הכרזת הריבית האחרונה של בנק ישראל - על העלאה בשיעור של 0.5% - צפויה להקפיץ את ריבית הפריים לשיעור גבוה במיוחד של 5.75% ולהקשות במיוחד על נוטלי המשכנתאות. בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio הסביר היום (ב') שימי אדזיאשוילי, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, את ההשלכות: "משכנתא ממוצעת של כ-450 אלף שקל בהצמדה לפריים תעלה ב-128 שקל בממוצע בחודש. על כל 100 אלף שקל במסלול הפריים - יעלו 28 שקל בחודש. זו עלייה גדולה ומשמעותית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בחישוב של כל שמונה העלאות הריבית האחרונות, טען אדזיאשוילי כי "אנחנו סוגרים עלייה של כ-970 שקל בהחזר החודשי". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)
לדבריו, "ההתמודדות של נוטלי המשכנתאות היא מאוד קשה, כי גם שאר מסלול המשכנתא התייקרו באופן משמעותי, אז אין אלטרנטיבות זולות יותר גם למי שרוצה לעשות מיחזור משכנתא או לעשות פעולות שיוזילו לו את העלויות של המשכנתא במסלולים אחרים".
על היוזמה של חלק מהבנקים בישראל לאפשר דחייה ופריסה של ההתייקרות במשכנתא, אמר אדזיאשוילי כי "לפרוס מחדש אומר שבסופו של דבר נשלם על זה יותר ריבית. ככל שתקופת המשכנתא גדולה יותר, ככה תשלומי הריבית שנשלם לבנק הם בעצם גבוהים יותר. יחד עם זאת, זה כן נותן פתרון למי שיש לו קושי. בסוף, העלייה בהחזר החודשי של 1,000 שקל בחודש היא מאוד משמעותית ואנחנו יודעים שהבעיה בהחזר החודשי היא הבעיה העיקרית של משקי הבית. לא כל בית יכול לספוג את זה, וזה עוד בלי כל העליות בחשמל, בארנונה, במזון וכל מה שקשור במחיה שלנו בשוטף".
3 צפייה בגלריה
אינפו כלכלה החזר משכנתא
אינפו כלכלה החזר משכנתא
(נתונים: התאחדות יועצי המשכנתאות)
עוד טען, כי "זו לא באמת הטבה. זה פתרון שהוא לא פתרון כולל, הוא לא פתרון של 100% והוא לא הפתרון הכי טוב למשק הבית, אבל לצערנו אנחנו חיים בסיטואציה ש'התזרים הוא המלך'. אנחנו רואים שקשה לשלם, אז עדיף לפרוס משכנתא ולשלם יותר ריבית מאשר שהמשכנתא תחזור וניכנס לסיכונים של עיקול הבית או עיקולים והוצאה לפועל".
למי אתה ממליץ לקחת את הפתרון הזה? "לדעתי זו צריכה להיות האופציה האחרונה. מי שיכול לעמוד בהחזרים ובתשלומים עדיף לו לא לעשות פעולה שאולי תגרום להארכת התשלומים והגדלת הריבית. בנוסף, אנחנו גם לא יודעים מה יקרה אחר כך. נניח פרסתי את המשכנתא שלי מ-25 שנה ל-30 שנה, הורדתי 300-200 שקל בחודש והקלתי על הטווח המיידי, אבל אולי בעוד ארבע או חמש שנים אגיע לעשות שוב מחזור משכנתא והבנק לא יסכים לקצץ ולקצר לי את המשכנתא אחורה? ניסינו להבין מהבנקים האם לא יהיו במקרים האלה עמלות או קנסות ולא קיבלנו תשובה מספקת. זה עלול לפגוע בנו בהמשך".

"הבנקים רוצים להצטייר כ'רובין הוד', אבל הם לא"

בתוך כך, בנק דיסקונט הודיע היום כי יחזיר ללקוחות סכום בגובה הגידול במשכנתא מאז ספטמבר 2022 - אז עמדה ריבית בנק ישראל על 2% - ועד היום (כולל העלייה האחרונה), וזאת בסכום של עד 1,000 שקל בחודש למשך 24 חודשים הקרובים. בתוך השנתיים הסכום שיכול להגיע עד ל-24 אלף שקל יוחזר כהלוואה בפריסה ל-36 חודשים ללא ריבית או עמלות, כולל במקרה של פירעון מוקדם.
3 צפייה בגלריה
כספומט בנק דיסקונט בתל אביב
כספומט בנק דיסקונט בתל אביב
"זו לא מתנה ואין פה משהו ששובר שגרה". כספומט של בנק דיסקונט בתל אביב
(צילום: רויטרס)
"זו לא מתנה ואין פה משהו ששובר שגרה", טען אדזיאשוילי. "הם בעצם אומרים שהם יקחו חלק מהעלייה בריבית כפול 24 חודשים וידחו אותה ל-36 תשלומים ללא ריבית. כל הפריסה משולמת כדחייה. קשה לנתח מה בדיוק המשמעות של זה והאם זה עדיף מפריסה או לא, אבל גם כאן זה סוג של הטבה בלי להיות הטבה באמת - זה פתרון זמני.
"הבנקים לא באים לתת הטבות כספיות משמעותיות ללקוחות, הם באים לענות על צורך. כל בנק רוצה להצטייר כ'רובין הוד' של הציבור. הם לא רובין הוד - הם מרוויחים על חשבוננו מיליארדים ועליית הריבית הזו העלתה להם את הרווחים בעוד כמה מיליארדים, ככה שהם יכלו לעשות הרבה יותר", אמר אדזיאשוילי.

הקבלנים, התעשיינים והעצמאים נגד העלאות הריבית

בתוך כך, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר היום כי "בנק ישראל, בהובלת הנגיד, עושה בדיוק את ההיפך מלטפל בהורדת האינפלציה. מדד המחירים לצרכן שכמעט רבע ממנו נתון לשינוי במדד מחירי השכירות לדיור, זינק ביותר מ-5% במקביל להעלאות הריבית. אין שום סיבה נראית לעין שהוא יעצור ובחודש הבא נראה עלייה שעלולה לעמוד עד חצי אחוז במדד מחירי השכירות. התוצאה תהיה המשך זינוק מדד המחירים לצרכן שאותו אמור בנק ישראל לרסן ולא מצליח כבר 10 חודשים ברציפות".
על הטענה שלפיה עליית הריבית בשנה האחרונה הביאה לעצירת זינוק מחירי הדיור, אמר סרוגו: "התוצאה הזו היא תוצאה ברוכה, אבל זמנית. בנק ישראל פועל כעת בוואקום ומייצר לחץ שמונע בנייה והקמת תשתיות. בנק ישראל חייב להפסיק מייד את העליות ולהתחיל בהורדת הריבית כי השפעתו כעת היא הרסנית על כל מי שנוגע בבנייה וזקוק לה".
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, הוסיף גם הוא כי "העלאות אלו מובילות לפגיעה בעסקים ובתעשייה. בסקר שערכנו, כ-65% מהתעשיינים דיווחו כי צמצמו השקעות בציוד ואוטומציה כתוצאה מהעלאות הריבית. עלינו לזכור כי בניגוד לארה"ב ואירופה, שם האינפלציה גואה, האינפלציה הישראלית בחישוב שנתי היא מהנמוכות ביחס למדינות המפותחות".
עו״ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל: "עליית הריבית בפעם השמינית ברציפות בצורה כה דרסטית בפרק זמן כל כך קצר מהווה מכה אנושה ליכולת ההישרדות של העצמאים ובעלי העסקים בישראל. לא ייתכן שהכלי של העלאת הריבית יהיה הכלי היחיד שבו בנק ישראל נלחם באינפלציה על גבם של ציבור העצמאים ובעלי העסקים הקטנים. המשך העלאת הריבית תוביל לקריסה של עשרות אלפי עסקים".