9 שנים לאחר שהוגשה הבקשה לאישור תביעה ייצוגית, הושגה פשרה במסגרתה צפויה חברת פיליפס העולמית לשלם סכום של כ-13.7 מיליון שקל. מדובר בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בנובמבר 2014 לבית המשפט המחוזי מרכז כנגד פיליפס וחברות אחרות.
עניינה של הבקשה בטענות המבקשים בקשר לקיומו של "קרטל לתיאום מחירים של שפופרות קתודיות ומוצרים בהם שולבו שפופרות קתודיות", ובטענה כי "בגלל הקרטל, מי שרכש מוצרים שבהם שולבו שפופרות קתודיות, שילם מחירים מנופחים עבור מוצרים אלה וסבל נזק". זאת, בתקופה, שתחילתה היא לכל המאוחר במרץ 1995 וסיומה בחודש נובמבר 2007.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
טלוויזיה של פיליפס
טלוויזיה של פיליפס
טלוויזיה של פיליפס
(צילום: Walter Cicchetti / Shutterstock.com)
שפופרת קרן קתודית היא רכיב המשולב במסכים (טלוויזיה ומחשב למשל) הממיר אותות חשמליים לתמונה. יש לציין כי בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 החלו מסכים המבוססים על טכנולוגיות אחרות כגון LCD ופלזמה להחליף בהדרגה את מסכי הקרן הקתודית.
יש לציין כי פיליפס הייתה ועודנה סבורה כי דין בקשת האישור להידחות וכי אין יסוד עובדתי או משפטי לטענות המועלות כנגדה. כאמור, הצדדים הגיעו להסדר פשרה ומבקשים מבית המשפט לאשרו.
על פי הסדר הפשרה שהוגש בתחילת החודש לבית המשפט וכפוף לאישורו, הקבוצה תכלול את כל מי שרכש בישראל שפופרת קתודית או מוצר שבו שולבה שפופרת קתודית (בין היתר מכשיר טלוויזיה או צג מחשב) בתקופה שבין 1 במרץ 1995 וסיומה ב-25 בנובמבר 2007. יודגש כי על פי הסדר הפשרה המוצע אף צד לא הודה בטענות משנהו או בחבות כלשהי. בהסדר הפשרה נקבע כי פיליפס תשלם סכום כולל של כ-13.7 מיליון שקל כתשלום לחברי הקבוצה ולטובת הציבור, כאשר סכום הפשרה יועבר לקרן לניהול ולחלוקת כספים הנפסקים כסעד, שהוקמה במסגרת חוק תובענות ייצוגיות. (מטרת הקרן לחלק את הכספים הנ"ל לטובת מטרות ציבוריות, והכול כפי שיוגדר בנוהלי הקרן ובכפוף להוראות בית המשפט).
במקביל הוגשה בתחילת החודש עוד בקשה לאישור הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור ייצוגית שהוגשה בשנת 2016 נגד פיליפס ואחרים. במסגרת הסדר הפשרה, שכפוף לאישור בית משפט, הוסכם מבלי שאף צד מודה בטענות משנהו, כי פיליפס תשלם סך של כ-2.7 מיליון שקל שיועבר גם הוא לקרן. עניינה של בקשת האישור הזו בטענות המבקש בקשר לקיומו של "קרטל בינלאומי לתיאום מחירים של כונני תקליטורים", ובטענה כי "בתקופת הקרטל נמכרו בישראל מעל מיליון כונני תקליטורים ומוצרים שבהם שולבו כונני תקליטורים, אשר מחירם היה יותר גבוה בשל הקרטל מאשר אילולא היה קרטל, דבר שפגע בצרכן הישראלי". זאת, בתקופה, לפי הנטען בבקשה, מינואר 2004 וסיומה בינואר 2010. את המבקשים ייצגו עוה"ד ד"ר אורי ברעם, עמית מנור ויוקי שמש .
מפיליפס נמסר בתגובה: "פיליפס כמדיניות אינה מגיבה על הליכים משפטיים תלויים ועומדים".