שינוי מגמה בכלכלה הגדולה בעולם? ברקע היחלשות האינפלציה בארה"ב, אשר ירדה במאי לשיעור שנתי של 4%, הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב או ה"פד") הכריז הערב (ד') כי הריבית במדינה תיוותר ללא שינוי הפעם - ותישאר על טווח של 5%-5.25%, בהתאם לציפיות בשוק. יחד עם זאת, בבנק המרכזי צופים כי עדיין יהיו שתי העלאות ריבית נמוכות בהמשך השנה, אשר ככל הנראה יעמדו על שיעור של 0.25% כל אחת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
בכך, מדובר בפעם הראשונה שהפד בראשות היו"ר ג'רום פאוול לא מעלה את הריבית בארה"ב מאז מרץ 2022, כאשר במהלך תקופה זו הכריז הבנק המרכזי האמריקני על לא פחות מעשר העלאות ריבית רצופות בשיעורים שונים, על מנת להתמודד עם האינפלציה אשר בשנה האחרונה שברה שיאים ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
(shutterstock)
לצד הכרזת הריבית, הפד פרסם היום גם תחזיות רבעוניות מעודכנות, מהן עולה בין היתר כי הריבית בארה"ב צפויה כאמור להמשיך ולעלות עד סוף השנה ולהגיע לשיעור של 5.6%. בשנת 2024 הריבית צפויה לרדת לשיעור של 4.6% וב-2025 לשיעור של 3.4%. מדובר בשינוי תחזית כלפי מעלה של הפד, כאשר בהערכה הקודמת ציפו שהריבית תעמוד בסוף השנה הנוכחית על 5.1%, ב-2024 על 4.3% וב-2025 על 3.1%.
החלטת הריבית הבאה של הפד תתפרסם ב-26 ביולי, ואחריה צפויות השנה עוד שלוש החלטות - ב-20 בספטמבר, ב-1 בנובמבר וב-13 בדצמבר.
במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר הכרזת הפד, היו"ר פאוול אמר כי "יש עוד דרך ארוכה בכדי להביא את האינפלציה ליעד של 2%. אנחנו רואים את ההשפעות של עליות הריבית שלנו על השוק, במיוחד בסקטורים הרגישים לריבית, אבל יקח לנו זמן כדי להבין את מלוא עוצמת המדיניות המצמצמת שלנו. כמעט כל חברי הוועדה צופים שנצטרך העלאות נוספות בהמשך השנה, אך כרגע, לאור קצב העלאות הריבית המהיר שנרשם עד כה, החלטנו להשאיר את הריבית בטווח הנוכחי שלה".
פאוול הדגיש כמה פעמים במהלך מסיבת העיתונאים כי היעד החשוב ביותר של הפד הוא עדיין להוריד את האינפלציה לטווח היעד, כי ההחלטה לעצור את עליית הריבית רלוונטית לעת הנוכחית בלבד וכי כל החלטה נוספת של הפד, לרבות זו שצפויה בחודש הבא, תתחשב בנתונים העדכניים ביותר באותה העת.
טרם ההכרזה של הפד הערב, נעם שפלטר, מומחה בנושאי מאקרו-כלכלה ויוקר המחיה, מרצה לכלכלה ולניהול במכללה האקדמית תל אביב-יפו ושותף באינווסטו קפיטל, טען בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, כי "אני מעריך שהבנק המרכזי האמריקני יעצור את העלאות הריבית. אם תהיה העלאה נוספת, היא תהיה מוצמדת להכרזה שזו ההעלאה האחרונה, כי הנתונים מראים על התחלה של האטה - האינפלציה ירדה משמעותית והרבה כלכלנים בארה"ב מבינים ומרימים דגלים אדומים של 'חבר'ה, העלנו מהר מדי ויותר מדי - המשק לא יעמוד בזה'. כבר רואים את ההאטה הכלכלית שם.
"צריך לזכור שהאינפלציה מגיעה בדיליי אחרי העלאות הריבית - האינפלציה היום זה אחרי העלאות ריבית של לפני רבעון, כי עד שהשוק מגיע ועד שזה מגיע לאזרח הקטן... זאת אומרת שאנחנו נמשיך לראות ירידה באינפלציה בלי קשר להכרזה היום, והבנק המרכזי האמריקני יהיה בדילמה כי גם הוא יודע את זה", טען שפלטר.

בינתיים בישראל, האינפלציה ממשיכה להשתולל

בתוך כך, ברקע המתיחות החברתית-פוליטית סביב המהפכה המשפטית והחששות מהשלכותיה על הכלכלה הישראלית, האינפלציה בישראל ממשיכה להיות גבוהה והשקל כבר שבועות רבים במגמת פיחות משמעותית. במקביל, מחר צפויים להתפרסם נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, אשר צפויים להמשיך ולהיות גבוהים.
2 צפייה בגלריה
"לא מקנא בו". נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
"לא מקנא בו". נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
"לא מקנא בו". נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לטענת שפלטר, "נגיד הבנק המרכזי, אמיר ירון, נמצא במצב שלא הייתי מקנא בו. מצד אחד, ישראל נמצאת במצב הרבה פחות טוב מבחינת האינפלציה בארה"ב, ומצד שני - ושים בצד רגע את הרפורמה - נמצאת במצב מאוד עדין ורגיש. הוא צריך לקבל החלטה של 'האם אני ממשיך פה להילחם בתותחים הכבדים, שבעצם מולי הפסיקו להשתמש בטנקים אלא רק בחיילים פשוטים, או לקחת את הסיכון'.
"צריך לזכור שכלכלת ישראל היא כלכלת אי. רוב המזון בישראל הוא מיובא וברגע שאנחנו מייבאים ויש פה בעיות שילוח והמרות מטבע (אז המחירים עולים - ד"ר). כמו כן, יש סעיף נוסף שכרגע פחות מדברים עליו בפומבי אבל הוא יתפוצץ לנו בפרצוף בשנה הבאה - וזה המגורים. העלאת הריבית החדה פוגעת, פגעה ותפגע בקבלנים, היא תפגע בגופי השיווק ורואים את זה כבר, וכל זה קורה במקביל למחסור היסטורי בדירות. אני מאמין שכשהריבית תרד נראה פה זינוק - הקבלנים מבינים את זה, הצרכנים מבינים את זה, המשקיעים מבינים את זה - כולם יושבים על הגדר ומחכים שיהיה פחות חם ברגליים, ואז נתחיל לרוץ".
עוד לדבריו, "צריך פה תוכניות אורוכת טווח ברמה הממשלתית, כי הממשלה צריכה לתכנן איך היא פותרת את משבר הדיור - לא מע"מ אפס ולא סובסידיות דיור, אלא משהו יותר רוחבי, עם תקציבים יותר גבוהים. לצערנו, הממשלה הזו, גם האופוזיציה וגם הקואליציה, מתעסקים במאבקים מהותיים וחשובים שלא משנה מה תהיה ההחלטה - פשרה או לא - זה יזעזע את המשק".
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, אמר בתגובה להחלטת הריבית והקשר לישראל כי "העובדות הן שהאינפלציה בישראל גבוהה מאשר בארה"ב, הצמיחה גבוהה בישראל מאשר בארה"ב ושיעור האבטלה נמוך במקצת מזה של ארה"ב. למרות זאת, הריבית בישראל נמוכה מאשר בארה"ב, מה גם שהחלטת הריבית של הפד היום מציינת בצורה ברורה את האפשרות של המשך העלאת הריבית בארה"ב. בנוסף לכך, הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB) צפוי להעלות את הריבית ב-0.25% מחר, ולכך משקל משמעותי באשר להמשך העלאת הריבית על ידי בנק ישראל ב-10 ביולי.
"עם זאת, אם מדד חודש מאי בישראל יפתיע במידה רבה כלפי מטה יחסית לתחזית הקונצנזוס (0.5% כפי שמופיע בבלומברג), תהיה לכך תרומה להפחתת הסיכוי להעלאת הריבית בישראל. עליית המדד על פי הקונצנזוס או מעליו, בשילוב עם העלאת ריבית על ידי ה-ECB וגם על רקע המסרים של הפד, תגדיל מאוד את הסיכוי להעלאת ריבית בנק ישראל ל-5% בהחלטה הקרובה", טען בפמן.