כצפוי, חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' לא הורידה את דירוג האשראי של ישראל, אולם ציינה בדוח שפרסמה היום (ב') אזהרה מאי היציבות הפוליטית ואי היציבות הביטחונית בישראל בעת הזאת, וכן מהגידול בגירעון. אין בדוח בשלב הזה הודעה שדירוג האשראי של ישראל צפוי לרדת בקרוב, כפי שחזו כלכלנים בכירים בשבועות האחרונים.
על פי החברה, הורדת דירוג עלולה להתרחש אם יפגע "החוסן המוסדי" כתוצאה מ"רפורמה אשר תחליש את פיקוח המערכת המשפטית ותביא להשפעה שלילית על המדדים הכלכליים והפיסקליים", כך לדברי כותבי הדוח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי )
עוד ציינו בדוח כי הורדת דירוג עשויה להתקיים גם בעקבות עלייה ביחס החוב הממשלתי לתוצר, הנגרם מהגדלה מתמשכת של הגירעון או צמיחה כלכלית נמוכה מהצפוי. כמו כן, התממשות סיכונים אשר יגרמו להשפעה מתמשכת ורצינית על הכלכלה והמסגרת הפיסקלית עלולים גם כן להביא להורדת דירוג.
מצד שני, החברה מציינת כי העלאת דירוג עשויה להתרחש במידה שתירשם הפחתה ביחס החוב הממשלתי לתוצר לרמה הקרובה לזו של מדינות המדורגות AA, לדוגמה על-ידי צמצום מתמשך של הגירעון, מה שלא קורה לפי שעה אלא להפך, או במצב שבו יפחתו משמעותית הסיכונים הפוליטיים והביטחוניים.
עוד ציינו כותבי הדוח, כי על אף שהתוכנית המקורית לשינויים במערכת המשפטית רוככה, היא עדיין נותרה שנויה במחלוקת במידה רבה וההתנגדות האזרחית והפוליטית נגדה עדיין גדולה. בין השאר ציינו שהכנסת כבר העבירה חקיקה שמונעת מבית המשפט העליון לבטל חקיקה על בסיס עילת ה"סבירות", וכעת הממשלה רוצה גם לשנות את תהליך המינויים של הוועדה לבחירת שופטים.
סוכנות הדירוג ציינה כי היא מאמינה שלשינויים במערכת המשפטית עשויים להיות השפעה שלילית על דירוג האשראי של ישראל במידה שהיחלשות האיזונים והבלמים של המוסדות יובילו לתוצאות מדיניות גרועות יותר או לסנטימנט שלילי מתמשך של משקיעים.
עוד מציינת סוכנות הדירוג כי מדינות שהעבירו צעדים דומים לצמצום האיזונים והבלמים של המוסדות, ספגו היחלשות משמעותית ב"מדדי הממשל של הבנק העולמי", שמהווים למעשה המשתנה בעל המשקל הגבוה ביותר בהחלטה על דירוג האשראי של המדינה. כעת, ציינו בסוכנות הדירוג, ההשלכות על מדדי הממשל של ישראל אינן ברורות, אך לא סביר שהצעדים הנוכחיים יובילו ליציאה מהותית של כישרונות והון במגזר ההייטק.

סוכנות הדירוג מזהירה גם מהגירעון הטופח

החברה מציינת כי התקציב של ישראל מכוון לגירעון ממשלתי של כ-1% מהתמ"ג ב-2023. עם זאת, מגמת הירידה בהכנסות המדינה (ירידה שנתית של 4.5% לחודשים ינואר-יוני 2023) מצביעה על רמת גירעון הקרובה יותר ל-1.6% ב-2023 ול-2.8% ב-2024. ירידה בתקבולי המס משקפת חזרה למגמות ארוכות טווח לאחר שנה יוצאת דופן ב-2022, שנתמכה על ידי תשואות בשוק ההון ושוק נדל"ן משגשג. תקציב 2023 כולל תוספות שכר במגזר הציבורי שיתפרסו על פני 6 שנים, עם עלייה מתונה של 1.9% בשנת 2023, ומספר ויתורים לשותפים הקואליציוניים של הליכוד, עם גידול בהוצאות לטובת קבוצות בעלות שיעורי תעסוקה נמוכים.
מעבר לתקציבים הנוכחיים, החברה צופה התרחבות נוספת של הגירעון התקציבי לאור לחצים להגדלת ההוצאות והימנעות מהעלאת מיסים של הקואליציה. החברה צופה, שהגירעון הממשלתי הרחב (לפי הגדרת בנק ישראל) יגדל ל-4% מהתמ"ג ב-2025. החברה צופה שיחס החוב הממשלתי לתוצר יתייצב סביב 59% מסוף 2023 לאור התרחבות הגירעון, לאחר ירידה מ-60.7% בסוף 2022. החברה מזהירה כי הרחבה מבנית של הגירעון התקציבי מעבר ל-2024 עלולה לגרום למגמת עלייה בחוב.
סוכנות הדירוג צופה שהצמיחה בישראל תסתכם ב-3.1% ב-2023 וב-3% בלבד ב-2024. תחזית הצמיחה מתבססת על הנחה שההשפעה מהשינויים במערכת המשפט תהיה מוגבלת בלבד, אם כי מציינים בסוכנות כי תיתכן גם השפעה משמעותית יותר. הצמיחה מתבססת לפי החברה על המשך היצוא מההייטק הישראלי והתעשיות הביטחוניות וכן מהגידול באוכלוסייה. עוד ציינו כי שוק העבודה בישראל עדיין חזק עם מחסור בעובדים בכל הסקטורים, למרות ירידה משמעותית במספר המשרות הפנויות בהייטק.
עוד מציינת החברה כי היקף הגיוסים להייטק ירד השנה, גם בעקבות אי-הוודאות שנוצרה בעקבות השינויים במערכת המשפט אבל בעיקר בגלל מגמות גלובליות, שכן גם במדינות אחרות ההשקעה ירדה.

נתניהו וסמטריץ': "הדוח מוכיח שישראל טובה לעסקים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', מסרו: "אישרור דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ והותרת התחזית על 'יציבה' מוכיחים את מה שחזרנו ואמרנו כל הזמן - כלכלת ישראל חזקה, יציבה ואיתנה. ישראל טובה לעסקים. מי שמשקיע בישראל- מרוויח.
"המדיניות האחראית והשמרנית שמנהלים ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ', שכוללת בין היתר תקציב עם יעד גירעון נמוך, הסכמי שכר ומדיניות שוק חופשי- מוכיחה שכלכלת ישראל מגוונת, בעלת ערך מוסף גבוה ומדדים פיננסים חיצוניים חזקים- כך קובע הדו"ח.
"כשבוחנים את נתוני האמת של הכלכה הישראלית, מתקבלת תמונה הפוכה מזאת שמנסים לייצר ערב ערב בערוצי החדשות. אל מול קמפייני התבהלה השקריים ניצבים נתונים מצוינים ואנחנו נעשה הכל כדי שכך ישאר".