רשת מרכזי הקניות ביג הודיעה באופן רשמי כי תצטרף ליום ההשבתה שייערך ביום שלישי במידה והחוק לביטול עילת הסבירות יאושר מחר בקריאה ראשונה.
"במידה והחוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר בקריאה ראשונה ביום שני בכנסת, נראה במהלך צעד חמור בדרך לשחיתות שלטונית בלתי חוקית בעליל, וצעד נוסף בדרך לדיקטטורה", ציינו בהודעה לתקשורת.
1 צפייה בגלריה
 ביג
 ביג
ביג
(צילום: באדיבות ביג)
"חקיקה כזו תהווה פגיעה אנושה בוודאות העסקית והכלכלית של ישראל, ותסכן באופן ישיר ומיידי את קיומנו כחברה מובילה בישראל. על מנת למחות באופן חריג ולמנוע את העברת החקיקה המושחתת הזו, אנו נשתתף ביום ההשבתה שמתוכנן ביום שלישי. מרכזי ביג מקרית שמונה ועד אילת יושבתו וייסגרו.
עוד כתבו: "כשהמדינה רועדת ונקרעת מבפנים אין באפשרותנו לשבת על הגדר ובעת הצורך ועם התקדמות החקיקה והביזה של הקופה הציבורית אותה אנו מממנים אף נחריף את צעדנו".
בעקבות ההודעה, מניית ביג ירדה בכ-3% במסחר בבורסת ת"א.
רמי לוי הודיע במהלך היום כי לא ישתתף בשביתה: "רמי לוי שיווק השקמה פתוח גם במתחמי ביג. רשת רמי לוי לא מערבת דעות פוליטיות עם עסקים. אנחנו משרתים ללא הבדל דת, כגזע, מין ודעות. הרשת הינה חברה ציבורית המחוייבת לפעול בצורה אמינה לכל משקיעיה ולקוחותיה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
על רקע הדברים, תומכי החקיקה החלו לפרסם ברשתות שיחרימו את קבוצת ביג בעקבות המהלך. השר איתמר בן גביר צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "גם אני מחרים את קבוצת ביג עד שיחזרו בהם ויתנצלו. בעלי עסקים שמתערבים פוליטית ומחרימים חצי עם ראויים לגינוי מכל גווני הקשת הפוליטית. חוק לביטול עילת הסבירות יעלה מחר להצבעה למרות כל אותם אלו הפועלים בבריונות".
בתגובה, עשרות חברות הייטק וסטארטאפים הודיעו בשעה האחרונה כי יעבירו את תקציב רכישת המוצרים שלהם לחנויות הפועלות במתחמי חברת ביג, שהודיעה כאמור כי תשבות ביום שלישי במסגרת המחאה נגד המהפכה המשפטית, ומותקפת מאז בידי תומכי המהפכה.
במחאת ההייטק מסרו כי "כידוע להייטק יש כוח קניה ענק בין לחברות ובין לעובדים ומשפחותיהם, והפנייתו לחיזוק ביג היא מטרה חשובה מאין כמותה. אנחנו קוראים לעוד עסקים לגלות אומץ כמו ביג ולציבור להעניק גב לחברות שמתייצבות מול האיום על הדמוקרטיה. בנוסף, לא נקנה בחברות שיתבעו את ביג בשל האומץ שהפגינה".
בין החברות וקרנות ההון סיכון שהודיעו שיצטרפו ליוזמה: וויז, וויקס, קומרה קפיטל, טייטו קאר, צ'ק, סרנוס איי.אי, inx, נטורל אינטלגנס, ביזאבו, NFX של גיגי לוי וייס, סקאי, דיסראפטיב ועוד.
בינתיים, לא ברור אם קניונים נוספים יצטרפו למהלך של ביג. בקבוצת עזריאלי עוד לא התקבלה החלטה בנושא ובקניוני עופר לא מסרו עד כה תגובה. גם ברוב רשתות האופנה והמוצרים לבית הפועלות במרכזי ביג לא מסרו תגובה ונראה שהן נמנעות. בחלקן מסרו כי לא ישתתפו במחאה אך הדברים נאמרו לא לייחוס או ציטוט כדי שלא ישתמע שלרשת יש עמדה בנושא הטעון.
אתמול חשפו מארגני המחאות כי ביום שלישי, אותו הם מכנים "יום התנגדות", תיערך "הפגנת ענק" בנמל התעופה בן גוריון – אחרי שהשבוע כבר נערכה שם הפגנה גדולה וסוערת למדי, שהסתיימה עם עשרות עצורים.
"אם החקיקה אכן תעבור בשני, יוכרז יום שלישי הקרוב כיום ההתנגדות הראשון לחודש יולי", מסרו מובילי המחאה. "במהלך יום ההתנגדות בשלישי יקיימו הארגונים, החל מהשעה 8:00 בבוקר, הפגנות, צעדות, שיירות ושיבושים ברחבי הארץ בשעה 16:00 תתקיים הפגנת ענק בנמל התעופה בן גוריון, והחל מהשעה 20:00, יתקיימו הפגנות וצעדות מתמשכות בערי ישראל".
הארגונים, המכנים עצמם "ארגוני המאבק בדיקטטורה", קראו לציבור הרחב "להיערך ביום שלישי הקרוב על מנת להצטרף ליום ההתנגדות, היה וממשלת ישראל אכן תעביר את חוק הדיקטטורה בשני בלילה". הם טענו כי סקטורים ומגזרים רבים "כבר התגייסו" וכי מעסיקים וחברות יאפשרו לעובדיהם להיעדר, עסקים ישביתו פעילות ושכירים רבים מתכוונים להודיע מחר למעסיקיהם עליהם על כוונתם להיעדר מהעבודה, "לרבות שכירים המאוגדים במסגרת ההסתדרות", לשון ההודעה.
דברים אלו נאמרו שעות אחרי שעשרות מנכ"לי חברות הייטק המתנגדים למהפכה המשפטית הודיעו כי עובדים שרוצים להשתתף בהפגנות ביום שלישי הקרוב יוכלו לעשות זאת ללא הורדה של יום חופש. בין החברות: קייטו, פאפיה גלובל, פייבר, איירון סורס, טייטו קאר, נטורל אינטלג'נס, סקאי ונקסאר. גם קרנות הון סיכון, בהן קומרה קפיטל, NFX של גיגי לוי וייס ודיסראפטיב של טל ברנוח, ישתתפו במחאה. בארגוני ההייטק אומרים כי עד יום שלישי הם צופים שיצטרפו ליוזמה כ-100 חברות.
פורסם לראשונה: 09:16, 09.07.23