1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בוודאי שמעתם על הסדר איזון משאבים בגירושין. זהו הסדר חלוקת הרכוש המופיע בחוק יחסי ממון בין בני זוג הקובע כי כל אחד מהם יקבל מחצית משווי הנכסים. הצדדים רשאים לעקוף את אופן החלוקה הזה בעת הפרידה על ידי גיבוש הסכם חלוקת רכוש שיאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.
דרך נוספת שבה יכולים בני הזוג להימנע מתחולת החוק היא להסדיר מראש את חלוקת הרכוש במסגרת הסכם ממון, שעליו חותמים לפני או אחרי הנישואין. המשמעות היא כי בעת גירושין, נחסך מן הצדדים אתגר זה והרכוש יחולק ביניהם על פי ההסכמות שגיבשו ועוגנו בשעתו בהסכם.

מהו הרכוש המשותף?

מדובר בכל נכס שנצבר לאורך שנות הנישואין. כמובן שסוג והיקף הנכסים תלויים בנסיבות החיים, אולם בגדול ניתן לחלק את הרכוש לארבע קטגוריות. הראשונה היא נכסי נדל"ן ובדרך כלל מדובר על דירת המגורים אשר רכשו יחד בני הזוג. לעיתים יכולים להיות כמובן גם נכסי מקרקעין נוספים כמו קרקע, דירה להשקעה ועוד.
הקטגוריה השנייה היא של נכסי מטלטלין הכוללים בין היתר את כל תכולת הבית, המכוניות של בני הזוג וכיו"ב. קטגוריה שלישית כוללת את הכספים של בני הזוג שנצברו בחשבונות הבנק, לרבות קופות גמל וכדומה. הקטגוריה הרביעית מתייחסת לזכויות הסוציאליות של בני הזוג ובין היתר כספי הפנסיה, קרן השתלמות ועוד. כאמור, יכולים להיות עוד סוגים רבים של נכסים בהתאם למקרה, למשל עסקים, מניות, אופציות וגם נכסי קריירה.

האם מתנות וירושות נכללות?

על פי חוק יחסי ממון, מתנות וירושות שהתקבלו במהלך הנישואין, וכן נכסים שהיו לבני הזוג טרם הנישואין, נחשבים לרכוש אישי ולא לרכוש משותף. על כן, הם אינם נכללים בחלוקת הרכוש בגירושין. זהו הכלל המנחה אולם כמו במקרים רבים בחיים, לכל כלל יש יוצא מן הכלל. בני הזוג יכולים לנסות ולהוכיח כי נכס אישי של הצד השני הפך בפועל לנכס משותף. אם הצליחו לעשות כן, הרי שיהיו זכאים לחלק מאותו הרכוש.
המשמעות הכלכלית של מהלך שכזה, הנקרא כוונת שיתוף, יכולה להיות עצומה ולכן מטבע הדברים, נוצר לא פעם סכסוך כספי בין בני הזוג. ככל שלא יצליחו ליישב אותו בהסכמה, הם צפויים להגיע לכותלי בית המשפט לאחר הגשת תביעת רכוש. מסיבה זו, בין היתר, זוגות רבים בוחרים כיום לערוך הסכם ממון לפני הנישואין כדי שאם יעמדו בעתיד על מדרגות הרבנות, הם יוכלו להיות שקטים שחלוקת הרכוש לא תהפוך לשדה קרב עבורם.
חלוקת הרכוש בגירושין מלאה בפערי רצונות של בני הזוג וזה רק טבעי. מדובר בצדדים בעלי אינטרסים מנוגדים וכל אחד מהם מבקש לצאת עם יתרון על פני האחר כדי לדאוג לעתידו הכלכלי. כדי להבטיח חלוקה הוגנת של הנכסים ולהימנע ככל שניתן ממאבק משפטי, מומלץ שכל צד ילווה על ידי עורך דין גירושין מנוסה אשר ישמור על זכויותיו לצד קידום ניסיונות לפשרה.
כדאי לדעת: מכיוון שההשלכות הכספיות של סוגיה זו הן נרחבות מאוד, ייתכן כי מי מבני הזוג ינסה לנקוט בטקטיקות שונות כדי לצאת נשכר, למשל העלמה של מסמכים, הברחת נכסים וכדומה.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד ומגשר אבי לוי עוסק בכל תחומי דיני המשפחה בדגש על גירושין, ומתמחה בפתרון אלטרנטיבי בסכסוכים • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין