חברת דירוג האשראי הבינלאומית הגדולה מוד'יס מתכוונת להוריד בזמן הקרוב את דירוג האשראי של ישראל. כך נודע היום (שבת) ל-ynet. המשמעות העיקרית תהיה התייקרות הריבית בהלוואות בעולם עבור ממשלת ישראל, החברות הישראליות ומשקי הבית. הריבית על ההלוואות זינקה כבר לאחרונה משיעור של פחות מ-5.5% ערב המלחמה לסביבות של 7% לאחרונה. למעשה, בכך גורמים בינלאומיים כבר התחשבו בצפי שדירוג האשראי של ישראל יופחת רשמית בקרוב.
לפי ההערכה, החברה צפויה לפרסם בקרוב דוח מיוחד ושלילי שיכלול ביקורת על אופן טיפול הממשלה בגירעון הגדול מאוד בתקציב המדינה, ויציף את חשש מגידול החוב של ישראל מכ-60% לכ-68% מהתוצר בתוך זמן קצר. זאת, בשל הפעולות הבלתי מספיקות של ממשלת ישראל לצמצום הגירעון ובשל חשש משמעותי מיציאה רחבה של חברות מובילות מישראל.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
בימים האחרונים נועדו בכירי חברת מוד'יס עם בכירי המשק הישראלי ובדקו את יציבות הכלכלה הישראלית בעת מלחמה. אמנם הכלכלנים התרשמו שאין חשש ליציבות המשק בישראל בעת הקרובה, אולם הם הביעו חשש מהטיפול הלא מספק של הממשלה בגירעון שיגדל ל-6.6% השנה, ומהפעולות שנעשו לצמצום הנזק למשק מעלות המלחמה. לפי דיווחים של בנק ישראל, העלות של המלחמה מגיעה כבר ל-255 מיליארד שקל, המהווים כמעט מחצית מתקציב מדינת ישראל לכל שנת 2024, שיעמוד לפי החלטת הממשלה מהשבוע האחרון על 582 מיליארד שקל - התקציב הגדול בתולדות המדינה.
כלכלני חברת מוד'יס צפויים לכתוב בדוח שיפורסם בתוך ימים כי הם מודאגים במיוחד ממספר תמורות במשק הישראלי, ואלה הן:
  • הממשלה לא קיצצה חלק מתקציב הוצאותיה במקומות הנכונים והעבירה כספים לגורמים שלא מייצרים צמיחה עתידית במשק.
  • הממשלה נמנעה מהעלאות מיסים משמעותיות בעת הזאת להקטנת הגירעון, מהלך שהיה צריך להתבצע (גם לפי בנק ישראל) כבר במהלך שנת 2024.
  • קיים חשש כבד מיציאת חברות ישראליות ובינלאומיות מפעילות בישראל או הקטנת הפעילות באופן ממשי במהלך השנה הנוכחית.
  • כלכלני החברה מזהירים מיציאת יזמים ישראלים ואזרחים עתירי נכסים מישראל לארצות אחרות בבחינת "ירידה מהארץ" בעת הקרובה.
  • המשבר בענף ההייטק בישראל מדאיג במיוחד, משום שהוא מקטרי הצמיחה במשק הישראלי. בחברת הדירוג לא רואים כרגע שיפור במצב בשנה הנוכחית.
  • הדוח משבח את פעולות בנק ישראל מאז ראשית המלחמה ואת הצעד (הראשון בעולם מבין המדינות המפותחות) של הורדת הריבית הבסיסית במשק.
  • הכלכלנים מודאגים מהאפשרות של התמשכות המלחמה לעומק שנת 2024, מצב שיגרום לקשיים נוספים למשק הישראלי, בעיקר אם המלחמה תתרחב מעבר לחזית הדרומית של רצועת עזה. עם זאת, רוב בכירי המשק הישראלי הביעו חשש מהפגיעה במשק רק בטווח הקרוב והביעו ביטחון בחזרתו לנתונים יציבים ולצמיחה בטווח הבינוני והרחוק.
כפי שנודע, כלכלני מוד'יס השהו עד כה את החלטתם להוריד את דירוג האשראי של ישראל, כדי לבחון את צעדי הממשלה במקביל להתפתחות המלחמה. אולם בעקבות אישור התקציב המאכזב בחלק מצעדיו, לדעתם, לא יהיה מנוס כנראה מהורדת הדירוג הגבוה של ישראל, העומד כעת על A1.
חברת מוד'יס, שנוסדה בשנת 1909 ושמרכזה בניו יורק, מחזיקה כיום בכ-40% ממעקבי דירוגי האשראי בעולם ונחשבת לאחת משתי חברות הדירוג הגדולות בעולם ומחזיקה גם בשליטה בחברת הדירוג הישראלית החשובה "מדרוג".
ב-19 באוקטובר, 12 ימים לאחר פרוץ המלחמה, פרסמה מוד'יס דוח ובו העמידה את המשק הישראלי תחת "מעקב הורדת דירוג", אך נמנעה אז מלהוריד את הדירוג בשל המצב בישראל עם פריצתה הפתאומית של המלחמה.
במקביל לבדיקת מצב המשק על ידי חברת מוד'יס החלה בימים האחרונים פעילות דומה של בדיקת מצב המשק הישראלי ופעולות הממשלה על ידי שתי חברות הדירוג הגדולות האחרות בעולם, סטנדרד אנד פור ופיץ' (הקטנה מבין השלוש), שצפויות גם הן לפרסם דוחות על כלכלת ישראל בעת הקרובה.
יתכן שבימים הקרובים ינסו ראש הממשלה ושר האוצר לשוחח עם בכירי חברות דירוג האשראי ויבקשו מהן להימנע מהורדת הדירוג, שתקשה על התאוששות המשק הישראלי בעת המלחמה ולאחריה.