פרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי), בשם משרד הבטחון הגישה לפני כשבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה בסך 3.3 מיליון שקל כנגד חנוך צחר ששימש לטענת המדינה כמתכנן המרכזי של חניון הברזל מטעם משרד מילר, שנבל, צחר ושות' וחברת הבנייה דניה סיבוס.
זאת, בגין העלויות בהן נאלצה המדינה לשאת והנזק שלטענתה נגרם לקופת המדינה כתוצאה ממעשיהם ומחדליהם של הנתבעים במסגרת אסון קריסת תקרת חניון הברזל בת"א משנת 2016, בו קיפחו את חייהם 6 אנשים ו- 23 נוספים נפצעו בדרגות שונות. לטענת המדינה התמוטטות תקרת החניון אירעה כביכול בשל כשל חמור בתכנונו ההנדסי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
פעילות פיקוד העורף באתר
פעילות פיקוד העורף באתר
פעילות פיקוד העורף באתר
(צילום: יאיר שגיא)
לעמדת המדינה, כתוצאה מרשלנותם כביכול של הנתבעים, אשר הובילה לאירוע הקשה, נדרש משרד הביטחון, באמצעות פיקוד העורף, לשאת בהליך החילוץ והפינוי. במסגרת הליך הפינוי והחילוץ הפעיל פיקוד העורף מאות חיילים ואנשי מילואים, מנופים, ציוד מכני הנדסי, משאיות, גנרטורים, מערך היסעים, מערך הסעדה, מערך פינוי פסולת ועוד. עלויות המדינה בגין הליך זה מסתכמות לטענתה בסך של כ-3.3 מיליון שקל אותם מבקשת התביעה להשיב.
בכתב התביעה שהגישו עורכי הדין גל בן גיאט מפרקליטות המדינה ואריאל אררט מפרקליטות מחוז תל אביב-
אזרחי נטען כי בעת קריסת החניון בחודש ספטמבר 2016 היו הנתבעים חלק מבניית החניון ומתכנונו: צחר והמשרד שמתמחה בתכנון קונסטרוקציות של מבנים היו אחראים לתכנון ההנדסי של החניון, וחברת דניה סיבוס שלטענת המדינה מכוח היותה מזמינת העבודה היא הנושאת באחריות למתרחש באתר.
המדינה טוענת כי התכנון הקונסטרוקטיבי הלקוי כביכול הוביל לקריסתו של החניון, ומציינת כי כנגד צחר ונאשמים נוספים הוגש בשנת 2020 אף כתב אישום בפרשה.
"את הביטוי הברור לחומרת הכשל ההנדסי, אשר מדגים את עומק רשלנותם של המעורבים, ניתן למצוא בעובדה שתקרת החניון קרסה תחת עומס המהווה כשליש, בלבד, מהעומס בו הייתה צריכה לעמוד על פי המכרז" ציינו עורכי הדין בן גיאט ואררט והוסיפו כי נראה כי ביסוד התכנון הלקוי עמד הרצון לחסוך ככל הניתן בעלויות החפירה באזור מי התהום.
טרם הוגשו כתבי הגנה מטעם הנתבעים.