1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה סמים הרואין
אילוסטרציה סמים הרואין
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה שהגישה אישה נגד אחיו של בעלה המנוח, והורה לו להשיב לה דירה וכספים שלטענתה שייכים לה. השופט ליאור ברינגר דחה את גרסת הגיס, שטען שהדירה הייתה שלו והוא נתן לאחיו לגור בה מתוך רחמים, משום שהיה מכור לסמים.
הדירה נשוא התביעה נרכשה בסביבות 2005 ונרשמה על שם בן דודם של המנוח ואחיו. בשלהי 2009 נפטר המנוח באופן פתאומי מדום לב, וכמה שנים לאחר מכן הועברו הזכויות בדירה לאחיו. בשלב מסוים הגישה האלמנה את התביעה נגד גיסה וטענה שהדירה נרכשה מהכסף שלה ושל בעלה. בנוסף, לדבריה, היא ובעלה מסרו לאחיו סכומי כסף גדולים למשמורת אך הוא מעולם לא השיב אותם. בסך הכול עתרה האלמנה להשבת כמיליון שקל שלטענתה שייכים לה, בנוסף לדירה.
לעומתה טען הגיס כי הדירה ניתנה לו במתנה על ידי בן דודו על רקע היותו חולה לב ומועמד להשתלה. לטענתו, אחיו היה נרקומן חסר כל שהתקשה לפרנס את משפחתו, ובנסיבות אלה הציע לו לגור בדירה. הוא הודה שהועברו אליו כספים למשמורת אולם העלה טענות הגנה שונות ומשונות. בין היתר הוא טען שכספים שהתקבלו ממכירת רכב של אחיו הופקדו לחשבונה של אימו וכי הם נמצאים שם.
עו"ד קובי ישראלעו"ד קובי ישראל
השופט ברינגר מתח ביקורת נוקבת על הגיס, "אשר ביקש לעשוק אלמנה ויתומה ולגזול את כספן". לדבריו, הנתבע מתעמר בה כאשר מצד אחד הוא מבטיח לה שאם יחסר לה משהו - שתבקש ממנו, אבל מצד שני לא נותן לה כלום.
בנוגע לדירה קבע השופט כי חרף טענותיו של הגיס לגבי מצבו הקשה של אחיו, בפועל המנוח היה אמיד והוא ואשתו התפרנסו היטב. מהראיות עלה כי בני הזוג ניהלו ביחד חנות בגדים והרוויחו כ-8,000 שקל ליום. מסקנת השופט הייתה שהדירה נקנתה מכספם ולא מכספי בן הדוד.
גם בנוגע לכספים קיבל השופט את עמדת האלמנה. הוא כתב שאינו מאמין לגרסת הגיס שלפיה הפקיד את תמורת מכירת הרכב היוקרתי של המנוח לחשבונה של אימו הקשישה (שבינתיים הלכה לעולמה), והגיס לא המציא דפי חשבון או מסמך אחר התומכים בטענתו. "שוכנעתי שהנתבע אינו אומר אמת ופשוט עשק את התובעת, הפר את האמון שהיא והמנוח נתנו בו וגזל מהאלמנה והיתומה את כל רכושן אשר הפקידו בידו באמונה שלמה", כתב.
בנסיבות אלה נקבע שהדירה שייכת למשפחת המנוח – האלמנה ובתה – וכי על הגיס להחזיר להן כמיליון שקל. בנוסף חויב הגיס לשלם להן שכר טרחת עו"ד והוצאות בסך 182 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעות (האלמנה ובתה): עו"ד יואב בלייכר • ב"כ הנתבע (הגיס): עו"ד מאיה הרצברג אלון • עו"ד קובי ישראל עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין