האם אנחנו הולכים לקראת השבתה גדולה במשק ביום שלישי הקרוב? השבוע נפתח עם ההודעה הדרמטית של קבוצת ביג, שבישרה שתשבית את כל מרכזי הקניות אם החוק לצמצום עילת הסבירות יעבור מחר (שני) בקריאה ראשונה. בכך, ביג מצטרפת לחברות הייטק ואחרות שהודיעו שיאפשרו לעובדים לשבות, אבל נכון לעכשיו נראה שלא מעט גופים במשק, שחלקם השתתפו ואף הובילו את השביתה הגדולה הקודמת נגד החקיקה, יושבים עדיין על הגדר.
ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, דיברנו עם פרשננו גד ליאור על הנושא: "מרכזי ביג פרוסים הרבה בפריפריה וגם בערים שנחשבות דתיות וחרדיות, ומעניין יהיה לראות אם ועד כמה יחרימו את ביג על השביתה הזאת ואיך היא בדיוק תתקיים. בינתיים נראה שיש עוד גופים ששוקלים ללכת בעקבותיהם אבל הם עוד לא הודיעו כל כך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
 ביג
 ביג
ביג
(צילום: באדיבות ביג)
"אנחנו שומעים מאחורי הקלעים על גופים נוספים, אפילו איזושהי התייעצות כנראה בקרב ראשי הבנקים אם להצטרף לשביתה, כמו שהצטרפו אחרי פיטורי גלנט לשביתה הגדולה של ההסתדרות - אז הם היו אפילו בין היוזמים של השביתה. כרגע כאמור אין הודעה על כך, והם גם לא מאשרים שיש דיונים על זה. הכל מתנהל בשקט, כי מבינים שיכול להיות שייגרמו נזקים לגופים עסקיים שיצטרפו למחאה הזאת". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה, או חפשו אותנו בכל אפליקציות הפודקאסטים.
כזכור, בסוף מרץ האחרון ההסתדרות הובילה השבתה חריגה ויוצאת דופן של המשק, ואז גם מנהלי הבנקים ישבו באותה פגישה שבה הוחלט על השביתה עם ההסתדרות, ונתנו גב מאוד משמעותי למהלך הזה של ארנון בן דוד - שבינתיים יושב גם הוא על הגדר, ולא מצטרף או מביע עמדה כלשהי בנוגע להשבתה השבוע.
"ראשי הבנקים היו ממש הראשונים שקפצו ואמרו שאם מפטרים את גלנט - 'אנחנו נשבות'", מוסיף ליאור. "בינתיים נראה שלא בטוח לגמרי שגוף עסקי רוצה להסתכן בזה שלקוחות שבעד הרפורמה אולי יעזבו אותו בגלל מהלך שכזה".
בתוך כך, ליאור התייחס גם לציוץ של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בעקבות ההודעה של ביג, בו כתב כי "רשת קניונים שמוחה על רפורמה משפטית צריכה קודם כל לציית לחוק, ולא לדרוס אותו ברגל גסה ולפתוח עסקים בשבת בניגוד לחוק. לא?". ליאור טען כי נראה ש"מדובר באקדח על השולחן שסמוטריץ' שם פה, וברגע שיש איום מצד שר האוצר בנושא של סגירת עסקים בשבת אני חושב שזה איום חמור למדי".

תוספת לדמי הבראה למגזר הפרטי - עוד הקיץ?

בנוסף, ליאור סיפר על התוספת לדמי ההבראה לעובדי המגזר הפרטי, שייתכן שתיכנס לתוקף עוד בקיץ הזה. "היום סוף סוף שר העבודה חתם על הכוונה לחתום סופית על הצו של העלאת דמי ההבראה בעוד חודש".
כזכור, דמי ההבראה ששולמו בראשית החודש לשכירים במקומות העבודה הפרטיים לא הועלו כבר שמונה שנים בניגוד למגזר הציבורי, אך היום הודיע השר בן צור על כוונתו לחתום על צו ההרחבה להגדלת הסכום שייכנס לטענתו לתוקף בעוד כחודש וחצי, ויחייב את המעסיקים לשלם את את התוספת לדמי ההבראה, שיכולה לעמוד על כמה מאות שקלים בהתאם לוותק במקום העבודה, כבר במשכורת חודש אוגוסט או ספטמבר. מדובר בהעלאת התשלום ליום הבראה אחד מ-378 ל-418 שקל (אשתקד עמד התעריף להתעדכן ל-400 שקל).

המורים שלא יודעים אם יקבלו שכר בתחילת השנה

בהמשך הפרק, דיברנו על הדריכות במערכת החינוך לקראת האפשרות לשביתה ארוכה ומשמעותית בפתיחת שנת הלימודים הבאה, אחרי שגם שר החינוך יואב קיש וגם יו"ר ארגון המורים רן ארז רמזו לאחרונה שככל הנראה תהיה שביתה שכזו. באגרת שהוציא ארז למורים הוא כתב להם "להיערך כלכלית" לשביתה ממושכת בתחילת שנת הלימודים הבאה, והוסיף כי המורים צריכים "לעשות הכנות מתאימות כדי שביחד נצליח לעמוד כלכלית במאבק זה", כפי שכתב באגרת.
טל לוריא, מורה, יזם חברתי ומנכ"ל ארגון "מורים מובילים שינוי", אמר ב"כסף חדש" כי "מצד אחד רן ארז אומר שהמורים לא מרוויחים מספיק, אבל במקביל הוא אומר באותה נשימה 'תתחילו לחסוך לשביתה שאני יוצא אליה'. כמובן שארז ימשיך לקבל שכר בזמן השביתה, כן? אבל למורים הוא אומר 'תחסכו'. כמה כסף אני אצטרך לחסוך? אני לא יודע. לכמה זמן? אני לא יודע.
"דרך אגב, אפילו מה הדרישות של רן ארז - גם את זה המורים לא כל כך יודעים. כלומר הוא יושב שם, מקבל החלטות. המורים עוד לא יודעים אם תהיה שביתה או לא. כנראה שנתעורר איפשהו בסוף אוגוסט או אפילו יום אחרי תחילת הלימודים לתוך מציאות שבה במשך חודשיים אין לנו שכר בכלל", אמר לוריא.
לוריא הוסיף כי לא ברור עדיין אם יפצו אותם מאיזושהי קרן על השביתה הזאת, אם וכאשר היא תתרחש, וזה תלוי בהסדרים מול משרד החינוך והאוצר שלא בטוח שירצו לפצות בדיעבד. בנוסף ציין כי בגלל שמדובר באגודה עות'מאנית, אז זה בעצם סוד מאוד-מאוד שמור האם בכלל קיימת קרן שביתה כזאת, וכמה כסף בכלל יש בה. כלומר, אף אחד לא יודע".
"לכן אני אומר בעצם שרן ארז לא רק שהוא מחזיק פה כבני ערובה את התלמידים ואת מערכת החינוך, הוא בעצם עושה את זה גם למורים עצמם. זה נראה שלאף אחד לא כל כך אכפת ואף אחד לא ממש מנסה לעצור את כדור השלג הזה שמתגלגל עכשיו במורד המדרון החלקלק. איזו מין מציאות זאת שעומד שר חינוך ועומד יו"ר ארגון מורים חודשיים לפני תחילת השנה, וכבר מודיעים חודשיים לפני ש'אנחנו יודעים שהולכת להיות שביתה. יש לכם חודשיים להיערך לשביתה הזאת'. הם אפילו לא נפגשים היום, המו"מ אפילו לא מתנהל - כולם מחכים לסוף".
עוד הוסיף לוריא כי "אף אחד לא יודע אם באמת בשביתה הקודמת המוני מורים עזבו את מערכת החינוך, כמו שנאמר. עכשיו, צריך להגיד שהמורים שעוזבים בסיטואציות כאלה הם דווקא המורים שיש להם אלטרנטיבה, וזאת בעצם אחת מנקודות המחלוקת הגדולות ביותר בנוגע להסכמי השכר. ארז אומר שלא מעניין אם יש למורים אלטרנטיבה בחוץ או אין להם, לא מעניין מה איכות המורה. באותה נשימה הוא אומר המורים יעזבו כי יש להם אלטרנטיבה בחוץ. המורים שיש להם אלטרנטיבה בחוץ אלה בדיוק המורים שלא יישארו, כך או כך, כי אין איך להשאיר אותם. כלומר, זו הסתכלות מאוד מאוד צרה. הוא מנסה בעצם להפעיל פה איזשהו מנוף לחץ על שר החינוך ולהגיד לו "תיזהר, מורים יעזבו לך". אבל מורים עוזבים כל הזמן, והמורים שעוזבים אלה דווקא המורים האיכותיים, אלה שיש להם אלטרנטיבה. מי שלא עוזב זה מי שאין לו מה לעשות בחוץ בכל מקרה, והוא פה כברירת מחדל".

Threads יוצאת לדרך

לסיום, דיברנו עם עורך ערוץ הדיגיטל יובל מן על ההשקה של Threads שהגיעה כבר לעשרות מיליוני משתמשים, ובינתיים לא ברור בדיוק לאיזה כיוון היא הולכת - האם לקרוא תיגר על טוויטר או אולי בכלל לכיוון של אפליקציה לתוכן "רך" יותר, בכיוונים של אינסטגרם. מה היתרונות והחסרונות של האפליקציה החדשה, האם היא כבשה בינתיים גם את הגולשים הישראלים ומה הסיכוי שהיא תהווה איום של ממש על אילון מאסק, הבעלים של טוויטר. הריאיון המלא בסימנייה השלישית
אם פספסתם: על רקע המבצע הצבאי בג'נין, דיברנו בשבוע שעבר ב"כסף חדש" על המצב הכלכלי הרעוע של הרשות הפלסטינית, ועל ההשפעה הישירה שלו על התגברות הטרור ועל הכלכלה הישראלית כולה. וגם: האם סין עושה "תמות נפשי עם פלשתים" במלחמת הסחר עם ארה"ב? . רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה ביום רביעי>>