בשיתוף בנק הפועלים
החופש הגדול כבר כאן, ולא מעט בני נוער מחליטים בתקופה הזו לצאת לעבוד. חלקם רוצים להרוויח קצת כסף לבזבוזים ובילויים, ויש מי שרוצים להתחיל להיות עצמאים ואפילו לפתח קריירה. במסגרת פרויקט משפחה בצמיחה 7, אירחנו בפודקאסט של ynet את קים אור אזולאי, שאת הקריירה שלה התחילה בעולם הבידור עוד לפני גיל 10 ואת העסק הראשון שלה לכובעים פתחה כבר בגיל 14.
איך פותחים עסק בגיל צעיר, כיצד עושים כסף בדיגיטל, איזה אופי דרוש מיזמים צעירים, מה צריך לדעת לפני שמתחילים לעבוד, ומאילו הצעות עבודה צריך להתרחק כמו מאש? האזינו לפודקאסט בראש העמוד
"כשהייתי בת 13 היה לי פטיש לכובעים, לא מצאתי כובע איכותי במחיר נגיש", מספרת אור אזולאי על הדרך שלה להקמת עסק בגיל צעיר. "כמו כל יזמות – לקחתי בעיה ומצאתי לה פתרון. זו הייתה המטרה שלי כשפתחתי את העסק, ולא בהכרח כדי להרוויח כסף. באתי להורים שלי והצעתי להם לפתוח עסק לכובעים. אני מודה שלא ידעתי לאמוד את כל הפרמטרים של פתיחת עסק, אבל הייתי אמיצה. הייתי בטוחה בעסק שלי וידעתי שהוא ירוויח".
1 צפייה בגלריה
קים אור אזולאי בנק הפועלים משפחה בצמיחה
קים אור אזולאי בנק הפועלים משפחה בצמיחה
"חשוב להתמיד ולעבוד קשה, אבל גם להנות מהדרך". קים אור אזולאי
(צילום: יריב כץ)
איזה אופי צריך להיות לילדים יזמים כדי לפתוח עסק בגיל צעיר?
"אני חושבת שלילדים קל יותר לפתוח עסק, כי הם לא חושבים יותר מידי, לא מתעכבים על המכשולים. בתור ילד, אתה רואה את המטרה בצורה שונה מהמבוגרים. יזמים צעירים הם ילדים אמיצים, שרואים את המטרה. הם מאוד נחושים, ובטוחים בו בכל הלב. חשוב מאוד גם להתייעץ עם ההורים. בלי ההורים שלי זה לא היה קורה. ההשקעה הראשונית הייתה שלהם והם ייעצו לי מה לעשות נכון".
כל אחד יכול לעשות כסף מהרשת? מהניסיון שלך - כמה זמן העבודה הזו דורשת ביום?
"כל אחד יכול לעשות את זה, תלוי בכישרון ובנחישות. אם אתה מספיק טוב ומאמין בעצמך, אתה יכול לעשות את זה. תלוי כמה אתה נחוש וכמה רחוק אתה מוכן לקחת את זה. אני משקיעה את החיים שלי בעבודה ברשת. אני לא יכולה לאמוד את זה בשעות, כי זה כל החיים שלי. היום בבוקר כששתיתי קפה העליתי טיק טוק לא בגלל שאני ארוויח מזה כסף, אלא כי אני יודעת שאם אני אתמיד ואצור תוכן שמזוהה איתי לאורך זמן, בסוף עסקים ירצו להיות חלק מהתוכן שלי. זו עבודה מאוד קשה, כי אני מחויבת לתפעל את הרשתות החברתיות גם כשלא בא לי".
חוץ מלהיות יוצר דיגיטלי – יש עוד דרך להרוויח כסף מהרשת?
"יש הרבה עבודות שמשיקות לתוכן ברשתות החברתיות. אם אתה טוב בעריכת סרטונים, אתה יכול לערוך לכל מיני חברות וליוטיוברים. אני למשל, לא ידעתי לערוך סרטונים ביוטיוב אז שילמתי לנער צעיר שיערוך לי את הסרטונים. זו עבודה לכל דבר, ואפילו עבודה קשה מאוד. היתרון שלה שהיא נותנת ניסיון משמעותי והיא מאוד מתגמלת. עוד עבודה מעניינת היא לנהל עמודים מסחריים באינסטגרם, זה ממש נעשה מקצוע היום".
מה חשוב שבני נוער ידעו לפני שהם מתחילים לעבוד, גם אם זו עבודה זמנית בחנות או במסעדה?
"צריך לזכור שלא משנה בן כמה אתה, אתה צריך לבדוק שאתה עובד במקום שמעסיק אותך בצורה חוקית. יש הרבה דברים שאני בעצמי לא ידעתי, למשל שאסור לבני נוער אסור לעבוד אחרי השעה 12 בלילה. לי היו את ההורים שפיקחו עליי, ואני ממליצה לקחת את אחד ההורים או מישהו מבוגר שאתה סומך עליו, שיבדוק שאתה עובד במקום טוב. אם אין לך מבוגר שיכול לעזור – אתה יכול לבדוק בגוגל".
לסיכום, איזה טיפ או תובנה את יכולה לתת לבני נוער שיגרמו להם להצליח ולצמוח?
"התמדה זה הטיפ הכי חשוב שיש לי לתת. חשוב להתמיד ולעבוד קשה, אבל גם להנות מהדרך. ללכת רחוק עם החלום, אבל לא לשכוח שאתה בן נוער וזה הזמן להנות מהחיים".
בשיתוף בנק הפועלים