא פיצתה בעלי עסקים אף שהתחייבה לכך. אנו בעד קדמה, אנו בעד תחבורה ציבורית, אך לא מוכנים שהמדינה לא תיקח אחריות על 1,000 משפחות של בעלי עסקים שהיא מחסלת את מטה לחמם. האם העסקים הפכו להיות השקופים החדשים של ישראל? אנו נלחם על זכותם להתפרנס".
מנת"ע נמסר בתגובה: "כפי שטענה נת"ע בכתב ההגנה בתביעה קודמת: אין מקום לפיצוי עסקים שנפגעים עקב הקמת פרויקט תשתיות ציבורי בסמוך (וזאת על אף הנסיון לאפשר להם פעילות ללא הפרעה), משום שבסיומו של הפרויקט הם העתידים להנות מפירותיו של הפרויקט, ומטעם נוסף, שפיצוי כזה המוטל על המבצע, עלול לפגוע במוטיבציה לבצע פרויקטים שנועדו למען הציבור, ובכך יפגע אינטרס כלל הציבור".