1 צפייה בגלריה
פוליאמוריה
פוליאמוריה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
אישה שנפרדה מבעלה תקבל חצי מכספי הפנסיה שצבר בחייהם המשותפים, ואלה ימוסו באופן המיטיב עמה – כך קבע לאחרונה בית המשפט למשפחה בפתח תקווה. השופטת אפרת ונקרט דחתה את בקשתו להקטין את חלקה של אשתו בנפרד בטענה שהיא בגדה בו.
בני הזוג הם חברי קיבוץ מתחדש שנפרדו לפני כחמש שנים לאחר עשורים יחד. בשלהי 2018 היא הגישה תביעה רכושית שבמסגרתה עתרה לאיזון משאבים ביחס לזכויותיהם הסוציאליות, לרבות הזכויות בבית המגורים. לטענתה החיים עם הפרוד הפכו בשלב מסוים לבלתי נסבלים, ולכן היא נאלצה לעזוב את הבית כשרק בגדיה עימה. בנסיבות אלה היא ביקשה לבצע חלוקה שווה של כל הרכוש שצברו, כולל הבית, הריהוט וכספי הפנסיה. בנוסף תבעה האישה דמי שימוש ראויים עבור מגוריו הבלעדיים של הנתבע בביתם.
עו"ד שירי רובינס גולןעו"ד שירי רובינס גולןמיכל קושרוב
הבעל סיפר מנגד שהשקיע יחד עם אשתו מאות אלפי שקלים בהרחבת הבית ושיפוצו, כאשר בסוף התהליך גילה שהיא מנהלת רומן מהצד. לטענתו, אם היה יודע על הבגידה לא היה משקיע אפילו שקל בשיפוץ. בנוגע לאיזון הזכויות הסוציאליות סיפר שהוא מתכנן לעבוד גם אחרי גיל הפרישה, ולכן יש להחשיב את הכנסתו מפנסיה כהכנסה שנייה.
תחילה ציינה השופטת ונקרט שהתביעה לאיזון בית המגורים הקדימה את זמנה, שכן טרם הסתיים הליך שיוך הדירות בקיבוץ – המעניק לצדדים זכויות קנייניות בבית, להבדיל מזכות שימוש גרידא. בהיבט הרעיוני היא קבעה שהבית שייך לשני בני הזוג בחלקים שווים. עבור המגורים בבית היא חייבה את הבעל בדמי שימוש בסך 1,500 שקל בחודש החל ממועד מתן הגט.
אשר לפנסיית הבעל קבעה השופטת שהאישה זכאית למחצית הסכומים שנצברו במהלך החיים המשותפים. היא דחתה בקשתו להחשיב את הפנסיה שלו כהכנסה שנייה, באופן שיכניס אותה למדרגת מס גבוהה. היא נימקה שמבחינת חוקי המס, סכום הנטו שיוותר בידיו משתי הכנסותיו יהיה זהה, בין אם הפנסיה תיחשב כהכנסה ראשונה או שנייה. לעומת זאת, אם הפנסיה תמוסה כהכנסה שנייה האישה תיפגע, מבלי שהבעל ירוויח מכך.
בנסיבות אלה, קבעה, גישת "זה נהנה וזה לא חסר" מצדיקה לדחות את בקשת הבעל. היא הדגישה שאין לקבל מצב שבו תיבחר דרך מיסוי ללא תכלית כלכלית רק כדי שהאישה תקבל פחות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שירי רובינס גולן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין