חברת משלוחי המזון דורדאש (DoorDash) תציע החל מיום רביעי אפשרות נוספת לשליחיה להרוויח את שכרם. אם עד כה הם היו משתכרים לפי כמות המשלוחים שביצעו, כעת מציעה החברה אפשרות של שכר לפי שעה, שבעצם יאפשר לשליחים לקבל את השכר לפי מונה. הזמן שעליו הם יקבלו את התשלום הקבוע מראש לשעה ייספר מהרגע שהם אישרו את קבלת ההזמנה ועד שהם סיפקו אותה, יחד עם 100% מהטיפ שהלקוח בחר לתת להם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שליח של DoorDash
שליח של DoorDash
שליח של DoorDash
(צילום: AP)
"אנחנו יודעים שיש שליחים שמעדיפים לדעת מראש כמה הם ירוויחו, ומעדיפים לעלות לכביש בידיעה מה יהיה מראש שכרם", נכתב בהצהרת DoorDash לתקשורת.
עד עכשיו השליחים של החברה הרוויחו שכר שנע בין 10-2 דולרים למשלוח, שנקבע לפי הערכת זמן המשלוח והמרחק, יחד עם 100% מהטיפים. החברה מסרה כי השכר השעתי ישתנה ממקום למקום, אבל הוא צפוי להיות פחות או יותר זהה לשכר שיקבל מי שיעדיף את השיטה הקודמת. בנוסף, DoorDash הודיעה כי תאפשר לשליחים לבחור מהיכן הם רוצים להתחיל לבצע משלוחים, והאפליקציה תכוון אותם לקבל מאותו מקום הזמנות.
בארץ, בינתיים, חברת וולט שנרכשה כזכור על ידי דורדאש לפני כשנה וחצי לא הגיבה על השאלה האם היא תאמץ את המודל החדש של חברת האם שלה, שמאפשר לשליחים לבחור האם לקבל את הכסף לפי משלוח או לפי זמן.
ברקע, השבוע המשיכה להתנהל התביעה הייצוגית של שליח לשעבר נגד וולט, בנוגע לדרישתו להכיר בשליחים כשכירים ולתת להם זכויות שמגיעות לשכירים. בית הדין לעבודה כבר אישר בעבר לדון בתביעה כייצוגית, כלומר ככזו שתשפיע על מודל ההעסקה של כל השליחים, גם על אלה שמתנגדים, אולם בדיון האחרון שהתקיים השבוע, השופטת נשיאת בית הדין, ורדה וירט-ליבנה, העלתה שוב את החשש האם נכון לדון בתביעה כייצוגית שתשפיע על כולם, גם על מי שלא מעוניין לשנות את מודל העסקתו. לסיכום, השופטת ביקשה מהמדינה להתערב ולהציג את עמדתה בנוגע למודל התעסוקה השונה לבית הדין בעוד חודש.
רק לאחרונה הודיעה עיריית ניו יורק כי החליטה לקבוע תעריף מינימום של 17.96 דולר לשעה לשליחים שעובדים בחברות שליחויות ברחבי התפוח הגדול, והוא יחושב מהרגע בו השליח התחבר לאפליקציה, כולל זמן ההמתנה שלו בין הזמנה להזמנה. בכך הפכה ניו יורק לעיר הראשונה בארצות הברית שכופה זאת על חברות השליחויות. ההחלטה עשויה כמעט לשלש את השכר הממוצע של השליחים שעובדים באפליקציות השונות.
יותר מ-60,000 שליחים עובדים בתעשייה ברחבי ניו יורק, וכיום הם מרוויחים בממוצע 7.09 דולר לשעה, כך לפי העירייה. החל מה-12 ביולי תיכנס ההוראה החדשה לתוקף והשכר שלהם יגדל ל-17.96 דולר לשעה, ועד אפריל 2025 ל-19.96 דולר. לאחר מכן, שכר המינימום יותאם מדי שנה לאינפלציה.