1 צפייה בגלריה
דגלי ישראל ופורטוגל
דגלי ישראל ופורטוגל
(צילום: shutterstock)
לפני כמה שנים החליטו ממשלות ספרד ופורטוגל להעניק אזרחות לצאצאי ספרדים שגורשו בתקופת האינקוויזיציה. חלק גדול מהצאצאים הם היום תושבי מדינת ישראל שמשפחותיהם הגיעה מטורקיה, מרוקו, מצרים, מדינות הבלקן וכו'. בהמשך לחוק ההיסטורי, חלק מהם מחזיקים כיום בדרכון ספרדי, חלקם בדרכון פורטוגלי וחלקם נמצאים בהליכים לקבלת האזרחות. ואולם, יש אלפי אנשים שלא התחילו את ההליך והיום לא יכולים להתחיל אותו עקב סגירת חלון ההזדמנויות.
לפני כחצי שנה בוטל חוק האזרחות בפורטוגל. המשמעות היא שנכון להיום לא ניתן לקבל אזרחות למגורשי ספרד ופורטוגל (בשתי המדינות ההליך אינו אפשרי). יחד עם זאת, השאיפה להעתיק את מקום המגורים, בפרט לנוכח חששות מעתיד החברה הישראלית, לא פסקה בקרב רבים המעוניינים לעבור למדריד, ברצלונה, פורטו, ליסבון או כל יעד אחר.
יש דרכים עקיפות להשגת האזרחות הנכספת, בעיקר דרך רכישת נדל"ן במדינה, והיא נקראת "גולדן ויזה". היא מאפשרת למשקיעים בפורטוגל לקבל ויזת משקיעים, לגור במדינה רק שבעה ימים בשנה ולהגיש בקשה לאזרחות אחרי חמש שנים. הליך קבלת הגולדן ויזה הוא ידידותי והפקידים בקונסוליה מנסים להיות גמישים ולקבל כל מסמך גם בצורה לא פורמלית.
ניתן להצביע על שלוש דרכים להשקיע בפורטוגל כדי לזכות בגולדן ויזה. הראשונה היא לרכוש נכס נדל"ן בסכום העולה על 500 אלף יורו ולהחזיק בו לאורך תקופת התושבות (ניתן להשכיר את הנכס). יש מקרים שבהם ניתן להשקיע סכום נמוך יותר, של 280 אלף יורו או 350 אלף שקל, אם מדובר בנכס לשימור שיש לשפץ או נכס בפריפריה.
אפיק נוסף הוא השקעה של מיליון יורו ומעלה בחשבון בבנק פורטוגזי מבלי לפדות את הסכום לאורך תקופת התושבות. אפשרות שלישית היא ליצור לפחות 10 מקומות עבודה בפורטוגל.
עו"ד לאון אמיראסעו"ד לאון אמיראסיוסי זמיר
המשקיע ומשפחתו הגרעינית יקבלו היתר תושבות זמני שתקף לשנה שבמהלכה על המשפחה לשהות לפחות שבעה ימים בפורטוגל. לאחר מכן יינתנו שני היתרים לתקופה של שנתיים שבהן יש לשהות במדינה לפחות 14 יום. אחרי חמש שנים ניתן לקבל תושבות קבע ולהתחיל בהליך לקבלת אזרחות פורטוגלית.
לפני כשנה וחצי הוחמרו הדרישות הנוגעות לוויזות משקיעים. כמו כן, בפברואר 2023 הכריז ראש ממשלת פורטוגל על תוכנית להפחתת מחירי הדיור ועל ביטול תכנית הגולדן ויזה. ייתכן שהתוכנית לא תבוטל לגמרי אלא תעבור שינויים ומומלץ למי ששוקל את ההליך לבחון את ההוראות התקפות נכון למועד ההשקעה ולהיעזר בייעוץ מקצועי.
אם החלטתם לרכוש דירה במדריד, ברצלונה, ליסבון או פורטו, חשוב ביותר להחתים את כל המסמכים הדרושים לתהליך בחותמת "אפוסטיל" - מילה הלקוחה מהמשפט הבינלאומי המתאר אישור הניתן על ידי רשות ציבורית של מדינה ותוארו של בעל התפקיד המאמת את נכונות החתימה על גבי תעודות ציבוריות. כך למשל, תעודת לידה ישראלית ניתן להחתים בחותמת אפוסטיל במשרד החוץ או לקבל אישור בגין היעדר הרשעות פליליות מהמשטרה. לאחר תרגום נוטריוני של כל המסמכים, האפוסטיל מאמת את חתימת הנוטריון על גבי המסמך וכך הוא תקף בספרד ובפורטוגל.
תושבות או אזרחות פורטוגלית הן אופציות ריאליות לישראלים שמעוניינים להשקיע במדינה, אך רצוי לצאת לדרך רק אחרי בדיקת החוקים הרלוונטיים ודרכי ההשקעה שמתאימות לכם.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד לאון אמיראס עוסק בדרכון פורטוגלי וספרדי • ynet הוא שותף באתר פסקדין