השקל נסחר הבוקר (חמישי) ביציבות מול הדולר והאירו - 3.7 שקלים ו-4.06 שקלים בהתאמה, כשאחה"צ יפורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב. לפי התחזיות מדד המחירים בחודש יולי יעמוד על 3.3% בחישוב שנתי, לאחר נתון של 3% ביוני.
אתמול הברומטר הפיננסי הגיב פעמיים לתחזיות והודעות בנושאים מרכזיים – תחילה השקל נחלש ושערי מניות בבורסה של ת"א ירדו. אחר הצהרים חל מפנה פתאומי – והירידות הפכו לעליות.
שני הנושאים שהעסיקו את סדר היום ושהשפיעו בעיקר על המסחר במטבע חוץ היו הערכות שנפוצו, יותר בגדר של שמועות, שחברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' תוריד את דירוג האשראי של ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
הודעת פיץ', שכבר פרסמה בעבר דוח קשה על השפעת המהפכה המשפטית על כלכלת ישראל, צפויה בשבוע הקרוב. גורמים ממשלתיים מעריכים עם זאת שחברת הדירוג, שהורידה לאחרונה את דירוג האשראי של ארה"ב, די במפתיע, לא תפגע בשלב הזה בדירוג האשראי של ישראל.
הנושא השני היו הידיעות שהגיעו בשעות אחר הצהרים מארה"ב, לפיהן הושגה הסכמה על תוואי ליצירת קשרים בין סעודיה לישראל, בדרך לנרמול היחסים. זאת, למרות שמסעודיה הגיעו מיד ידיעות סותרות, לפיהן אין מצב שהיא תנרמל את יחסיה עם ישראל "כאשר המדינה מונהגת על ידי ממשלה קיצונית".
תחילה השמועות בהקשר לדוח הצפוי מחברת פיץ' השפיעו על היחלשות הדולר והאירו, שהחלו להתחזק מהסיבה הזאת כבר ביום שלישי בערב, וגרמו בבוקר לפיחות של כאחוז בשווי השקל. לקראת פרסום השערים היציגים היחלשות השקל נבלמה מעט. שער הדולר היציג עלה ב-0.43% ל-3.7160 שקל, כאשר שער האירו עלה ב-0.72% ל-4.0798 שקל.
אולם, בשעות אחר הצהרים התהפכה המגמה תוך דקות, לאחר שנפוצו הידיעות הראשונות בדבר הסיכוי להשגת מתווה מוסכם לנרמול יחסי סעודיה עם ישראל. השקל התחזק מיד מול האירו ב-0.85% לשער של 4.045 שקל. הדולר איבד מול השקל ב0.7% ושער המטבע האמריקני ירד ל-3.69 שקל.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אמר ל-ynet כי גופי השקעה זרים החלו לצמצם כעת את חשיפתם לריבית השקל, תוך כדי ביצוע רכישות של מט"ח, "מהלך שהוסיף שמן למדורה בחיזוק המטבעות הזרים מול השקל בשעות הבוקר ותרם לפיחות השקל". התמורות במטבע החוץ נובעים לדברי פריימן בשל המשבר החוקתי "משבר שעלול להערכת הגופים הזרים וכלכלנים בכירים להזניק את רמות המחירים והאינפלציה".
פורסם לראשונה: 16:16, 09.08.23