ניצחון לרוכשי הדירות במאבק ארוך השנים מול חברות הנדל"ן: בית משפט השלום בתל אביב-יפו פסק לאחרונה כי החברות שיכון ובינוי ונדל"ן, אפריקה ישראל מגורים וחברת א. דורי בנייה (שנקלעה בסוף 2019 להליכי חדלות פירעון) ישלמו פיצויים בהיקף של קרוב למיליון שקל לדיירים בפרויקט יוקרה בצפון תל אביב בגין ליקויי בנייה ברכוש המשותף של הפרויקט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מדובר בפרויקט הכולל שלושה בניינים, אחד מהם החל במסגרת של קבוצת רכישה, ברחוב ברלין אליהו בשכונת אזורי חן בצפון-מערב העיר. בנייתם של בנייני המגורים הסתיימה לפני למעלה מעשור, בשנת 2012, והם שווקו תחת השם "פרויקט פרסטיז'". על פי נתוני אתר מדלן, מחיר ממוצע של דירת ארבעה חדרים בפרויקט עומד נכון לשנת 2022 על סכום של כ-6.8 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
הגוש הגדול שדה דב
הגוש הגדול שדה דב
אזור צפון-מערב תל אביב
(צילום: אוראל כהן)
על פי פסק הדין שהגיע לידי ynet, לאחר שהדירות נמסרו לדיירים, כבר באותה השנה התקיימה פגישה בה נכחו נציגי הדיירים מכל בניין וכן נציגי היזמיות, חברת הביצוע וחברת הניהול כדי לדון בליקויי בנייה שהתגלו ברכוש המשותף של בנייני המגורים. מפסק הדין עולה כי בפרוטוקול של אותה הפגישה נכתב כי נציגי היזמים אמרו כי הם "מכירים באחריותם לכלל הליקויים שהועלו בדיון".
עוד עולה מפסק הדין כי נציגי היזמים אף ציינו כי הם "מזמינים את נציגי הדיירים להגיש באופן מסודר ליזם את כל רשימת הליקויים לתיקון". אלא שלמרות שהודו באחריותם לשטחים המשותפים בפרויקט, בהמשך הדרך התכחשו היזמים לליקויים השונים.
לאחר משא ומתן שנמשך מספר שנים מבלי להגיע להסכמות, בשנת 2018 הגישה נציגות הבית המשותף, באמצעות עוה"ד סימון טוסון והראל בן דוד ממשרד עוה"ד הרטבי, בורנשטיין, בסון ושות', תביעה נזיקית לבית משפט השלום בהיקף של כ-1.5 מיליון שקל, בטענה שהחברות התרשלו בתכנון ובהקמת הבניינים.
על פי התביעה, בין היתר נצפו ליקויי רטיבות וחשמל בלובי הבניינים ובקירות החיצוניים של המבנים, ליקויים בניקוז במרפסות ועובש בתריסים של דירות המגורים, ליקויים בתאורה בחדרי המדרגות, שריטות במעליות ועוד. לדברי עו"ד טוסון, ליקוי משמעותי נוסף שלא היה בר תיקון היה מיקום מנועי המזגנים של המרכז המסחרי שהוקם בקומת הקרקע של הפרויקט בתוך חניון הדיירים.
בהסכמת הצדדים מינה בית המשפט את המהנדס והשמאי דן אורמן, אשר הגיש חוות דעת שבה התייחס לשטחים המשותפים של הפרויקט כולו. חוות דעת המומחה מנתה שורה של ליקויי בנייה, שהוערכו בעלות כוללת של 820,170 שקל.
עו"ד סימון טוסוןעו"ד סימון טוסון
בית המשפט קיבל את חוות הדעת כמעט במלואה, וציין כי המומחה לא הסתפק בקביעת הסכום הדרוש לתיקון הליקויים, אלא פירט את אופן ביצוע התיקון, כך שבפועל ניתן היה לפעול לפי חוות דעתו ולתקן אותם, ולאו דווקא לחייב את הנתבעות בתשלום. אולם החברות טענו שאין ביכולתן לבצע את התיקונים.
בעקבות זאת, הטיל עליהן בית המשפט לשלם ל-132 הדיירים שהגישו את התביעה כ-950 אלף שקל עבור הליקויים - סכום שמורכב מחוות הדעת השמאית, הוצאות המשפט ושכר טרחת עורכי הדין. נקבע כי שלוש החברות ישלמו ביחד ולחוד את הסכום לדיירים. לדברי עו"ד טוסון, הכוונה שיקבעו ביניהן כיצד יבוצע התשלום על ידי כל אחת מהחברות. יש לציין שלמרות כניסתה של חברת הביצוע להקפאת הליכים, ב-2022 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב שעליה לשלם פיצויים לדיירים במקרה משפטי אחר.
לדברי עו"ד בן דוד, למרות שנקבע לשלם לדיירים סכום נמוך ממה שתבעו, "מדובר בסכום גבוה שפוסק בית משפט לגבי ליקוי בנייה, לא רק בשל אופי הליקויים אלא אף בשל הטלת האחריות לתיקונים, שהנתבעות דרשו להסיר מעליהן לאור חלוף השנים מזמן הגשת התביעה, התיישנות וכיו"ב".
עו"ד טוסון הוסיף כי פסק הדין אינו מהווה סוף פסוק של הפרשה. לדבריו, "בעלי הדירות מבקשים לבחון אפשרות לערער על ההחלטה בבית המשפט המחוזי, ולבקש פיצויים מוגדלים בגין ליקויים שנוספו עם השנים מהגשת התביעה, וכן בקשר לליקויים שמומחה בית המשפט קבע כי יש לתקנם, כמו הרטיבות בקירות החיצוניים של הבניינים, אך הדבר לא בא לידי ביטוי באופן מפורש בפסיקת בית המשפט (כלומר לא בא לידי ביטוי בסכום שנדרשות החברות לשלם לדיירים, ולכן הוא נמוך יותר מהסכום שהוגש בתביעה - ה.צ)".
מחברת שיכון ובינוי נדל"ן נמסר: "פסק הדין התקבל במשרדי היזמיות ובימים אלה לומדות היזמיות את האמור בו ושוקלות את צעדיהן. על פניו, נראה כי ניתנו במסגרת פסק הדין קביעות המעוררות קשיים, בין היתר, בשים לב לכך שהקבלן המבצע של הפרויקט, א.דורי, נקלע לחדלות פירעון במהלך ההליך המשפטי".
מחברת אפריקה ישראל מגורים נמסר: "אנו לומדים את החלטת בית המשפט ונגיב בדרכים המקובלות".