פארק עסקים בהיקף של כ-140 אלף מ"ר, הכולל שימושי תעסוקה, משרדים, מסחר ולוגיסטיקה המיועדים בעיקר עבור תעשיית ההייטק, יוצא לדרך בנצרת. מדובר בפרויקט בהיקף של כ-140 אלף מ"ר, המוקם על ידי החברות גרופית וא.ר.ז נדל"ן על חטיבת קרקע המשתרעת על פני שטח של כ-60 דונם, בצמוד לכביש 79 המחבר בין הקריות לנצרת. בשטח הצמוד לחטיבת הקרקע, הכולל כ-25 דונם נוספים, מתכננות החברות לבנות עוד כ-60 אלף מ"ר ובכך להרחיב את המתחם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הפרויקט צפוי לכלול שלושה מגדלי תעסוקה עם 12 קומות בהיקף כולל של כ-60 אלף מ"ר (כל מגדל ישתרע על פני כ-20 אלף מ"ר), וכל קומה תשתרע על פני כ-1,750 מ"ר ותכלול אזורי אירוח, גינות ירוקות, פינות ישיבה ועוד. בנוסף תוקם קומת קרקע שתקיף את המתחם ותשתרע על פני שטח של כ-35 אלף מ"ר ותכלול שטחי מסחר. קומה נוספת בהיקף של כ-15 אלף מ"ר תהיה מיועדת לשימושי תעשייה קלה ולוגיסטיקה ואולמות תצוגה.
2 צפייה בגלריה
פארק צפון
פארק צפון
פארק צפון
(הדמיה: אלכס לובינוב)
בנוסף יכלול הפרויקט חניון תת קרקעי משותף בשטח של כ-25 אלף מ"ר בקומה אחת עם 2,000 מקומות חניה. במתחם אף מתוכנן להיבנות מסוף אוטובוס וב-2026 מתוכננת לקום תחנת הרכבת הקלה "נופית", שאמורה לחבר בין חיפה והקריות לנצרת. הוא צפוי לפעול שבעה ימים בשבוע.
השלב הראשון של הפרויקט, הכולל את שטחי המסחר, נמצא כעת בבנייה ועתיד להתאכלס בספטמבר 2024, כאשר מגדל התעסוקה הראשון צפוי להתאכלס ב-2025. המגדלים מיועדים בעיקר לחברות טכנולוגיה והייטק שיהיו מעוניינות לפתוח שלוחה צפונית או להעתיק חלק ממשרדיהן לאזור, בין היתר על מנת ליהנות מהטבות המס שהמדינה מציעה לחברות שיפעלו באזור, כולל השתתפות בהוצאות תפעול ומענקים שונים. מדובר באזור פיתוח א' לתעשיות עתירות ידע, בו זכאים להטבות על פי חוק לעידוד השקעות הון.
כ-75% משטחי המסחר כבר הושכרו בין היתר לרשת דבאח, קבוצת פוקס על כל מותגיה, בי פארם, קבוצת מוליוב ועוד. בין היתר ייפתח במקום סופרמרקט בשטח של 6,500 מ"ר וחנויות אופנה, בהן מגה ספורט, חנויות קבוצת פוקס בהן נייק, פוט לוקר, ללין, שילב, פליינג טייגר ועוד, לצד מסעדות ובתי קפה.
2 צפייה בגלריה
פארק צפון
פארק צפון
פארק הצפון
(הדמיה: אלכס לובינוב)

"ניצול הטבות מס ופערי מחירים בהשוואה למרכז"

לדברי עמיר רחלבסקי, מנכ"ל ובעלי גרופית, "מדובר בפארק עסקים יוצא דופן בהיקפו ובמיקומו, מהגדולים ביותר בצפון ובמגוון השירותים שהוא יעניק לעובדים ולתושבי הסביבה. החברה פועלת במספר פרויקטים של מסחר ותעסוקה בצפון, בנצרת ובנוף הגליל וכן בסמוך לכנרת, ומאמינה בעתיד האזור".
רחלבסקי הוסיף כי "בשנים הקרובות יתרחשו מספר תהליכים שיקדמו משמעותית את התעסוקה בצפון, בהם התחדשות עירונית רחבת היקף באזור הקריות עם אלפי יחידות דיור חדשות, לצד פתיחת הרכבת הקלה נופית ושדרוג תשתיות תחבורה, מה שיוביל לתיירות פנים ענפה. אנו מעריכים כי פרמטרים אלה ימשכו לכאן חברות טכנולוגיות שירצו להעסיק את העובדים הרבים שנמצאים כאן ואין להם כיום מענה מקומי, תוך ניצול הטבות המס ופערי המחירים המשמעותיים בהשוואה למרכז הארץ".
זמיר אסור, בעלי חברת א.ר.ז נדל"ן, הוסיף כי "זיהינו פוטנציאל גדול בפרויקט שישלב מסחר ותעסוקה במיקום זה, ויציע תעסוקה לתושבי הפריפריה, יהודים וערבים, שכיום נאלצים להרחיק עד חיפה או המרכז על מנת לעבוד במקצועם. בנצרת בלבד מתגוררים כ-700 מהנדסים, ויש בה כיום שלוחות של חברות הייטק מובילות כגון אמדוקס, אינטל ופייסבוק. אנחנו מאמינים שעם בנייה איכותית בסטנדרטים הגבוהים בשוק, בשילוב של רכבת קלה, מגוון שירותים וכוח אדם מקומי ומקצועי, הפארק החדש ימשוך אליו חברות שעד כה לא פעלו בצפון וירצו להיות חלק מחזון של חיים משותפים, בתוך אזור ירוק ומתפתח".
לפי דוח ההמלצות של הוועדה הבין-משרדית לקידום חדשנות והייטק בחברה הערבית של משרד הכלכלה והתעשייה, כ-11% מקרב המועסקים הערבים במשק עוסקים בתעשייה המסורתית, כ-16% במסחר ושירותים, כ-17% בתחום הבינוי, כ-6% בתחומי אירוח ואוכל וכ-2% מועסקים בתחום ההייטק, על אף שבשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר העובדים הערבים בענף.
עוד צוין בדוח כי "חריגה בנוף בתוך החברה הערבית היא העיר נצרת, שם נוצרה עם השנים התפתחות הדרגתית של אקו-סיסטם מקומי שמשך אליו חברות עסקיות, עמותות וכדומה בתחום ההייטק. להתפתחות האקו-סיסטם בנצרת השלכות חיוביות על העיר, הן מבחינת משיכת מעסיקים, גידול ביזמות המקומית ועלייה בשיעורי התעסוקה בענף ההייטק ,שמביאים לגידול בהכנסות הממוצעות למשק בית". בעיר קיים מתחם גן התעשייה שנפתח ב-2013, שבו יושבות בין היתר החברות אמדוקס וברודקום, ולפני כשנתיים הכריז משרד הכלכלה על הקמת פארק נוסף בעיר.