ארבעה חודשים אחרי ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ויו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, קיימו מסיבת עיתונאים משותפת ובה הציגו את הסכם השכר חדש במגזר הציבורי והסכם השכר החדש לסייעות, היום (שני) התקיימה הצהרה נוספת לרגל החתימה הסופית ללא נוכחות עיתונאים ברקע הלחצים על ההסתדרות להשבית את המשק בשל התקדמות החקיקה להחלשת מערכת המשפט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
נזכיר כי שכרם של עובדי המגזר הציבורי לא עודכן בחמש השנים האחרונות חרף האינפלציה, ובהסתדרות תבעו אמנם העלאת שכר בשיעור של 15%, שתשולם במדרגות בשנים הבאות, אך הסכימו לבסוף על תוספת נמוכה יותר של כ-11%, שתשולם לפי הפריסה הבאה: תוספת שקלית אחידה של 400 שקל ביולי 2023 שתעלה ל-500 שקל באוקטובר 2024, תוספת של 2% בדצמבר 2024, שתעלה ל-3.5% באפריל 2025, תוגדל ל-5% באפריל 2026 ול-6% באפריל 2027.
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש ההתסדרות ארנון בר דוד
מסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש ההתסדרות ארנון בר דוד
בר דוד וסמוטריץ במרץ
(צילם יריב כץ)
בנוסף, עובדי המגזר הציבורי כבר קיבלו מענק חד פעמי של 6,000 שקל במשכורת מרץ ושבוע העבודה במגזר הציבורי בלבד יקוצר מ-42 שעות בשבוע ל-41 שעות ביוני 2023 ול-40 שעות בינואר 2025. כלומר משרה מלאה תחשב פחות שעות מכפי שהיא מחושבת כיום, אך לא בכל המשק - אלא רק במגזר הציבורי, אלא אם שר הכלכלה יחתום על צו הרחבה. בנוסף יתווסף לעובדי המגזר הציבורי חצי יום חופש נוסף באיסרו חג - יום המימונה, וזאת על חשבון המעסיק.
ההסכם כולל גם את הסעיפים הבאים:
מסגרת לפתרון בעיות: מסגרת עלות בגובה 3% לפתרון בעיות, הסכמי שכר ייעודיים וצרכים שונים בצורה שנועדה להבטיח יציבות וודאות ביחסי העבודה במגזר הציבורי לאורך כל תקופת ההסכם, וכן טיפול נקודתי במגוון סקטורים כגון: עובדות ועובדים סוציאליים, עובדי מנהל ומשק, אחיות ואחים, רנטגנאים/יות, עובדי בתי חולים פסיכיאטריים, טכנולוגים רפואיים, עובדי הנהלת בתי המשפט ועוד.
העלאת הפריון ושיפור יכולות הניהול בשירות הציבורי: בין השאר, יתאפשרו שינויים בהגדרות התפקיד לעובד בהתאם לצרכי העבודה, תוך הקפדה על זכויות העובד בנושא ככל שיש פגיעה בתנאי העסקה, ומבלי להגביל את הצעדים הארגוניים שעומדים לזכות נציגות העובדים במקרה של פגיעה בתנאי ההעסקה. כמו כן, יתאפשר ניוד עובדים לתפקידים אחרים במידה שמשרתם מתייתרת, בתנאי שתישמר רמת משרתו, ובכפוף להסדרים הקיימים. ההסכם כולל גם התייחסות להכנסת טכנולוגיות חדשות למגזר הציבורי, תוך הכרה משותפת של הצדדים בחשיבותה לקידום איכות השירות. הוסכם כי נציגות העובדים תהיה שותפה בכל שינוי טכנולוגי לכל אורך התהליך.
תורחב פעילות קרן הרווחה לגמלאים גם לעובדים בהסדר פנסיה צוברת החל משנת 2024, ויוסדר אופן התשלום לגמלאים בפנסיה תקציבית.
בהסכם מצוין סעיף תקופת שקט ומיצוי: עד סוף שנת 2027.
במסיבת העיתונאים שהתקיימה במרץ, בר דוד התייחס לחקיקה כשישב ליד סמוטריץ' ואמר לו: "אנחנו יושבים פה משני צידי המתרס, חותמים על הסכם, בלי להקיז דם, באווירה חיובית, מתוך רצון לטפל בעם ישראל, ואני פונה אליך: שים את כל כוח משקלך על האנשים בכנסת ובואו נעצור את מה שקורה היום ברחובות עם המחאה, הדבר הזה חייב להיפסק. חייבים לעצור ולדבר. הדברים הם לא בלתי פתירים. אני מצפה ממך לעשות רגיעה במדינת ישראל".
היום כאמור, ההצהרה התקיימה ללא נוכחות עיתונאים, אחרי שאתמול סירב יו"ר ההסתדרות בר דוד להצטרף לפגישת עשרות מראשי החברות הגדולות במשק במלון דן בתל אביב, אליה הגיע גם יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, מטרת הפגישה הייתה לבחון את האפשרות להצטרף למחאה הקרובה בעזרת השבתת העסקים של בכירי המשק, אולם בסופו של דבר הם לא הודיעו על פעולות אופרטיביות להמשך.